Chcem ho. Tak ako som chcel predchodcu, tak ako som chcel predchodcu pred faceliftom, tak ako som chcel BMW M135i. Ja viem, toto priznanie je trápne a nehodné štyridsaťpäťročného chlapa s malým dieťaťom, no nemôžem si pomôcť. Proste som narval detskú sedačku na zadné sedadlo, posadil tam partnerku a vyrazil do mesta plniť si rodičovské povinnosti. Bez problémov! A všetci moji známi pri narodení prvého dieťaťa kupovali veľký van. Lebo kočík, hračky, bicykle, lebo „čojaviemčo“. Moja odpoveď? Nenos so sebou zbytočnosti a nemusíš meniť auto. Väčšinou som prehral a známy kúpil nezmyselnú škatuľu, no teraz, keď aj u mňa došlo na lámanie chleba, som pochopil, že som mal pravdu. Preto velebím vedenie v Mníchove, že aj v roku 2022 poslali na cesty malé dvojdverové kupé, ktoré ideologicky nadväzuje na vynikajúce kupé generácie E46.
Klasické proporcie
Kým na fotografiách vyvolal model M240i diskusiu, naživo je to vlna uznania. Nie je to žiadna veda. Stačí krátky predný previs, športový predný a zadný nárazník, tučné blatníky a na kapote takzvaný „powerdome“, teda vyvýšenie, ktoré definovali doterajšie športové bavoráky. Žiadna veda, len aplikácia klasických prvkov. Je to ako s peknou ženou. Aj napriek tomu, že v posledných rokoch sa nám definície ladných ženských tvarov snažia preddefinovať a vysvetliť, tak my chlapi vieme, že skutočnú krásu nikdy netreba vysvetľovať. Stačí jeden pohľad. Chybičky? Podľa mňa žiadne, no ak by som mal interpretovať kritikov, a tých máme na Slovensku dosť, tak možno tvar zadných skupinových svetlometov v štýle dvihnutého obočia nezachutí všetkým, opäť je to detail. A možno tie trojuholníky v prednom nárazníku nekorešpondujú so športovým sexepílom zvyšku a vytvárajú dojem, že dizajnéri chceli nanovo definovať chladiace otvory. Našťastie klasické ľadvinky ostali a to znamená, že po dlhom čase sa kritici nemôžu o tento prvok oprieť. Klasické rebrovanie chýba, aj tento prvok sa podieľa na aktívnej aerodynamike, to jest lamely sa otvoria iba vtedy, keď je to pre chladenie nevyhnutné. Nechajme to tak, celkovo je M240i xDrive tradičné kupé od BMW, chvalabohu.
Technická krádež
Kiežby kradli takto aj ostatní. Myslím zo svojho, lebo BMW M240i xDrive kupé je v podstate prezlečeným modelom M440i kupé. Kompletná hnacia jednotka je prevzatá zo spomínaného modelu a to je zároveň dôvod, prečo v technických údajoch nájdete identické dáta. To znamená, že pod kapotou úraduje ten istý turbodúchadlom prepĺňaný radový šesťvalec, aký nájdete aj v spomínanom štvorkovom kupé, prípadne v sedane M340i. Aby sme boli presní, maximálny výkon motora je rovných 275 kW (374 k) a maximálny krútiaci moment je rovných 500 Nm. Motor spolupracuje s osemstupňovou prevodovkou.
Dátová analýza pokračuje údajom o zrýchlení z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy a maximálna rýchlosť je klasicky obmedzená na 250 km/h. A to sú dáta, ktoré sú porovnateľné s ostrou verziou M2 prvej generácie. Opäť je to malý dôkaz toho, kam sa svet posúva po technickej aj dynamickej stránke. Kedysi ste k týmto číslam priradili výrazy ako Lamborghini, Ferrari či Aston Martin, dnes to dá aj najmenšie kupé od BMW.
Drží, až to bolí
A to sme sa dostali ku kritike. Teraz budem krivdiť M240i xDrive neprávom, no osobne sa za volantom rád zabávam a ak sa dá, zavrtím zadkom, predriftujem kruháč, ak je prázdny, no tentoraz bude prvý odsek jazdných vlastností patriť stabilite a gripu. Chápem inžinierov BMW, chcú svojich vodičov udržať pri živote, a zároveň ich vystrašiť. A hneď to aj vysvetlím. Najmenšie „soft eMko“ síce dostanete do šmyku, no až pri takej rýchlosti, keď sa už bojí aj skúsenejší šofér. Ak preferujete ideálnu stopu, nie je žiaden problém, budete extrémne spokojný, ak chcete driftovať, musíte siahnuť po kombinácii rýchlosti, odvahy aj umu. Potom si to užijete, potom budete driftovať, ale pripravte sa, že teritórium zábavy na bežných cestách nenavštívite tak často, ako si myslíte. Proste ak zarúbete plyn uprostred zákruty, M240i xDrive to za vás vyrieši. Niežeby ste nevedeli zavrtieť zadnou časťou, no je to príjemné a kontrolované a bez vypúlených očí.
Osobne za to viním xDrive, ktorý je v našich končinách jedinou voľbou k šesťvalcovému motoru. Je to bezpečné? Áno. Je to spravodlivé? Nie. Keby som aspoň pohon predných kolies mohol vypnúť, bol by som spokojný. Viem, chcem toho veľa a možno práve preto by som sa mal tešiť na novú M2-ku. Aj napriek tomu obdivujem obratnosť auta, ktoré váži 1,7 tony a zároveň dokáže byť pri civilnej jazde úsporné a podliezť hranicu desiatich litrov na 100 kilometrov.
Viac, väčšie, lepšie
Musím sa upokojiť a odbočiť na dimenzie tohto kupé. „Dvojka“ kupé narástla do dĺžky aj do šírky. To by v prípade peknej ženy nebolo žiadané, no v automobilovom svete je to pozitívne. Celková dĺžka auta už presiahla 4,5 metra a rázvor osí kolies narástol tiež. Konkrétne na 2 714 milimetrov. A je to cítiť. Najmä na našich rozbitých cestách, kde je nová generácia výrazne pokojnejšia ako predchodkyňa. Inak povedané: tam, kde ste kedysi poskakovali, dnes jazdíte komfortnejšie, ako by ste čakali. Nie mäkko, ale komfortnejšie. A neznamená to, že pri väčšej nerovnosti predsa len nepočujete doraz, to je výnimočné.
Oceňujem aj riadenie, hoci musím povedať, že je priame, preto si naň budete chvíľu zvykať. Je to super pri parkovaní, no je to nepríjemné, ak si chcete odjazdiť nejaký úsek na presnosť. Musíte sa pripraviť na mierne nervóznejšie reakcie a tí, čo riadia auto jednou rukou, budú mať problém.
Vnútorné hodnoty
Ani tu sa nič nemení. Ovládacie prvky, vzhľad prístrojovej dosky, volant, mimoriadne dobre tvarované predné športové sedadlá a dotykový displej infotainmentu je identický s tým, ktorý používa BMW radu 4 kupé. Problém? Ale kdeže, skôr naopak. Vďaka tomu bude trvať nastavenie sedadla a volantu doslova pár sekúnd. Vysypať kritiku na takmer nekonfigurovateľný prístrojový panel by bolo vzhľadom na jazdné vlastnosti nespravodlivé a nesprávne. Skôr som tomu rád a uznávam, že v Mníchove stále vedia, čo robia, a to nielen po stránke pohonov, ale aj po stránke ovládania. Priestor na zadných sedadlách som opísal v úvode, ak máte zmysel pre dobrodružstvo, tak pokojne môžete toto kupé označiť za rodinné.
Nepríjemnosti
Tento odsek píšem nerád. Áno, ideme sa baviť o cene. Základná cena je 54 300 eur, čo je samo osebe dosť, na druhej strane buďme radi za tento počin z Mníchova. Po tom, čo sa vžijete do role milionára a začnete zbesilo klikať na príplatkové prvky, tak zistíte, že ste skončili na 71 021 eurách, čo je toľko, koľko by ste pred pár rokmi vysolili za model M3. Ale to je model M3. Len modernejší, obratnejší a zároveň rýchlejší. A ak tu chcete plakať, že to je veľmi veľa, nech vám cena slúži ako motivácia zarábať viac. Napokon nádherne dvojdverové kupé je sen každého motoristu. Je načase z tohto sna urobiť cieľ!
Čo treba uznať
- Jazdnú dynamiku a naladenie podvozka tak, aby zvládol všetko.
Čo nám chýbalo
- Výraznejší zvuk motora v športovom režime.
Čo nás prekvapilo
- Asi cena. No čo je dnes lacné?
BMW M240i xDrive
+ atraktívny dizajn
+ výkon motora
+ jazdné vlastnosti
+ logika ovládania
– prístup na zadné sedadlá
– nevypínateľný pohon 4×4
Audi RS3
+ vynikajúci päťvalec
+ pruženie a tlmenie
+ sebavedomý pohon 4×4
– cena
– bez drift módu je nastavený na predok
Mercedes-AMG CLA 45
+ atraktívny dizajn
+ výkon motora
+ handling
+ drift mód
– cena
– štvorvalec
Základné technické parametre | BMW M240i xDrive Coupé | Audi RS3 limousine | Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC kupé |
Cena základ/verzia/test | 37 750/54 300/71 021 | 28 310/64 893/– | 33 828/69 763 |
Záruka | 2 roky bez obmedzenia km | 2 roky bez obmedzenia km | 6 rokov/160-tisíc km |
Motor | R6/24V | R5/20V | R4/16V |
Max. výkon (kW (k)/ot./min.-1 | 275 (374) | 294 (400) | 310 (422) |
Max. krútiaci moment Nm/ot./min.-1 | 500 | 500 | 500 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 4,3 | 3,8 | 4 |
Max. rýchlosť | 250 | 250 | 250 |
Kombinovaná spotreba WLTP/test (l/100 km) | 8,1 – 8,8/9,5 | 9,0/– | 8,3 – 8,1/– |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4 537/1 838/1 390 | 4 542/1 851/1 412 | 4 688/1 830/1 439 |
Rázvor osí náprav (mm) | 2741 | 2631 | 2729 |
Prev. hmotnosť/užit. Zaťaženie (kg) | 1 740/505 | 1 575/505 | 1600/545 |