Situácia s ľahkými úžitkovými vozidlami je na slovenskom trhu výrazne podvyživená. Trojičky kooperácie Mercedes, Renault a Nissan majú aktuálne navyše striktnú politiku. Renault u nás ponúka aktuálne len Kangoo Van, čo je plechový furgon, Nissan pre zmenu len osobný a komfortný Townstar so zážihovým motorom. Najširšiu ponuku verzií a motorov má Mercedes, ktorý na jednom podvozku ponúka úžitkové, miešané, ale aj pohodlné osobné verzie. Aká je práve tá miešaná zlatá stredná cesta s názvom Citan Tourer?
Rovnaký, ale predsa iný
Všemožnými kreáciami sa štutgartským dizajnérom podarilo na zdieľaný skelet karosérie implementovať základné línie značky Mercedes a myslím si, že výsledok vyzerá dobre, najmä vo verzii s LED prednými svetlami, kde denné svietenie tvorí dvojica liniek v hornej časti svetlometov. Mimochodom, jazda v noci s príplatkovými svetlami je veľmi príjemná. Svetlá sú dostatočne silné, ale v automatickom režime som si nevedel manuálne zapnúť diaľkové svetlá natvrdo. Fungovala len krátkodobá svetelná húkačka pritiahnutím páčky k sebe. Ak som chcel byť pánom svetiel, musel som ich prepnúť svetlá do manuálneho režimu.
Tourer je už sériovo dodávaný so zadnými výklopnými dverami so sklom. Otvárajú sa klasicky spínačom pod lištou osvetlenia TEČ-ky, ktorú potom chytíte a ťaháte. Lenže samotné dvere mi prišli dosť ťažké a držiaci bod bol pomerne blízko k osi otáčania. Tým chcem povedať, že mi chýbala nejaká pevnejšia vonkajšia rúčka. Domnievam sa totiž, že táto titerná lišta pri pomerne ťažkých dverách rokmi povolí.
Po nahliadnutí do interiéru je vidno, že vrchná línia palubnej dosky kopíruje súčasné trendy značky Mercedes. Turbínové výduchy ventilácie a hlavne moderné MBUX rozhranie vrátane charakteristického ovládania na volante ma naozaj potešili. Vyzerajú super a fungujú vynikajúco. Priznám sa, čakal som aj v tejto úžitkovej verzie aspoň pár mäkkých miest na lakte, najmä v spojení s príplatkovým balíkom komfortného sedenia, avšak márne. Zadné sedadlá sú delené v pomere 60:40 a sklápajú sa do roviny. Je však na nich menej miesta. Týchto pár vecí by som označil za najväčšie slabiny inak esteticky príjemného a funkčného interiéru.
Kus dobrej roboty
Nie je to šprintér, čomu napovedá aj výkon motora 70 kW (90 k) a navyše sa motoru chce „ťahať“ v relatívne malom okne. Keď sa však auto rozgúľa, tak sa motor absolútne necíti mimo svojej komfortnej zóny ani na diaľnici – samozrejme, čo sa komfortu týka, nie dynamiky. Vývojári kládli veľký dôraz na dosiahnutie pohodlia typického pre značku vrátane úrovne hluku a to aj v kombinácii s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Môžem potvrdiť, že aj pri rýchlostiach blížiacich maximálnej rýchlosti je odhlučnenie na typ karosérie veľmi dobré. Moja výsledná týždenná spotreba je trochu vyššia, ale auto videlo prakticky len diaľnicu a preplnené mesto. Pri mestskom a prímestskom používaní spotreba rýchlo padla do zelených čísel. Mnohých určite neprekvapí ani fakt, že Mercedes má odlišne naladený podvozok aj medzi osobnou a úžitkovou verziou, hoci majú spoločný základ. Vpredu využíva klasickú vzperu McPherson a vzadu torznú nápravu s vlečenými ramenami.
Čo treba uznať
- Slušný cestovný komfort.
Čo nám chýbalo
- Viac sily a lepšia dynamika.
Čo nás prekvapilo
- Stredové airbagy medzi prednými sedadlami už v sérii.
Mercedes-Benz Citan Tourer Pro 110 CDI 6ºMT
Cena (základ/test) 24 128,40/31 905,60 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
Motor
- Preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 461 cm3, max. výkon 70 kW (95 k) pri 3 750 ot.min-1, max. krútiaci moment 260 Nm pri 1 750 ot.min-1. Emisie CO2 136 – 146 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 15,5 s, vmax=164 km/h, spotreba WLTP/test 5,2 – 5,6/6,6 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – Nie
- Bluetooth – Áno
- Wi-fi – Áno
- Aux – Nie
- USB-A – 2x
- USB – C – 2x
- Zrkadlenie – Áno
- Uhlopriečka: 7
- Batožinový priestor: 517 dm3