Nehoda či škodová udalosť?

V evidencii návrhov zákonov sa objavil návrh zmeny zákona o cestnej premávke, ktorá by mala nadobudnúť účinnosť 1. januára 2023. Čo by sa mohlo zmeniť?

Málokto tuší, že za obeť dopravnej nehody sa aktuálne považuje osoba, ktorá na následky nehody zomrie do 24 hodín. Poslanci navrhujú zmeniť dobu na 30 dní, tak ako to majú napríklad v Česku, Poľsku, Nemecku, Rakúsku, ale aj v Belgicku, Dánsku, Francúzsku, Holandsku a pod. Vedeli ste však, že vo všeobecnosti neexistuje medzinárodný právny predpis, ktorý by definoval jednotlivé štatistické údaje nehodovosti?

Rapídny nárast úmrtnosti však zrejme bude skôr na škodu než na úžitok. Tým, že prvý rok určite stúpne smrtnosť na cestách, policajti budú tlačení do rôznych akože preventívnych akcií, ktoré im na popularite vôbec nepridajú a doplatia na to len a len vodiči. Navyše, inštitúcie presadzujúce represiu (stacionárne radary, kamery na križovatkách a železničných priecestiach…) budú mať v ruke skutočne pádny argument na to, aby dokonali, ako ja tomu vravím, dielo skazy. Výsledkom bude plno radarov a kamier všade, kam sa len pozriete.

Iné vstupy = menej nehôd 

Ako vodiči by ste mali vedieť, že účastníci čo i len škodovej udalosti máte zákonom dané  povinnosti. Účastník škodovej udalosti je povinný bezodkladne zastaviť vozidlo, preukázať svoju totožnosť inému účastníkovi škodovej udalosti, poskytnúť údaje o poistení vozidla, vyplniť a podpísať tlačivo zavedené na zabezpečenie náhrady vzniknutej škody, zdržať sa požitia alkoholu alebo inej návykovej látky a urobiť vhodné opatrenia, aby nebola ohrozená bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky. Ak účastník škodovej udalosti spôsobil hmotnú škodu osobe, ktorá nie je účastníkom škodovej udalosti, je povinný o tom túto osobu bezodkladne upovedomiť a vyplniť s ňou a podpísať tlačivo zavedené na zabezpečenie náhrady vzniknutej škody. To teda znamená, že keď niekomu spôsobíte čo i len minimálnu škodu, nemôžete len tak odísť! Musíte sa s poškodeným spojiť a vyriešiť to!

5 priestupkov, ktoré by mala Polícia pokutovať!

Predstavitelia novely opäť tlačia na to, aby sa zmenili vstupné údaje a charakteristika dopravnej nehody vs škodovej udalosti, tak ako to bolo nedávno. Pritom výška škody bude pre škodovú udalosť irelevantná. Keď sa doteraz pri nehode poškodila cesta alebo všeobecne prospešné zariadenie, automaticky sa to považovalo za dopravnú nehodu a vodičovi hrozila vysoká pokuta. Po novom sa v súvislosti s poškodením ciest a všeobecne prospešných zariadení zavádzajú dva pojmy – poškodenie a znefunkčnenie cesty, resp. všeobecne prospešného zariadenia. Nehoda, pri ktorej dôjde k poškodeniu cesty a/alebo verejne prospešného zariadenia, ale tie naďalej dokážu plniť svoju funkciu či už sa z hľadiska úplnosti alebo bezpečnosti, sa bude kategorizovať ako škodová udalosť, nie ako nehoda. Vodič teda obíde s výrazne menšou pokutou. Ako dopravná nehoda sa bude kategorizovať havária, pri ktorej dôjde k znefunkčneniu cesty alebo všeobecne prospešného zariadenia.  

a dopravná nehodanehodškodová udalosťZakon
Komentáre (0)
Pridať komentár