Nepáči sa vám čierny panel karosérie? Nemusíte ho mať a navyše ušetríte zhruba 190 eur. No ak sa vám páči, tak vás poteším – môžete si vybrať až zo šiestich farieb a zladiť sa tak so zvyškom karosérie. Prichádza hneď prvá pointa – aj keby Kia Niro nemala spomínaný panel karosérie, všimli by ste si ju. Dizajn druhej generácie Nira je totiž natoľko extrovertný, že nepotreboval vylepšovať. Napriek tomu to tvorcovia spravili a dokázali, že Kia sa chce nielen páčiť, ale aj dostať do očí tým, čo nad ňou neuvažujú. Hoci mne sa páči, vám sa nemusí, no jedna vec sa nedá odoprieť – nemôžete ju ignorovať. A presne to je rozdiel pri porovnaní s predchodcom, ktorý som si prakticky nevšímal. Bola to šedá myška, ktorá sa nijako nezapísala do pozornosti motoristov a ak ste si ju kúpili, boli ste fanúšik niektorého z ekologických pohonov. Túto medzigeneračnú premenu možno prirovnať k zmene imidžu Zdeny Studenkovej po tom, čo objavila silu plastickej chirurgie. Odrazu mala budúcnosť bez ohľadu na minulosť. A budúcnosť Kie Niro je svetlejšia aj s ohľadom na to, že Európa jednoznačne favorizuje ekologické pohony. Niro totiž ponúka klasický hybrid bez nabíjania, plug-in hybrid s nabíjaním a čisto elektrickú verziu. Vy si iba vyberiete.
Symbióza
Ak potrebujete ekologický formát bez nutnosti meniť svoj biorytmus, v tomto prípade si u dílera pýtajte práve nami testovanú klasickú hybridnú verziu. Paradoxne, kým ostatné verzie – plug-in a elektro – ponúkajú vyšší výkon v porovnaní s predchodcom, čisto hybridná Kia Niro sa spolieha na doterajší model. Je osvedčený, spoľahlivý a netreba ho meniť. Základom je atmosférický motor s Atkinsonovým cyklom spaľovania a jeho maximálny výkon je 77,2 KW (105 k), maximálny krútiaci moment je 144 Nm. Asistenciu mu ponúka elektromotor s maximálnym výkonom 32 kW (44 k), ktorý však spaľovací motor prekonáva svojím maximálnym krútiacim momentom, ponúka totiž až 170 Nm. Konštruktérska matematika následne vyráta kombinovaný výkon 104 kW (141 k) a maximálny krútiaci moment 265 Nm. To znamená, že dynamika je mimoriadne slušná a zrýchlenie z 0 na 100 km/h je v našom prípade 10,8 sekundy. Ak potrebujete skresať ešte dve desatiny, v tom prípade si musíte zvoliť menšie kolesá a namiesto 18“ diskov kolies si objednať civilnejšie 16-ky. Identická logika platí pre maximálnu rýchlosť. Tá v našom prípade bola na úrovni 162 km/h, menšie kolesá vás dostanú na 165 km/h. Celkom vtipná matematika, no aj fakt, že tieto údaje výrobca uvádza, znamená, že výrobca hrá so zákazníkmi férovú hru.
Čistá jazda
Inak vyzerajú dáta na papieri a inak ich cítite za volantom. Ak by ste sa ma opýtali na to, či je Kia Niro dynamická, tak odpoviem kladne a zároveň dodám, že sa musíte pozerať na tachometer. Ten sa šplhá hore celkom svižne, no akcelerácia s plynom na podlahe je predsa len hlučnejšia ako v klasických automobiloch. Dôvod je prozaický, atmosférický motor potrebuje otáčky na to, aby poskytol výkon, na druhej strane šesťstupňová dvojspojková prevodovka pri bežnej jazde deklasuje CVT prevodovku niektorých konkurentov, ktorá robí zo zrýchľovania koncert nemenných vysokých otáčok. A ešte jedna zaujímavosť. Kia Niro má síce páčky pod volantom, slúžia však iba na úpravu rekuperácie, nie na manuálne radenie prevodových stupňov. Raz darmo, priorita je šetriť emisie a palivo, nie priniesť vodičovi zážitok „z kvaltovania“.
Jazdné vlastnosti hodnotím veľmi pozitívne a zároveň sa nestačím diviť, ako rýchlo sa Kia dostala do priameho súboja so zabehnutou európskou konkurenciou. Podvozok je komfortný, istý a ak chcete, môžete si užiť aj zákruty. Bez problémov a bez strachu. Dokonca aj v prípade, že je vozovka mokrá. Palec hore, v tomto smere Niro jazdí tak, ako vyzerá. A to je u mňa akýsi základ spokojnosti. Kombinácia jazdných vlastností s dizajnom.
Spotreba?
V tomto prípade do zoznamu splnených želaní patrí aj priemerná spotreba. Po natankovaní 42-litrovej nádrže vám palubný počítač ukáže 800-kilometrový dojazd. Reálny. Náklady na prevádzku sa tak posúvajú nižšie a aj pri dnešných cenách benzínu môžete jazdiť toľko, koľko chcete a potrebujete. Skutočná priemerná spotreba sa pohybuje na úrovni päť až päť a pol litra benzínu na 100 kilometrov. No v prípade, že podľahnete pokojnejšiemu tempu, tak sa posuniete až na číslicu 4,3 litra. Ak na plyn šliapete s úctou k životnému prostrediu, tak sa posuniete do zóny pod štyri litre a v tom prípade to bude skutočná diétna prevádzka.
Štýlové plasty
Začnem obkladom dvier. Ich povrchová úprava naznačuje, že dizajnéri posunuli svoje predstavy a chcú upozorniť na množstvo recyklovaných materiálov, ktoré sa využili pri tvorbe interiéru. Navyše urobili to tak, že to označíte za štýlové a pekné. Inšpirácia brúseným kameňom bola správna voľba. Práve ona dotvára atmosféru interiéru, ktorý sa nesie v štýle moderných elektrických modelov Kia. A to je fajn, lebo koncept interiéru pôsobí futuristicky, no nechýba mu ani tak potrebná ergonómia. Volant je dvojramenný, ale spracovaný tak, že ma neirituje a okrem toho má aj klasické tlačidlá, ktoré znamenajú istotu pri ovládaní. Vodič sa pozerá na digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 10,25 palca a identickú plochu ponúka vo vyšších verziách vybavenia aj infotainment. Ten ponúka konektivitu so smartfónom, prepojenie auta so smartfónom prostredníctvom aplikácie MyKia a množstvo funkcií, ktoré k moderným autám patria. Chýbať bude len možnosť zmeny farieb ikoniek a náladového podsvietenia. Zaujímavé riešenie prináša aj kombinované ovládanie jednotlivých prvkov multimediálneho systému a klimatizácie z jedného panela. Prepínateľný touchpad si vyžaduje trocha času, inak sa budete tešiť z prehľadnosti interiéru s možnosťou prepínať medzi vyhrievaním a odvetrávaním sedadla.
Priestor
Praktický formát hatchbacku zrejme tak skoro neprekoná nič a čísla to potvrdzujú. Batožinový priestor so základným objemom 451 litrov je vskutku obrovský a pozor, stále máte možnosť objednať si rezervné koleso, čo je obrovské plus na poli moderných automobilov. Vtedy síce stratíte 26 litrov využiteľného objemu, no to je malá obeť v porovnaní so stratou času pri čakaní na odťah a vybavovaním náhradného vozidla. Po sklopení sedadiel vznikne plocha na úrovni 1 455 litrov, čo je opäť hodnota, ktorá poteší všetkých. Priestor na predných sedadlách je mierne nadštandardný a to isté platí pre sedadlá vzadu. Štyri osoby si sadnú bez problémov, piati sa odvezú tiež, hoci radšej na kratšie vzdialenosti. O komfort všetkých sa starajú USB-C výstupy, pričom vodič má k dispozícii aj klasický USB výstup. Opäť milý detail, ktorý poteší.
Tak ako?
Testovali sme fullku, nič nechýbalo vrátane všetkých asistenčných systémov, ktoré si dnes môžete objednať do auta. Predkolízny systém s rozpoznávaním chodcov aj cyklistov, udržiavanie jazdného pruhu či automatický parkovací systém. Palec hore. Ak teraz už tušíte, že sa blížime k bolestivej pointe ceny, tak tušíte správne. Základná cena na úrovni 27 590 eur sa následkom odklikania všetkých príplatkových prvkov posunula až na 36 970 eur. Veľa? Nie, tak akurát. Najmä s ohľadom na to, že pri prezentácii sa rátalo so základnou cenou o pár tisíc eur nižšou, no aktuálna situácia si vyžiadala korekcie smerom nahor. Práve preto túto naoko vysokú cenu považujem za prijateľnú. Najmä ak sa pozriem na cenníky konkurencie. A klasický hybrid? Stále verím, že to je cesta pastierskeho rozumu, pri ktorom prinesiete na oltár osobného komfortu najmenšiu obetu.
Čo treba uznať
- Atraktívny dizajn, ktorý posúva Niro do pozornosti všetkým.
Čo nám chýbalo
- Možnosť radiť rýchlosti manuálne.
Čo nás prekvapilo
- Dizajn, jazdné vlastnosti a praktický interiér.
Kia Niro HEV
+ atraktívny dizajn
+ nízka spotreba paliva
+ priestranný interiér
+ kvalitné LED svetlomety
– zvuk pri akcelerácii
Toyota C-HR Hybrid
+ atraktívny dizajn
+ priemerná spotreba
+ jazdné vlastnosti
– interiér už má svoje roky
– priestorové pomery
Honda HR-V
+ unikátny pohon
+ komfortný podvozok
+ priestranný interiér
– hluk pri akcelerácii
Kia Sportage 1,6 T-GDi Hybrid 230 k 4×4 GT Line – To, čo u nás ešte neodznelo
Základné technické parametre | Kia Niro HEV Platinum | Toyota C-HR Hybrid | Honda HR-V |
Cena základ/verzia/test | 27 590/36 190/36 970 | 27 190/32 190/32 190 | 28 490/33 490/33 490 |
Záruka | 7 rokov/150-tisíc km
7 rokov akumulátor |
3 roky 100 000 km
5 rokov hybrid. Syst. |
3 roky/100 000 km |
Motor | R4/16V | R4/16V | R4/16V |
Systémový výkon (kW (k)/ot./min.-1 | 104 (141) | 90 (122) | 96 (131) |
Sys. krútiaci moment Nm/ot./min.-1 | 265 | Výr. neud. | 253 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 10,8 | 11,0 | 10,6 |
Max. rýchlosť | 162 | 170 | 170 |
Kombinovaná spotreba WLTP/test (l/100 km) | 4,4 – 4,7/5,2 | 4,7 – 5,2/5,2 | 5,4/5,4 |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 420/1 825/1 545 | 4 395/1 795/1 555 | 4 340/1 866/1 582 |
Rázvor osí náprav (mm) | 2 720 | 2 640 | 2 610 |
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie (kg) | 1 399/541 | 1 420/440 | 1 452/418 |
Kia Sportage 1,6 T-GDi Hybrid 230 k 4×4 GT Line – To, čo u nás ešte neodznelo