Peugeot e-Expert Furgon Electric L3H1 – Pracant na baterky

Peugeot e-Expert dáva zmysel predovšetkým v meste, oplatí sa viac ako naftová verzia?

V rámci našich testov sa už aktuálna generácia Peugeotu Expert objavila viackrát a testovali sme aj osobnú verziu s obchodným názvom Traveller, no tentoraz sme test úžitkovej verzie poňali trochu netradične. Dostala sa nám totiž do rúk čisto elektrická verzia a to je ideálna príležitosť na porovnanie s klasickým naftovým variantom.

 

Ide o peniaze

Začnime hneď od toho najpodstatnejšieho a to je cena. Nami testovaný elektrický Peugeot e-Expert v dlhej verzii L3H1 a s väčším z dvojice trakčných akumulátorov (75 kWh) sa predáva za 41 990 eur. Tú istú verziu, no s motorom 2,0 BlueHDi si môžete kúpiť za necelých 32-tisíc eur. Teda o celých 10-tisíc eur lacnejšie. Ak by ste sa uskromnili a vystačili si s motorom 1,5 BlueHDi, môžete bez problémov podliezť aj hranicu 30-tisíc. Niektorí z vás možno prestali čítať už v tomto momente a nepotrebujú ďalšie argumenty, pre ostatných máme ďalšie fakty.

Plusy aj mínusy

Skôr, ako sa dostaneme k porovnaniu parametrov, zodpovieme otázku objemu nákladného priestoru. Tu sa v závislosti od verzie nič nemení. Tak elektrický, ako aj naftový model – oba majú v technickom preukaze objem 6,1 m3. Prvá zásadná odlišnosť je v prevádzkovej hmotnosti. Elektrická dodávka je s váhou 2 220 kg o 338 kg ťažšia než naftová s dvojlitrovým motorom. Ale dobre, jedno aj druhé je pod 3,5 tony, batéria je ťažká, všetko sedí.

Problémom by pre niektorých mohlo byť užitočné zaťaženie elektrického variantu. Zatiaľ čo do naftového Experta L3H1 môžete naložiť až 1 218 kg, elektrický zvládne papierovo iba 835 kíl. Kuriérom by to zrejme stačilo, no pre také  stavebné firmy môže ísť o zásadnú vec. Na odlišnosti natrafíte aj v prípade, že by ste chceli za autom ťahať brzdený príves. Pri naftovom variante môže mať takýto príves váhu 2 500 kg, elektrický potiahne iba 1 000 kíl. Nebrzdený je u oboch rovnaký – 750 kg a rovnaké je aj zaťaženie strechy – 170 kg.

Prečo elektrina?

Elektrická verzia však má z reálneho pohľadu výhodu v prevádzkových nákladoch a ekológii. Má nulové lokálne emisie, čím v meste prispieva k čistejšiemu ovzdušiu, čo nie je zanedbateľné. Navyše je tichá, čo zvyšuje životný komfort v mieste, kde takéto auto jazdí. A, samozrejme, aj komfort vodiča. Čo sa týka pohonných hmôt, respektíve elektrickej energie, je dôležité, aby ste auto mali kde nabíjať. Ideálne niekde na dvore firmy cez noc a pekne pomaly.

Jednak sa tým šetrí batéria, ale najmä je to lacnejší spôsob dobíjania než na verejných nabíjacích staniciach. Pri súčasných cenách nafty je úspora značná, aj keď aj elektrická energia výrazne zdražela. Kde však viete zaručene ušetriť, sú servisné náklady. Elektrický Peugeot nepotrebuje pravidelné výmeny oleja a filtrov. Nepotrebuje tak často meniť brzdové doštičky, pretože pri rozumnej jazde brzdí pomocou rekuperácie. A po najazdení väčšieho počtu kilometrov vás neprekvapí nutná výmena drahých častí ako napríklad DPF filter, rozvody či vstrekovače paliva. Musíte však počítať s väčším opotrebovaním pneumatík a teda s ich častejšou výmenou. Na jednej strane to vyplýva z vyššej hmotnosti elektrického auta a na druhej strane z toho, že elektromotor má oveľa rýchlejší nástup výkonu než diesel, čo budú vodiči s radosťou využívať pri odpichu z miesta.

Ďalšia výhoda elektrickej verzie je zasa, že elektromotor ani akumulátor nie sú také citlivé na mestskú prevádzku s krátkymi trasami a častým štartovaním – čo je typické pre mnohé kuriérske autá – ako dieselový motor. Na druhej strane, batéria po čase začne strácať svoju kapacitu. Výrobca však poskytuje záruku na 8 rokov alebo 160 000 kilometrov, s tým, že počas tejto periódy nestratí viac ako 30 % kapacity. Ak áno, vymení vám ju alebo – čo je pravdepodobnejšie – vymení poškodené články. Prax však ukazuje, že straty kapacity sú reálne menšie. Jednoznačnú odpoveď na to, komu sa elektrická verzia oplatí a komu nie, nemáme. Je to totiž veľmi individuálne a záleží na vašich konkrétnych možnostiach a spôsobe využívania auta. Dali sme vám aspoň základný návod a keď si to všetko dáte na papier a prepočítate, možno budete novým majiteľom elektrického Peugeotu e-Expert.

Čo treba uznať

  • Jazda s elektrickou dodávkou je v meste návyková.

Čo nám chýbalo

  • Full-LED svetlá nedostanete ani za príplatok.

Čo nás prekvapilo

  • Obrysový polomer otáčania 12,9 m.

Peugeot 508 SW Sport Engineered – Ingrediencia vášeň

Peugeot e-Expert Furgon Electric L3H1

Cena (základ/test)                                                         38 196/41 990 €

Záruka                                                                                2 roky bez obmedzenia km

                                                                                              na VN akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km

Motor

  • trojfázový synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi, max. výkon 100 kW (136 k) pri 3 673 – 10 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 260 Nm pri 300 – 3 673 ot.min-1. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 75/68kWh.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 11,9 s, vmax = 130 km/h, dojazd vo WLTP/test 330/~290 km, spotreba WLTP/test 26,1 – 21,7/25 kWh/100 km.

Ikonky

  • 230 V – áno
  • AUX – nie
  • USB-A – 1 ×
  • USB-C – nie
  • Wi-fi – nie
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: ,0
  • Batožinový priestor: 6,1 m3
fotopeugeot e-expertPeugeot e-Expert Furgon Electric L3H1recenziaskusenostitest
Komentáre (0)
Pridať komentár