Hneď na úvod poviem, že toto nie je klasický redakčný test, ale skôr taká moja osobná fascinácia. V ponuke bratislavského autobazáru Cambelová sa totiž objavil ruský off-road UAZ Hunter 4×4 s rokom výroby 2022 a keďže s týmto autobazárom dlhodobo spolupracujeme, požičali mi auto na krátky jednodňový zážitok. Model Hunter v ponuke značky UAZ v roku 2003 nahradil dovtedajší s názvom 469. Aj keď slovo nahradil nie je
úplne presné, nakoľko sa okrem názvu veľa nezmenilo. A nielenže sa veľa nezmenilo v roku 2003, ono vlastne väčšina prvkov pochádza ešte z druhej polovice 20. storočia. Prísne účelový tvar exteriéru pretrváva a keby som auto pred vás postavil, dám ruku do ohňa za to, že 9 z 10 ľudí nerozpozná nový kus od toho zo 70-tych rokov.
Spomienky z vojny
Keď som si auto prebral, ukazovateľ stavu paliva v nádrži hlásil nízku hladinu a logicky som predpokladal potrebu tankovania. Až jeden okoloidúci pamätník týchto vozidiel ešte z čias povinnej vojenskej služby mi teste pred stojanom na pumpe povedal, že UAZ má predsa dve nádrže a nech to skúsim iba prepnúť. Čuduj sa svete, v druhej nádrži ešte nejaké palivo bolo a ja som tak mohol pokračovať v jazde. V praxi to funguje tak, že motor si palivo ťahá len z pravej nádrže a za jazdy sa benzín z ľavej strany prelieva na pravú. Vodič si medzi nádržami
prepína tlačidlom priamo spoza volantu. Je neraz ťažko odhadnuteľné koľko paliva vlastne ešte máte k dispozícii – na čo som neskôr doplatil, ale o tom inokedy.
Šoférovať UAZ z roku 2022 je ako šoférovať hocijaké iné 50-ročné auto. Na ceste pláva, je ťažké ho vôbec udržať v pruhu. Akýkoľvek prudší pohyb volantom znamená pocitovo nebezpečné náklony karosérie a spätné zrkadlá sa po prekročení 70-tky chvejú tak, že v nich nie je nič vidieť. O tom, že prekročiť stovku som sa ani neodvážil radšej nehovorím. Od dávnych čias sa však predsa len udiali nejaké zmeny a tie najvýraznejšie sa dotkli motora a prevodovky.
Ide celkom slušne
Pod kapotou totiž teraz pracuje benzínový štvorvalec s objemom 2,7 litra, reťazovým rozvodom a viacbodovým vstrekovaním paliva od firmy Bosch. Má výkon 99 kW a najvyšší krútiaci moment dosahuje hodnotu 217 Nm. Motor spolupracuje s 5-rýchlostnou manuálnou prevodovkou od spoločnosti Hyundai.
Táto prevodovká má už synchronizované všetky prevodové stupne, no miestami je aj tak lepšie radiť s medziplynom. Pri nízkych otáčkach cítiť torzné kmity nakoľko UAZ nemá homokinetické kĺby, používa ešte starú konštrukciu s krížovými kĺbmi. Na rozdiel od predchodcov má však nový Hunter na tuhej prednej náprave vinuté perá, predchodca používal na oboch nápravách listové.
Jednoduchšie sa to už nedá
K interiéru pridám len pár slov, lebo tu prakticky nie je veľmi čo hodnotiť. Plechová palubná doska, pôvodné budíky (od roku 1971), volant s posilňovačom, no bez airbagu a výškového či pozdĺžneho nastavenia, koženkové sedadlá taktiež v pevnej polohe bez možnosti nastavenia a okná, ktoré sa nedajú sťahovať, lebo sa ani nemajú fyzicky kam.
Dajú sa ale aspoň vodorovne posúvať a tým sa vlastne otvoria. Zaujímavosťou je SOS tlačidlo na strope (na európskom trhu je to pri nových autách povinné) a tiež má Hunter vyhrievané sedadlá, čo ma celkom pobavilo. Vozidlá značky UAZ si u nás môžete kúpiť prostredníctvom akreditovaného importéra sídliaceho v Poprade. Za model Hunter 4×4 s uzávierkou diferenciálu zadnej nápravy však zaplatíte takmer 25-tisíc eur s DPH.
Čo treba uznať
V teréne sa nestratí
Čo nám chýbalo
Najviac asi modernejší a lepšie pracujúci podvozok
Čo nás prekvapilo
Slušný výkon motora a presná prevodovka
UAZ 2924 Hunter 4×4 2,7i
Cena (základ/test) 23 727/ 26 499 €
Motor
Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 2 693 cm 3 , max. výkon 99 kW (135
k) pri 4 600 ot.min -1 , max. krútiaci moment 217 Nm pri 3 900 ot.min -1 . Emisie CO 2 n.ú. g/km.
Jazdné výkony
0 – 100 km/h za n.ú. s, v max =130 km/h, spotreba WLTP 13 l/100 km.