Pri letmom pohľade mnohý z vás v líniách spoznávajú spaľovací model GLB. Je naozaj pokrvným príbuzným, obaja stoja na rovnakej platforme MFA2 a požičiavajú si množstvo prvkov. Kľúčový prvok dlhej prednej kapoty s previsom a hranatej karosérie v kompaktnom balení zostáva zachovaný. Elektrická verzia je však citeľne jemnejšia a aerodynamickejšia. Odlišuje sa predovšetkým prednými prepojenými svetlami, plnou čiernou maskou a zozadu iným tvarom kufrových dverí, ktoré po novom nenesú prelis na TEČ-ku, ale je celá v jednom celku. V záujme zachovania vzhľadovej jednoty elektromobilov EQ je opticky predelená tenkou svietiacou spojnicou koncových svetiel.
Zrodený na úspech
Po usadnutí na vás čaká elegantná jednoduchosť doplnená o kvalitné materiály. Dvojica prepojených obrazoviek, tlačidlové ovládanie klimatizácie, pekný hrubý volant, no všetko, čo mám rád. Aj tomu najväčšiemu laikovi na svete bude po pár metroch jasné, že sa vezie vo výnimočnom aute s vysokou dávkou komfortu a odhlučnenia. Ani nekvalitná cesta, či vyššia rýchlosť interiérovú pohodu nerozhodí.
Nie je to žiadny hot-hatch ale v akcelerácii sa silnejšia verzia prakticky nikdy nenechá zahanbiť. Za volantom s príjemnou spätnou väzbou, ukážkovou presnosťou a vyváženosťou budete nadšení. Trošku dlhšie si budete zvykať na brzdenie, a to pri prechode z brzdenia elektromotorom na nástup klasických bŕzd, najmä ak sa budete často hrať s možnosťami intenzity rekuperácie pod volantom. Priamo páčkami si viete navoliť 3 stupne a jeden je ešte automatický dlhším pritiahnutím pravej páčky. Prekvapil ma aj výrazný rozdiel pri zmene z komfortného režimu jazdy na režim Eco, kedy skutočne výrazne dochádza k otupeniu plynového pedálu. Táto vlastnosť je pri elektromobiloch bežná, ale tu sa mi tento rozdiel zdá veľmi veľký.
EQB je primárne zadnokolka. Netreba sa však báť pretáčavosti, keďže systém vyhodnocuje vzhľadom na podmienky 100-krát za sekundu pripojenie predného silnejšieho elektromotora. Trošku mi vadilo aj obmedzenie maximálnej rýchlosti na 160 km/h. Niekedy sú jednoducho situácie, povedzme že na nemeckých diaľniciach, kedy bezpečné predchádzanie treba vyriešiť plným plynom a toto obmedzenie mi príde ako trošku prehnané, aj keď ho chápem vzhľadom na vysoký aerodynamický odpor.
.
Život z paneláku
Jazdným prejavom si ako elektromobil vedie výborne. Panelákového užívateľa trošku zaskočí dojazd. Čakal som pri ľahkom tempe aj v chladnejšom období údaj tesne cez 300 km. Reálne sa mi to nepodarilo, s ľahkou nohou to je v mestských a mimo mestských nediaľničných podmienkach zhruba 280 km, s ťažšou nohou s občasným akcelerovaním a využívaním potenciálu ústrojenstva ešte menej. Reálne nabíjanie, aj keď trošku nezdravé, cez jednosmerný CCS konektor s výkonom 50 kW, trvá z 0 – 100% 1 h a 40 min, na zdravších 80% potrebuje 1 h a 10 min. Pri použití nabíjania s výkonom 100 kW z 10 – 100% sa čas pohybuje na úrovni 32 min. Pri domovom nočnom nabíjaní cez striedavý prúd z Wallboxu s výkonom 11 kW viete EQB nabiť za cca 400 min.
5+2
EQB môže byť za príplatok aj 7 miestne auto. Ale iba vtedy ak to budú trpaslíci, alebo 2 dospelí a 5 malých detí. Sám Mercedes totiž uvádza, že pohodlne a bezpečne sa vzadu odvezú postavy do výšky 165 cm. A tým by som sa aj riadil. Priestor a posed pre predných dospelých cestujúcich na anatomických sedadlách je veľmi dobrý, sedí sa pohodlne, miesta na hlavu je tiež až-až. 5 miestne usporiadanie s polohou najviac vzadu je tiež vynikajúce. Možno by som privítal dlhšie sedáky druhého radu sedadiel, ale pri maximálnom posune sedadiel dopredu o 14 cm by osádka už nemala vôbec kam dať nohy, takže to riešili schodným kompromisom. Tým, že sú v podlahe batérie, kolená už ale v porovnaní s GLB smerujú trošku vyššie a ani chodidlá neviete poriadne pichnúť pod predné sedadlá. 3. rad sedadiel zapadá do podlahy, sú zamaskované, a tiež majú Isofix. Vzhľadom na pôvod v spaľovacom aute a použitú techniku pod kapotou nie je možné mať kufor aj vpredu. Pri plnom využití auta už veľa priestoru na batožinu vzadu neostáva.
Čo treba uznať
- Hladký nástup výkonu spojený s pokojom na palube.
Čo nám chýbalo
- Ukazovateľ spotreby od nabíjania (je len od nulovania a od naštartovania).
Čo nás prekvapilo
- Len 1 USB-C konektor pre cestujúcich v 2. rade.
Mercedes-EQ EQB 350 4Matic AMG Line
Cena (základ/test) 56 442/74 916 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km, 8 rokov 160 000 km na batériu
Motor
- Predný elektromotor: asynchrónny, max. výkon 140 kW (190 k), max. krútiaci moment 370 Nm. Zadný elektromotor: synchrónny, max. výkon 75 kW (102 k), max. krútiaci moment 150 Nm. Najvyšší kombinovaný výkon 215 kW (292 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 520 Nm. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 79,8/66,5 kWh.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 6,2 s, vmax=160 km/h, dojazd vo WLTP/test 395 – 423/280 km, spotreba WLTP/test 18,1 – 19,4/24,8 kWh/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – Nie
- Bluetooth – Áno
- Wi-fi – Áno
- Aux – Nie
- USB-A – 0x
- USB – C – 6x
- Zrkadlenie – Áno
- Uhlopriečka: 10,25
- Batožinový priestor: 495 dm3