Len nedávno obohatila slovenský automobilový trh novinka – Mazda CX-60, ktorá bola dostupná iba v plug-in hybridnej verzii. Teraz prichádza aj dieselová. Ide o radový šesťvalec, ktorý vznikol ako výsledok prístupu – správny typ pohonu, správny typ a správna veľkosť motora pre každý model a pre každého zákazníka. Má zdvihový objem valcov 3 283 cm3, pre verzie s pohonom zadných kolies má výkon 147 kW (200 k) pri 3 000 – 4 200 ot.min-1 a krútiaci moment 450 Nm pri 1 400 – 3 000 ot.min-1, pre verzie s pohonom všetkých štyroch kolies má výkon 187 kW (254 k) pri 3 750 ot.min-1 a krútiaci moment 550 Nm pri 1 500 – 2 400 ot.min-1.
DCPCI
Zaujímavosťou motora je spaľovanie DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition) s vysokým prebytkom kyslíka. V porovnaní s bývalým menším motorom je oblasť spaľovania chudobnej zmesi výrazne rozšírená. Konštruktéri sa tak môžu pýšiť tým, že motor vykazuje tepelnú účinnosť vyše 40 % vo väčšine reálne využívaného prevádzkového pásma. Kľúčom sú dve riešenia. Prvým je špeciálne dno piestov s dvoma miskami a rozdelenie zmesi vzduchu a nafty do spomínaných dvoch oblastí v dne piesta. Druhým vysoko rozptýlený vstrek nafty. Výsledkom je efektívnejšie spaľovanie v širokom rozsahu otáčok a zaťaženia, tichší chod, nižšia spotreba.
Šesť valcov v rade
Motor ako taký už z princípu usporiadania valcov je veľmi dobre vyvážený, takže produkuje minimum vibrácií a zároveň má kultivovaný a tichý chod. Vďaka tomu si konštruktéri mohli odpustiť niektoré riešenia, ktoré by na utlmenie vibrácií museli použiť na štvorvalcovom motore. Tým sa vlastne minimalizuje hmotnostný rozdiel šesťvalca voči štvorvalcu. Výsledkom sú rovnako dobré jazdné vlastnosti, ako by mala Mazda CX-60 so štvorvalcovým dieselovým motorom.
Mild hybrid
Obe verzie motora e-Skyactiv D spolupracujú s novou osemstupňovou automatickou prevodovkou. Obe výkonové verzie sú podporované mild hybridnou technikou, ktorej elektromotor poskytuje výkon 12,4 kW a krútiaci moment 153 Nm. Slabšia verzia dieselovej Mazdy CX-60 tak zrýchli z nuly na stovku za 8,4 sekundy, pritom má normovanú priemernú spotrebu paliva iba 4,9 l/100 km a produkuje emisie CO2 len 127 g/km. Silnejšia verzia zrýchli na 100 km/h za 7,4 sekundy, priemerná spotreba paliva je 5,3 l/100 km a emisie CO2 len 139 g/km.