Ťažné lano už dlhé roky nie je povinnou výbavou áut. Ja však mám v aute vždy aspoň jedno. Nezaberá veľa miesta a nikdy neviete, kedy sa hodí. Autá s automatickými prevodovkami sa neodporúča ťahať. Pár kilometrov pomalou rýchlosťou ich však núdzovo môžete odtiahnuť. Ale zdôrazňujem, neodporúča sa to. Pri nákladných autách s automatom sa pri vlečení napr. odpája na mieste kardanový hriadeľ.
Základom je plynulosť a napnutie lana
Dôležité je ísť pomalšie a plynulo tak, aby lano bolo podľa možnosti vždy napnuté. O napnutie lana sa stará prioritne vodič vo vlečenom aute miernym pribrzďovaním. Žiadne prudké trhance. Keď sa lano po zemi šmýka, dochádza k jeho poškodeniu (zvyčajne rozstrapkaniu) a pri následnom šklbnutí môže prasknúť. Musíte si dávať veľký pozor na to, aby ste po voľnom lane nikdy neprešli. Navyše musíte dávať dvakrát pozor a predvídať, aby sa vám niekto náhle nepriplietol do cesty. Ak idete v ťahanom aute, majte pripravenú ruku na ručnej brzde, alebo rýchlostnej páke, a v prípade prudkého brzdenia zaraďte rýchlosť (alebo nechajte zaradenú rýchlosť a majte vyšliapnutú spojku), aby ste nepoškodili ťahajúce auto. Ak vlečiete auto, držte sa trochu viac na kraji, aby ste zbytočne neblokovali premávku.
Každý vodič by mal vedieť, kde má auto miesto na zakotvenie lana. Niektoré sú pevné a viditeľné, iné sú schované pod krytkami, a niektoré musíte dokonca s pomocou adaptéru naskrutkovať do ukrytého závitu. Zvyčajne je jedno oko vpredu a jedno vzadu. Nepripevňujte lano na ľubovoľné miesto. Ľudia, ktorí ťahajú často (napr. asistenčné služby, offroad vodiči a i.) lano upevňujú aj na iné miesta, ktoré majú praxou overené. Väčšinou však ide o vytiahnutie auta z blata, snehu, priekopy, z miesta mimo spevnenej cesty, čiže o uvoľnenie auta.
Lano, oceľové lano, tyč…
Existuje viac ťažných lán z rôznych materiálov, či už z umelých vlákien alebo z ocele. Ťažšie autá sa ťahajú ťažnými tyčami, výhodou je, že vzdialenosť medzi autami je vždy rovnaká. Bežné lano na ťahanie sa nesmie používať na uvoľnenie auta! Nevydrží ten nápor a môže prasknúť. Tak isto aj spôsob prichytenia lán o karosériu je rôzny. Niektoré sa len prevlečú, iné majú karabíny a ďalšie treba zaviazať.
Ako dať vedieť, že ťaháme?
Nikde nie je presne uvádzané, ako sa to má robiť. Ja osobne radím, aby ste si spravidla zapli výstražné smerovky na ťahanom aute, tesne pred zmenou smeru v križovatke výstražné smerovky vypnite, použije sa klasická smerovka a po prejdení opäť blikám ďalej. Zmenu smeru môžete indikovať aj vystrčením a upažením ľavej ruky z okna, (doľava) alebo jej ohnutím v lakti v smere dohora (doprava), ale takejto signalizácii väčšina vodičov nerozumie a nesleduje to. Alebo sa na ťahané vozidlo pripevní zozadu trojuholník, čo ja osobne nemám rád, lebo prakticky ho s príručnými vecami neviete dať rýchlo tak, aby držal, prípadne nepoškriabal karosériu. Pri jazde sa snažte neobmedzovať ostatných vodičov, držte sa viac pri krajnici.
Ťahanie auta na diaľnici je dovolené len vtedy, ak je to nevyhnutné na odstránenie. Ťahať sa smie len k najbližšiemu parkovisku alebo výjazdu! A ešte pozor. Pri vlečení sa neuplatňuje škoda z PZP.
Čo o vlečení vraví legislatíva? (to by som dal asi do tabuľky)
- maximálna rýchlosť najviac 60 km/h,
- riadenie a brzdy musia byť funkčné aj na ťahanom aute,
- vopred si dohodnúť pravidlá dorozumievania sa,
- pri poruche osvetlenia musia byť na ťahanom aute za zníženej viditeľnosti rozsvietené svetlá na strane k stredu vozovky – vpredu bielym neoslňujúcim svetlom a vzadu aspoň jedným červeným svetlom, nesmú byť umiestnené ďalej ako 400 mm od bočného obrysu,
- ťahanie viacerých áut alebo ťahanie auta s prívesom je zakázané; smie sa však ťahať motorové vozidlo s návesom. Za autom s prívesom sa nesmie ťahať iné auto,
- motorové vozidlo ťahané pomocou osobitného zariadenia, autobus a trolejbus sa smú ťahať len bez prepravovaných osôb; nákladný automobil sa smie ťahať len bez osôb prepravovaných v jeho ložnom priestore,
- motocykel bez postranného vozíka sa nesmie ťahať ani použiť ako vlečné vozidlo,
- vzdialenosť medzi vozidlami nesmie byť väčšia ako 6 m. Ak sa použije lano, nesmie to byť menej ako 2,5 m; ak sa použije tyč, nesmie byť menšia ako 1 m.
- Spojnica musí byť označená, tyč striedavo priečnymi červenými a bielymi pruhmi so šírkou 7,5 cm a lano červenou zástavkou alebo štítkom s rozmermi najmenej 20 cm x 20 cm.
Nezabudnite zapnúť zapaľovanie. Ak sa zamkne volant, skončili ste!