Toyota nám vo Valčianskej doline predstavila svoj prvý elektromobil na baterku – bZ4X, a ja môžem konštatovať, že ma veľmi príjemne prekvapil. Začnem však názvom modelu. Na prvý pohľad náhodný výber písmeniek a číslice – niečo na štýl Čierna hviezda Q7A z albumu, resp. rovnomennej pesničky Netvor z čiernej hviezdy Q7A od Elánu, či planéta B 612 z pesničky Líška od Janky Kirschner – má v skutočnosti význam a keď si to vysvetlíme, asi si aj lepšie zapamätáte ten názov. Prvé dve písmená sú skratkou anglického výrazu beyond Zero, čo odkazuje na bezemisnú prevádzku a postupné dosiahnutie uhlíkovej neutrality celej flotily značky Toyota. Číslica 4 znamená veľkosť auta, X zasa, že ide o SUV, resp. crossover. To jasne hovorí o tom, že budú ďalšie BEV autá rôznej veľkosti a rôzneho typu karosérie. Do roku 2025 by mala mať rodina bZ sedem modelov. Z mojej strany – hoci je v tom názve logika, riadne meno by autu lepšie pristálo a aj by sa lepšie pamätalo.
Toyota bZ4X šokuje dizajnom, je totiž veľmi blízky svojej koncepčnej predlohe zo začiatku roka 2022. Spájajú sa v ňom progresívne línie, prvky SUV, elegancia a robustnosť zároveň. Mne sa páči najmä ostrá hrana kapoty a uzučké svetlomety. A musím povedať, že sa mi v páči vlastne aj čelo s náznakom masky chladiča, avšak bez mriežky a bez lemu. Je tam iba prelis pripomínajúci masku chladiča. Vydarené sú aj zadné partie s výrazne skosenými piatymi dverami – až v štýle kupé – a jasnou odtrhovou hranou, plus mohutným strešným spojlerom. Tá hra ostrých hrán mi trochu pripomína štýl Lexusu. Je to však v rodine.
Motto číslo 1
Slovkom progresívny môžem pokojne označiť aj interiér. Pri jeho tvorbe uplatňovali dizajnéri a konštruktéri dve mottá. Prvým je „tak akurát – ani veľa, ani málo“, druhým „ruky na volante, oči na ceste“. Čo sa týka prvého motta, tak priestoru na dĺžku je rozhodne viac ako „akurát“. A to je dobre. Vzhľadom na dlhý rázvor a tiež vzhľadom na elektrický pohon, ktorý potrebuje menej miesta ako spaľovací motor, máte na kolená aj vzadu viac než dostatok miesta. O vnútornej výške kabíny sa to už ale nedá povedať. Pre mňa s výškou 176 cm je všetko úplne v pohode, ani nemusím sedieť v najnižšej polohe aby som mal nad hlavou rezervu, no keď máte o hlavu viac ako ja a nechcete mať operadlo príliš sklopené, potom budete mať zrejme problém. Druhá vec je, že pasažieri sediaci vzadu si chodidlá nedokážu zasunúť pod predné sedadlá – aspoň nie vtedy, keď sú v nižšej polohe. Treba ale povedať, že pokiaľ nie ste veľmi vysoký, tak to nebude problém, takže že z tohto pohľadu je toho miesta „tak akurát“. Dodávam, že kufor má v základe 452 litrov, čo je viac než tak akurát. Celkovo je v bZ4X na dĺžku viac miesta ako v RAV4, ale na výšku zasa menej. Vnútornú výšku totiž znižuje akumulátor v podlahe.
Motto číslo 2
Hoci mi motto „ruky na volante, oči na ceste“ s dotykovými displejmi nijako nejde dohromady, v prípade Toyoty môžem povedať, až sa to motto do veľkej miery podarilo naplniť. Začnem tým, čo je pre mňa kľúčové – všetky základné funkcie klimatizácie – teplotu, otáčky ventilátora aj rozvod vzduchu – môžete nastaviť priamo hardvérovými tlačidlami. Druhá vec je, že centrálny dotykový displej je pekne vysoko, takže ho vnímate periférne a keď si niečo chcete skontrolovať, tak vám cesta ostane v periférnom zornom poli. Pokračovať budem tým, že jednotlivé systémy môžete nastavovať aj priamo z volantu. Avšak v tomto prípade bude platiť už iba prvá časť spomínaného motta, pretože oči budete musieť sklopiť na displej pred vami, aby ste vedeli čo robíte. Zásadnou pripomienkou je, že keď si nastavím sedadlo a volant do mojej obľúbenej polohy, nebudem vidieť na displej prístrojového štítu. Podobne to mám aj v Peugeotoch s i-Cocpitom. V Toyote bZ4X stačil malý kompromis, aby som si našiel dobrú pozíciu za volantom a zároveň som videl na displej. V Peugeotoch si kompromis neviem nájsť, tam si jednoducho musím zvyknúť. Mimochodom, tvorcovia mimoriadne zaujímavo vyriešili uchytenie displeja prístrojového štítu. Ten totiž držia dve ramená, ktoré akoby vychádzali zo stĺpika riadenia. Pochváliť musím veľmi prirodzené nastupovanie. Vďaka svetlej výške karosérie a ukotveniu sedadla v karosérii nemusíte padať do sedadla ani vyliezať do auta.
Milión kilometrov v „suchu“
Toyota bZ4X je postavená na celkom novej podlahovej platforme e-TNGA pre batériové elektromobily. Zoštíhlený akumulátor je pod podlahou vozidla a tvorí súčasť podvozka. To prispieva k zníženiu ťažiska, ideálnemu rozloženiu hmotnosti medzi nápravy a k vysokej tuhosti karosérie. Samotný akumulátor má kapacitu 71,4 kWh a nabíjať ho môžete s výkonom až do 150 kW, takže za ideálnych podmienok by ste ho mali nabiť na 80 % kapacity za pol hodiny. Trojfázová palubná nabíjačka má výkon 11 kW. Aby akumulátor mal čo najlepšiu výdrž a čo najlepšie výkonové parametre, tak je chladený, resp. vyhrievaný odspodu v celej svojej ploche kvapalinou. Samozrejmosťou je detailný monitoring napätia, prúdu aj teploty jednotlivých článkov. Vďaka tomu všetkému si Toyota mohla dovoliť poskytnúť na akumulátor neobyčajnú záruku – 10 rokov alebo 1 000 000 km. Nie, nie je to preklep – desať rokov alebo milión kilometrov. Počas tejto doby by kapacita akumulátora nemala klesnúť pod 70 % a keď klesne, tak to bude starosť Toyoty, nie vaša. Vy ste v „suchu“.
2WD aj 4WD
Toyota ponúka verziu s pohonom predných kolies aj verziu s pohonom všetkých štyroch kolies. Prednokolku poháňa elektromotor s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 265 Nm. Dojazd tejto verzie by mal byť na úrovni 450 km.
Verziu s pohonom 4×4 poháňajú dva elektromotory – každý po 80 kW a 168 Nm, pričom celkový výkon je 160 kW (217 k), resp. 336 Nm. Absolútnou unikátnosťou je systém X-Mode s rôznymi režimami prispôsobenými pre jazdu v špecifických podmienkach ako sneh/blato, hlboký sneh a blato, či režim pre jazdu v náročnejšom teréne. Systém je unikátny tým, že auto ide samé, bez toho, aby ste mali nohu na plyne. Po aktivovaní režimu si zvolíte rýchlosť a elektronika už bude regulovať výkon motorov a teda aj smerovanie výkonu na prednú a zadnú nápravu sama. Vy len točíte volantom. Niečo podobné ako je systém Crawl Control v Toyote Land Cruiser. Hoci Bratislava v čase prvých testovacích jázd s novou Toyotou o snehu ešte ani nechyrovala, vo Valčianskej doline, kde sme Toyotu bZ4X skúšali, už bolo snehu požehnane. A systém X-Mode fungoval absolútne presvedčivo aj na snehu, a to smerom do kopca aj smerom dole z kopca. S riadnym jazdným režimom sme sa do kopca nerozbehli, no so systémom X-mode sa výkon veľmi účinne a citlivo prenášal na to koleso, ktoré najlepšie zabralo a bez najmenších problémov sme sa pohli dopredu. Dokonca si myslím, že pri elektromotoroch, pre ľudí, ktorí nemajú v pravej nohe toľko citu, je to na snehu absolútne kľúčová vec, pretože elektromotory majú silné reakcie na plyn a v snežných podmienkach treba pracovať s plynom extrémne citlivo. Keď sa raz totiž pretočia kolesá, už je našliapnuté na problém. Možno vám napadla otázka čo sa stane, keď „chytíte“ spodok auta o nerovnosť, veď akumulátor je pod podlahou. Odpoveď je veľmi jednoduchá: nič sa nestane, v najhoršom prípade ostanete visieť na bruchu, akumulátor je totiž zospodu chránený. Druhá vec, ktorou ma Toyota b4ZX prekvapila a doslova dostala bolo brodenie. S autom totiž brodili vo vode, ktorá siahala vyše prahov dverí. Priznám sa, ja sám by som nad tým brodom rozmýšľal ešte aj s off-roadom, a s takým elektrickým SUV akým je Toyota bZ4X by som do toho určite nešiel. Toyota to však zvládla. Akumulátoru, elektromotorom, ani elektronike sa nič nestalo. Klobúk dole pred autom, ale aj pred organizátormi, že si na takéto niečo trúfli.
Mal som to šťastie a Toyotu bZ4X som si mohol vyskúšať aj cestou z Valče domov a potom do Bratislavy a musím vyzdvihnúť dve veci, ktoré by vás v reáli mali zaujímať asi viac ako spomínané off-rodové schopnosti. Tou prvou je nesmierne príjemné riadenie. Je pomerne tuhé, no ešte sa s volantom nebijete a zároveň máte vo volante dobrý cit. Druhou je podvozok, ktorý na jednej strane výborne tlmí nerovnosti, na druhej strane veľmi dobre vedie stopu a ani v rýchlych zákrutách nemáte pocit že šoférujete tank.
Verím, že Toyotu bZ4X čoskoro dostaneme na riadny redakčný test. Ja sa na neho budem tešiť.
TOYOTA RAV4 2,5 Hybrid Adventure – Ďalej od mesta, bližšie k prírode