Škode Enyaq s karosériou SUV sa už podarilo na našom trhu zabývať. S počtom 187 predaných vozidiel sa za rok 2021 dokonca stala absolútnou jednotkou a prvenstvo si koncom roka zrejme potvrdí, pretože ho zatiaľ udržiava. Teraz prichádza jej brat Enyaq Coupé iV, navyše v prvej fáze vo verzii RS. Mimochodom, práve prednedávnom Škoda predstavila RS verziu aj s SUV karosériou Enyaqu iV.
Elegantný a dravý
Kupé spája eleganciu a dravosť. Spredu maximálne vynikne práve tá dravosť, zboku zasa elegancia, pričom zboku pôsobí zároveň aj masívne. Obzvlášť s 21-palcovými kolesami, ktoré natesno vypĺňajú blatníky. Zozadu však pôsobí ako úzke. Ono v skutočnosti nie je úzke, pretože na šírku má 1 879 mm, no zároveň je 1 608 mm vysoké. Preto pôsobí, že je úzke. Dodávam, že všetky verzie Coupé iV majú veľkoplošnú panoramatickú strechu. Práve vďaka nej aj napriek zvažujúcej sa streche je vzadu toľko isto miesta nad hlavou ako vo verzii SUV. Daňou za tento benefit však je, že pod strechou nie je žiadna protislnečná clona. Predajca vám povie, že počas slnečného dňa stmavne, pohltí UV žiarenie a zabráni prehrievaniu interiéru, v noci sa zasa zosvetlí. A keď je dobrý, tak dodá, že je to romantika, keď pozeráte na nočnú oblohu plnú hviezd či na vysvietené budovy v meste, navyše to ticho, vyplývajúce z elektrického pohonu – to je vážne úplná romantika. To všetko platí, ale len do istej miery. V lete vám, keď je slnko vysoko, vám svieti do oka, praží na hlavu a v zime odtiaľ odchádza teplo. A romantika je tiež len vtedy, keď je prívetivý čas. S verziou RS navyše dostávate štandardne podsvietenú masku chladiča Crystal Face, čierne intarzie a najmä špecifické postranné prvky predného nárazníka v tvare E, ale najmä LED Matrix svetlomety s funkciou vykrývania premávky.
Dostávate aj výborné športové sedadlá. Nie sú výborné, pretože ultimatívne podržia telo aj pri preťaženiach akrobatického pilota. Práve naopak, pretože sú pohodlné, bočné výplne síce pôsobia ultimatívne, ale principiálne vôbec nie sú tvrdé, pri nastupovaní sa vám podvolia a neudriete sa o ne. Práve vzhľadom na poddajnosť bočných výplní sa prispôsobia aj väčším ľuďom – mojej konfekčnej maličkosti veľkosti L sadnú ako uliate. Dostávate aj trojramenný športový volant, ktorý sa výborne drží a ktorý skrz dobre naladené riadenie poskytuje dobrý kontakt s vozidlom. Čo sa týka dizajnu interiéru, máte na výber dve alternatívy – RS Suite s celokoženým čalúnením sedadiel a strieborným prešívaním a RS Lounge s čalúnením v kombinácii kože a mikrovlákna a s prešívaním limetkovou žltou. My sme mali druhú alternatívu. Samozrejmosťou je ambientné osvetlenie s možnosťou výberu farby.
Jednoducho 299 koní
Enyaq Coupé RS iV má sériovo pohon všetkých štyroch kolies. Dominantná je zadná náprava, tam je totiž elektromotor s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 310 Nm, predný elektromotor vyvinie 80 kW a 162 Nm. Systémový výkon je 220 kW (299 k), resp. 460 Nm. Nie je tajomstvom, že takýto výkon máte k dispozícii iba na 30 sekúnd, aj to iba vtedy, keď je kapacita akumulátora vyššia ako 88 % a iba vtedy, keď je teplota akumulátora v rozmedzí 23 – 50 °C. Výrobca neudáva, aký výkon máte k dispozícii všeobecne bez ohľadu na stav akumulátora, no v skutočnosti kedykoľvek máte pod zadkom slušný výkon. Nie však taký, žeby vám zrýchlenie „ustrelilo dekel“ či odkrvilo mozog. Mne sa ale páči aj to, že v režime Comfort a ešte aj režime Normal sú reakcie motorov na plyn utlmené tak, že pri jemnej práci s plynom či pri mimovoľných pohyboch pravej nohy s autom necuká. Inými slovami, dá sa s autom jazdiť veľmi príjemne pohodlne. Škoda sľubuje dojazd v zmiešaných podmienkach režimu WLTP 502 – 533 km, ja som dokázal na jedno nabitie najazdiť okolo 400 km. Moja priemerná spotreba bola 19,9 kWh/100 km, ale to som sa nijako neobmedzoval, jazdil som dominantne, nie však ako pirát ciest. Mimochodom, vstavaná nabíjačka na striedavý prúd má výkon 11 kW, pri jednosmernom prúde môžete nabíjať výkonom 135 kW.
Enyaq Coupé RS iV má štandardne podvozok s adaptívnymi tlmičmi, ktorých tuhosť môžete meniť prakticky kontinuálne. A mne sa to páči, pretože si takto môžete auto nastaviť tak, aby podvozok nebol zbytočne tvrdý. V každodennej premávke by to bolo kontraproduktívne, uberalo by to z komfortu, ktorým oplýva elektrické auto. Osobne by som dokonca v najmäkšom nastavení ešte čo-to ubral z tej tuhosti. Navyše veľké kolesá prinášajú svoje „ovocie“ – väčšie nerovnosti zozadu búšia do karosérie.
Škoda Enyaq Coupé RS iV je prvé čisto elektrické eresko a ja som rád, že nie je ultimatívne. K elektrickému pohonu by sa to nehodilo. Tiež som rád, že si zachováva praktickosť typickú pre autá značky Škoda.
Stručne
Čo treba uznať
- Fantastické spojenie ticha a vzrušenia.
Čo nám chýbalo
- Snáď len ešte plavnejší podvozok v komfortnom nastavení.
Čo nás prekvapilo
- Dvojrozmer pneumatík – vpredu 235/50 R21, vzadu 255/45 R21.
Škoda Enyaq Coupé RS iV
Cena (základ/test) 61 090/66 428 €
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km na VN akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km
Motor
- Vzadu synchrónny s permanentnými magnetmi, max. výkon 150 kW (204 k), max. krútiaci moment 310 Nm. Vpredu asynchrónny s permanentnými magnetmi, max. výkon 80 kW (109 k), max. krútiaci moment 162 Nm. Max. kombinovaný výkon 220 kW (299 k), max. kombinovaný krútiaci moment 460 Nm. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 82/77 kWh.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 6,4 s, vmax=180 km/h, dojazd vo WLTP/test 502 – 523/~390 km, spotreba WLTP/test 16,7 – 17,5/19,9 kWh/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – áno
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 4×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 13,0
- Batožinový priestor: 570 dm3