Komfort, dobrodružstvo a schopnosť križovať ktorýkoľvek kontinent patrí do základnej výbavy každej Hondy Africa Twin. Úloha, ktorú jej pridelíte je závislá od toho, čo potrebujete. Chcete jazdiť v meste, na šotoline, alebo chcete ísť na Gibraltar? Samozrejmosť a potom nezabudnite ísť trajektom do Maroka a užiť si piesočnaté duny. Krásne predstava, že? Hoci realita je taká, že väčšina majiteľov „Afriky“ ju potrápi väčšinou na asfalte. Preto sú jej jazdné vlastnosti tak dôležité práve na tomto povrchu. A musím povedať, že i ja som na šotolinový úsek odbočil z povinnosti. Zvyčajne nechodím na expedície a ak ma nájdete v teréne tak v tej helme sa potím viac ako kolegovia, ktorí sú na takéto jazdy zvyknutí.
No aj tak musím povedať, že v tomto prípade som cítil istotu aj vďaka nižšiemu ťažisku, ktoré sa každou novou generáciou posúva nižšie a jazda sa stáva prirodzenejšou aj pre tých, čo to s terénom iba skúšajú. Podvozok je perfektný a to aj napriek tomu, že nie je elektronicky riadený, nastaviť si môžete tlmenie pri odskoku a kompresii a vzadu si okrem tlmičov môžete nestaviť aj predpätie pružiny. Stará klasika určená tým, čo milujú mechaniku a elektronike vidia problémy. Najmä ak jazdia pravidelne v teréne. Osobne som si však podvozok zamiloval najmä vďaka jeho komfortu pruženia na našich cestách. Istotu s akou viete s Africou Twin jazdiť vás doslova šokuje. Sám seba som mnohokrát pristihol, že musím ubrať plyn lebo som na odporúčanom limite rýchlosti terénnych pneumatík. Ten je 160 km/h no aj pri tejto rýchlosti máte dojem, že idete zhruba stovkou.
Komfort ovládania netreba komentovať, stačí relatívne kolmá pozícia sedenia a vysoké riadidlá, k tomu aby ste sa nepotrebovali na motorke hniezdiť a hľadať si pozíciu. Prevodovka je presná, spojku dokážete dávkovať ako po masle. Nechýba konektivita so smartfónmi všetkého druhu takže môžete využívať navigačný systém, prípadne aplikácie, ktoré vám ukážu aj pozície dopravných hliadok.
Nechýbajú ani rôzne režimy motora, ja som využíval najčastejšie URBAN a na šotolinovom úseku som využil režim GRAVEL, no k dispozícii je OFF-ROAD. TOUR a dva individuálne USER, ktoré vám umožnia nastaviť si vo viacerých úrovniach reakcie motora, trakčný systém či systém ABS. To všetko si upravíte podľa seba.
Dvojvalcový motor produkuje maximálny výkon 75 kW (102 k) a maximálny krútiaci moment 105 Nm sa príjemne vysmievajú superšportom. Spomínaný výkon bohato postačuje na to, aby ste sa zabávali na akomkoľvek povrchu. Existujú síce aj silnejšie enduro stroje, no osobne si myslím, že ani jeden z profesionálnych jazdcov by neoznačil tento stroj za slabý. Naviac, úroveň priemernej spotreby poteší, je to celkom príjemných 4,9 litra na 100 kilometrov. To je údaj výrobcu a realita sa od neho príliš nelíši.
Dizajn motorky netreba komentovať. Jeho silueta vás nadchne a vašou jedinou starosťou bude, či budete jazdiť s kufrovým setom, alebo bez neho.
Stručne
Čo musíme uznať
Perfektné jazdné vlastnosti vďaka nízkemu ťažisku.
Čo nám chýbalo
V zásade nič, možno menej tlačidiel na riadidlách.
Čo nás prekvapilo
Spotrebam obratnosť a ľahkosť.
Honda CRF1100L Africa Twin
Cena a záruka:
základ/test 14 190/16 865 €
2 roky bez obmedzenia km
Motor: Kvapalinou chladený R2/8V, zdvihový objem valcov 1 084 cm3, max. výkon 75kW (102 k) pri 7 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 105 Nm pri 6 500 ot.min-1, Emisie CO2 112 g/km
Jazdný výkon, spotreba:
pohotovostná hmotnosť 226 kg, vmax = 160 km/h (obmedzená kvôli pneu), spotreba výrobca/test 4,9/5,2 l/100 km