Ford Explorer 3,0 V6 EcoBoost PHEV A10º Platinum – Kulturista – vegán

Ford Explorer 3,0 V6 EcoBoost PHEV rieši dilemu pre všetkých, ktorí by radi mali veľké auto, no nechcú sa pritom všetkým ospravedlňovať.

Foto: Marek PAUCO

Možno tomu neveríte, ale v deväťdesiatych rokoch bol Ford Explorer ikonou luxusných SUV. Ľuďom ponúkal masívny agregát, off-roadový vzhľad a luxusný interiér. Nepredával sa síce vo veľkých počtoch, na druhej strane každý motoristický fanúšik si ho pamätá. Tretiu generáciu už Ford v Európe neponúkal, no šiesta sa vracia a má na to pádny dôvod – toto je najlepší Explorer, aký kedy Ford vyrobil. Má tak šance nadviazať na úspechy svojich predchodcov za veľkou mlákou, kde sa z tohto modelu predá ročne zhruba 250-tisíc kusov, pričom v tých najlepších časoch sa ich ročne predávalo aj 400-tisíc!

Šiesta generácia eliminuje všetky doterajšie chyby. Predchádzajúce generácie sa nemohli pochváliť podvozkom, na druhej strane väčšina zákazníkov to od Exploreru ani nežiadala. No pre Ford to bola zrejme otázka cti a po týždňovom spolužití môžem povedať, že ak chcete, môžete si s Fordom aj dobre zajazdiť. Respektíve vysvetlím to inak, nemusíte sa báť v prípade, že sa ponáhľate. Prvý raz tak možno povedať, že dizajn korešponduje s dynamikou. Je to skutočne prvý Ford Explorer, ktorý sa mi páči.

Na fotografiách pôsobí športovo, naživo si skôr uvedomíte jeho obrovské rozmery. Celková dĺžka presahuje päť metrov a to je dosť aj na túto kategóriu, takže pozdĺžne parkovanie do klasického päťmetrového boxu môže byť problematické. No to je iba malá obeť za sedemmiestne SUV, ktoré nenecháva nič na náhodu a chystá sa vyhovieť každej potrebe. Dokonca aj jazda v teréne je možná, nechýbajú ani režimy pre všetky druhy terénu – Terrain Management System ponúka normálny, off-roadový, režim sneh/piesok, následne režim pre šmykľavé cesty, samozrejme športový a vzhľadom na to, že je to SUV na ťahanie prívesov, tak aj režim na ťahanie prívesu či jazdu s ťažkým nákladom. A preto, že je to zároveň plug-in hybrid, tak nechýba ani režim Eco. Režimy volíte kruhovým ovládačom za prevodovkou, o zvyšok sa postará elektronika, takže otec či mama za volantom bude pred svojimi deťmi zásadne za hrdinu.

Plug-in hybrid AWD

Európa dostala iba plug-in hybridnú verziu a to je dobre. Napokon je to najsilnejšia verzia zo všetkých a ponúka všetko vrátane ekologického aspektu. Máte kompletku, auto, ktoré zrýchli z 0 na 100 km/h za 6 sekúnd, maximálna rýchlosť 230 km/h asi už ani nie je politicky korektná, naopak priemerná spotreba 2,9 litra na 100 kilometrov je vystrihnutá z katalógu ekologickej nirvány. Ak budete nabíjať každých 60 kilometrov batériu doplna, malo by sa vám podariť dosiahnuť túto eko-métu, ak sa na nabíjanie vykašlete, budete jazdiť za zhruba deväť až desať litrov benzínu a to tiež nie je zlé. Win-win a ak dodám, že nádrž má objem 72 litrov, tak viete, že hybridná technológia je príjemný doplnok, ktorý jazdnú dynamiku zvýrazňuje. Ak to so šetrením emisií myslíte vážne, dokáže vám sprostredkovať skutočný bezemisný transport po väčšinu vášho času. Úloha elektromotora s maximálnym výkonom 75 kW (102 k) a 300 Nm maximálneho krútiaceho momentu je poskytnúť tichý doping pri akcelerácii alebo prevziať na seba úlohu primárneho pohonu. Samozrejme, v meste, kde sa to dá reálne využiť, kde to je dokonca žiaduce. Elektrický dojazd činí 42 kilometrov vďaka batériám s kapacitou 13,6 kWh.

Spaľovací motor tiež dokáže rozhojdať emócie, napokon má šesť valcov, objem tri litre a dve turbodúchadlá, čo mu umožňuje dosiahnuť maximálny výkon 257 kW (349 k) a 550 Nm maximálneho krútiaceho momentu. Impozantnejší je však systémový výkon na úrovni 336 kW (457 k) a maximálny krútiaci moment neuveriteľných 825 Nm. Šliapnite na plyn v ktoromkoľvek režime a pocítite zrýchlenie. Explorer PHEV je rýchle auto, eko-technika slúži v tomto prípade ako afrodiziakum aj odpustky, v prípade, že váš sused má rád medvede a diviaky.

Rodinná pohoda

Pritom to všetko poskytuje predovšetkým komfortné a rodinné SUV so siedmimi miestami na sedenie. Vo verzii Platinum k tejto charakteristike môžeme pridať aj slovo luxusné, vo vybavení totiž nič nechýba a z hľadiska optického komfortu môžeme napísať aj to, že interiér má kožou čalúnenú palubnú dosku a nechýba ani stojatý tablet s uhlopriečkou 12,3 palca a konektivitou Apple CarPlay a Android Auto. To, čo musím pochváliť, je fakt, že Ford myslel aj na starších a skúsenejších, takže im ponechal klasické tlačidlové ovládanie klimatizácie a niektorých funkcií autorádia. To isté platí aj pre multifunkčný volant s tlačidlami, ktoré poznáme aj zo starších modelov. Digitálny kokpit síce neponúka veľké množstvo zobrazení, na druhej strane je to jedno. Informácie sú prehľadné, displej je modrý a zvyšok je aj tak jedno. Kvalitu spracovania môžeme hodnotiť ako veľmi dobrú, americký pôvod je cítiť, no materiály sú na dotyk aj pohľad kvalitné a nechýba tu skutočne nič.

Priestor na veľkú kritiku nedávajú ani predné sedadlá. Sú komfortné, široké a dokážu podržať telo priberajúceho štyridsiatnika, takže žiadne prekvapenia vás nečakajú. Naopak, druhý rad sedadiel je trocha užší, hoci si individuálne môžete nastaviť vzdialenosť od prvého radu, máte dojem, že maximálnu šírku interiéru predsa len nevyužívajú. Dôvod je prostý, väčšinou sa do druhého radu montujú dve veľké kreslá a to znamená, že stredná lavica sa používa ojedinele. Na druhej strane sa tam budú voziť deti a ak ich máte viac ako 3, tak môžete využiť aj dve elektricky výklopné sedadlá v treťom rade. Impozantné sú aj čísla objemov batožinového priestoru. Od 330 litrov v prípade sedemmiestneho usporiadania až po 2 274 litrov, ktoré ponúkne interiér po sklopení všetkých sedadiel. A to je už prepravná kapacita malej dodávky.

Verdikt

Ford sa nijako nekrotil, keď priniesol Explorer späť do Európy. Znamená to, že k dispozícii je iba špičková verzia so všetkou technikou a technológiami, ktoré Ford momentálne ponúka. Umožňuje to nová platforma s pozdĺžne uloženými motormi, ktorá pomohla nielen jazdným vlastnostiam, ale aj priestorovým pomerom. Zdá sa, že tento Ford nemá slabiny, no tento maximalistický prístup si žiada svoju obeť. V tomto prípade je to cena, ktorá sa vyšplhala na 85 990 eur, čo je na prvý pohľad veľa, prémiová konkurencia je však v tomto prípade už drahšia, takže ak máte chuť na full-size SUV s ekologickou technikou, ktorá vás však nijako neobmedzuje, tak Ford Explorer je horúci kandidát.

Čo treba uznať

  • Maximálne vybavenie a slušné jazdné vlastnosti.

Čo nám chýbalo

  • Prijateľnejšia cenovka, lebo sa nám páčilo.

Čo nás prekvapilo

  • Jazdné vlastnosti vzhľadom na dimenzie auta.

Ford Everest – Keď pick-up prezlečú do civilného kabáta

Ford Explorer 3,0 V6 EcoBoost PHEV A10º Platinum

Cena a záruka:

  • základ/test 85 990/87 240 eur
  • 5 rokov/120 000 kilometrov

Motor:

  • prepĺňaný zážihový V6/24V, zdvihový objem valcov 2 956 cm3, max. výkon motora 257 kW (349 k) pri 5 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 555 Nm pri 3 500 ot.min-1, max. výkon elektromotora 75 kW (102 k), max. krútiaci moment elektromotora 300 Nm, systémový výkon 336 kW (457 k) a 825 Nm, Emisie CO2 66 g/km.

Jazdné výkony a spotreba:

  • 0-100 km/h za 6,0 s, vmax = 230 km/h, spotreba WLTP/test 2,9/9,5 l/100 km (bez nabíjania)
ford explorer 2022ford explorer platinumFord Slovenskofotogalériarecenziatest
Komentáre (0)
Pridať komentár