Rely Dakar 2023 odštartovala svoj 45. ročník prológom ešte v posledný deň roku 2022. Ak vás zaujíma, ako je na tom najúspešnejší Slovák v histórii tohto podujatia, Štefan Svitko, položili sme mu niekoľko otázok, ktoré má v hlave asi každý fanúšik rely pod Tatrami.
Ako sa ti páčilo na Africa Eco Race? Aj z hľadiska organizácie a celkového pocitu?
V Maroku som už bol veľakrát. Mauretánia a Senegal boli pre mňa nové. V Senegale však bola iba jedna etapa po pobreží, tak to ani nerátam. Eco Race je v podstate stará cesta do Dakaru, čiže sa to veľmi podobá tomu Dakaru, ktorý sa tu kedysi jazdil. Pre mňa to bol hlavne dobrý tréning a najazdené kilometre, ktoré mi vždy pred Dakarom chýbali. Toto mi oproti konkurencii chýbalo, pretože top jazdci chodia na Rely du Maroc a ja som trénoval doma na Záhorí a často aj na hrotoch v snehu. Organizačne, poviem na rovinu, že to bolo slabšie a hlavne čo sa bezpečnosti týka. Taktiež na večeru sme museli čakať do deviatej a potom sa mi nedalo zaspať.
Kde by si radšej jazdil Dakar? V Afrike alebo v Arábii?
Nemám rád Marako, lebo sú tu poväčšine iba kamene, a to je nebezpečné. Saudská Arábia je určite krajšia, ale zase Mauretánia je nádherná. Bola tam asi najkrajšia etapa, akú som v živote išiel. Pieskové cesty, údolia, navigačne ťažké a k tomu 50 stupňové teploty. Ak by som si však mal vybrať medzi Dakarom v Afrike, Saudskej Arábii alebo Južnej Amerike, bola by to Amerika.
Aká bola konkurencia na Eco Race?
Čo sa týka konkurencie, tak na Eco Race neboli top svetoví jazdci, za čo som rád, pretože mojím cieľom bolo jazdiť čo najviac prvý, aby som navigoval. Pravidelne sa totiž stáva, že ideš podľa niekoho vyjazdenej stopy a potom spravíš chybu. Niektoré navigačné úseky boli dokonca ťažšie ako v Saudskej Arábii.
Sleduješ konkurenciu? Nastali nejaké zmeny v tímoch na tohtoročnom Dakare?
Viem, že ešte na začiatku roka odstúpila fabrická Yamaha od rely, takže jazdci sa trochu roztrúsili. Van Beveren teda ide za Hondu a už aj prišlo potvrdenie z jeho strany, že Honda mu sedí lepšie. Ross Branch prešiel k Hero. Takže áno, sledujem ich a som z toho len nervózny, lebo vidím, ako všetci trénujú v púšti. Sám na sebe som videl pokrok po týždni jazdenia v púšti a konkurencia takto jazdí mesiac. Musíš však bojovať s tým, čo máš, a neopúšťať sa.
Ako si po vlaňajšej premiére pochvaľuješ prítomnosť fyzio- kouča v dejisku?
Je super mať fyzioterapeuta so sebou. Je to prínos. Kubo (Kmeťko) je veľmi ochotný a pomáha so všetkým, s čím treba. Je to šikovný chalan.
Jakub nám prezradil, že tento rok máš natrénované viac ako vlani. Aj sa tak cítiš?
Ani nie. Ako som už spomínal, bol som dva a pol týždňa celkom chorý a to ma ešte čakalo po Afrike skladanie motorky. Keď ti príde nová motorka, musíš na nej určité veci dať dokopy. S tým mi pomáhal Jožko Kolenič, mechanik Martina Benka. Do toho som ešte musel pripravovať aj auto na prevoz. Niečo som teda porobil, tak tri hodinky v garáži, potom si na dve ľahol. Bolo to celkom trápenie.Dokonca sa mi prvýkrát stalo, že som na novej motorke ani nestihol pojazdiť. Keď som sa totiž obliekol a chcel ísť trénovať, tak motorka nenaštartovala. Opäť som ju musel zobrať k Jožkovi a tam strávila dva-tri dni, kým prišiel na to, kde je chyba. Potom už musela ísť motorka na polepenie a neskôr už prišiel dážď a sneh, takže sa nedalo.
Dakar 2023 bude trvať až 15 dní, dokopy odjazdíte 14 etáp. Ešte o dve viac ako naposledy. Išiel si už takto dlhý Dakar?
Tak je to hlavne o kilometroch. Ak si dobre spomínam, tak v Amerike sme išli Dakar, ktorý mal cca 9 300 kilometrov. Pamätám si na svoju prvú etapu na Dakare, tá mala hneď okolo 1 060 kilometrov. Posledné etapy sú už krátke a majú okolo 150 kilometrov, lenže keď pôjdu cez duny, tak ich budeš zdolávať aj štyri hodiny. Ale áno, v počte etáp je to môj najdlhší Dakar.
V tomto ročníku sú etapy rozdelené do viacerých variantov. To znamená, že nasledovať jazdca pred sebou už zrejme nie je možné. Vieš o tejto novinke viac?
Toto je niečo, čoho sa každý jazdec bojí. Pretože doteraz sme mali rovnaké roadbooky a teraz sa môže stať, že 10 jazdcov bude mať rovnaký roadbook a ty ako jedenásty ho budeš mať iný. Možno sa to bude týkať iba o malého kúsku trate, kedy budeš musieť niekde zájsť pár kilometrov inak, aby si zobral kontrolný bod. Je to preto, aby každý navigoval a nešiel iba podľa stopy. Myslím si, že toto bude zaujímavé a riadne to zamieša karty.Pre mňa bolo určite lepšie, keď som dobehol jazdca predo mnou a mohol ísť za ním, teraz tam budú rôzne chytáky. Myslím si, že je to nespravodlivé, pretože fabrickí jazdci si môžu pred štartom pozrieť, či majú trasu rovnakú, a celkom dosť do toho bude môcť zasahovať organizátor tým, že môže určovať, komu dá akú trasu. Aj keď verím, že to bude prideľované náhodne. Tak či onak, tebe stačí, keď sa na sekundu zamyslíš a pôjdeš za jazdcom pred sebou namiesto toho, aby si odbočil, a už to máš zrátané.
Čo hovoríš na novinku, že jazdci, ktorí sú v popredí jednotlivých etáp, sú odmeňovaní časovým bonusom?
Počul som o tom iba asi od troch ľudí. Veľmi tomu však nerozumiem, ako sa to bude riešiť.
Myslíš, že tieto nové pravidlá môžu výrazne zamotať konečné poradie v cieli Dakaru?
To uvidíme až na konci. Niektoré rozhodnutia organizátora sú dobré a iné nie sú vždy tie najšťastnejšie. Ako napríklad s pravidlom o pneumatikách spred dvoch rokov, kedy sme mali na dvanásť etáp šesť párov gúm.
Kedy ťa uvidíme na novom modeli KTM 450 Rally, ktorý sedlajú aj továrenskí jazdci?
Malo to byť už tento rok, ale podľa informácií ešte nebola motorka dostatočne pripravená a zrejme nebude ešte ani na ďalší Dakar. Model, na ktorom idú fabrickí jazdci, je určite ľahší a opäť o niečo lepší ako ten predchádzajúci.
Aké zmeny si spravil na motorke oproti tomu, ako k tebe dorazila z fabriky?
Ako každý rok. Zmenil som kotúče a hlavne pruženie od Ľuba Kaňu, na ktorom sme najlepšiu prácu odviedli minulý rok a som s ním maximálne spokojný.