Žijeme excelovskú dobu a to znamená, že sa ráta všetko. Eurá, minúty, litre paliva, cena auta, životnosť. A výsledkom takéhoto matematického brainstormingu je aj verzia Sprinter Speed Delivery Door. Pointa je jasná. Ušetriť kuriérom čas, zvýšiť ich produktivitu a zisky firmy. Takže ak má kuriér za jeden deň doručiť 150 balíkov, tak vďaka unikátnemu systému prechodu spoza volantu do zadnej časti dodávky ušetrí za deň 17 minút. Zdá sa vám to ako hlúposť? Za jeden pracovný týždeň je to však 85 minút a za rok je to 4 420 minút, čo je 73,67 hodín, teda takmer dva týždne navyše odpracuje kuriér bez toho, aby o tom vedel. Kto by to bol povedal?
Poriadok
Navonok sa kuriérsky špeciál ničím nelíši od ostatných verzií. Až kým sa nepozriete na pravú stranu, kde sa nachádzajú elektricky výklopné dvere so snímačom, takže sa otvárajú stlačením ovládača na palubnej doske, prípadne stlačením gombíka priamo pri dverách. Dvere sa zatvárajú automaticky. Ak stojíte vo dverách, tak vás aj privrú, respektíve minimálne udrú, aby vám pripomenuli, že nemáte z auta vystupovať. Ak to urobíte, auto sa automaticky zamkne a ak nemáte kľúče od auta so sebou, ale ste si ich nechali vo vnútri, tak ste skončili. V ten deň určite a možno aj v robote ako kuriér. Riešením je nevypínať motor, v tom prípade automatický uzamykací systém nefunguje, no zároveň nie ste chránený pred zlodejmi. A pointou automatického zamykania je ochrana pred vykradnutím. Takže kuriér by mal vyložiť objednávku a ísť ďalej. Ale ako to už býva zvykom, klienti sú rôzni a u nás sa doručuje až ku dverám, takže v tomto smere by ma zaujímal názor skutočného kuriéra, ktorý má skúsenosti s doručovaním.
Fullka
Čo sa vybavenia nami testovanej verzie týka, tak tá bola skutočne kompletná. Nechýbala ani automatická klimatizácia, multimediálny systém s konektivitou Apple CarPlay a Android Auto, multifunkčný volant a elektrické sťahovanie okien. To je fajn vybavenie, ktoré však neguje relatívne hlučný prejav prechodových dverí, ktoré sú do tejto verzie domontované a tomu zodpovedá aj ich kvalita. Prechodové dvere si vyžiadali aj obeť vo forme núdzového sedadla spolujazdca, za ktoré si dokonca musíte priplatiť. Takisto pri cene testovaného auta za hranicou 58-tisíc eur pôsobia halogénové svetlomety mierne zastarano, hoci v úžitkových verziách je to štandard, no v tomto prípade je cena už predsa len vyššia. Spotreba 2,1-litrového naftového motora sa pohybovala na úrovni desiatich litrov nafty na 100 kilometrov, v prípade jazdy na diaľnici môžete prirátať ešte dva litre navyše. My sme však mali pod kapotou ešte starý motor a sedemstupňovú prevodovku, dnes sa dodáva už inovovaný motor a 9-stupňová prevodovka, takže vaša spotreba bude určite nižšia. Záver? Nuž, zaujímavá verzia určená tým, ktorí doručujú denne veľké množstvo balíkov, hoci pri cene 58 638,20 eur sa väčšina slovenských firiem rozhodne pre klasickú verziu s posuvnými dverami, ktorá začína jemne za hranicou 30-tisíc eur.
Čo treba uznať
- Obratnosť napriek celkovej dĺžke na úrovni 7 metrov.
Čo nám chýbalo
- Lepšie utlmenie prechodových dverí.
Čo nás prekvapilo
- Výsledná cena aj príplatkami.
Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI Speed Delivery Door
Cena a záruka:
- základ/test 30 522/58 638 eur
- 2 roky/bez obmedzenia km
Motor: prepĺňaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 2 143 cm3, max. výkon motora 105 kW (143 k), max. krútiaci moment 330 Nm pri 2 400 ot.min-1
Emisie CO2 201 g/km.
Jazdné výkony a spotreba:
- 0-100 km/h za n.u., vmax = 130 km/h, spotreba WLTP/test 7,9/10,9 l/100 km