Pamätáte si, keď BMW prinieslo prvé oficiálne fotky modernizácie X7? To bolo debát pri pive… A teraz? Pomaly sa prvé modernizované kusy začínajú pohybovať aj po našich cestách, a ľudom sa to akosi začína páčiť. Nie hneď „z prvej“, ale na druhý či tretí pohľad určite. Žeby preto, že to trochu spredu pripomína majestátny Rolls-Royce ale s predelenou maskou?
Začneme teda dizajnom. Oddelenie svetiel, kde hornú časť tvoria pozičné, denné a smerové svetlá, považujú mnohí skalní fanúšikovia za smrteľný hriech. Mňa skôr zaujíma, ako budú riadne svetlá svietiť. To sa však dozvieme až pri plnohodnotnom teste.
Priznám sa, keď prišli modely M3 a M4 s „borími zubami“ frfľal som aj ja. Potom prišlo iX-ko, teraz X7 a ja musím povedať, že si na nový smer pomaly zvykám. Keď si ale spomínate, podobný problém mali ľudia pred 20 rokmi, keď Chris Bangle priniesol BMW 7 E65. To bolo negatívnych rečí. A predsa sa ich predalo o 3 000 kusov viac, ako predchádzajúcej generácie E38 za približne to isté obdobie. Okrem nateraz ešte kontroverzného čela je zvyšok auta elegantný, plný krásnych detailov. Spomeniem zaujímavý vzor na boku zadných svetiel s 3D grafikou, či nový viacfarebnejší emblém.
Navyše, páči sa mi, ako sa pohrali s prúdením vzduchu v prednej časti, všetko pekne funkčné. A to som ešte zabudol na disky. Štandardne sú pre nižšie motorizácie 20-palcové disky, ale ak chcete viac, tak nie je problém. Prvýkrát v histórii značky sú k dispozícii aj 23-palcové disky kolies.
Mimochodom, trojštvrťový zadný pohľad je na túto majestátnosť na kolesách proste jedinečný. Akurát jedna vec – vyústenie skutočných výfukov v testovanej verzii.
2+2+2 alebo aj inak
Základný tvar palubnej dosky je približne rovnaký ako mal predchodca. Avšak týmto končí. Dominantou sú displeje. Systém Live Cockpit Plus využíva operačný systém BMW Operating System 8 a jeho súčasťou je aj zakrivená obrazovka BMW Curved Display, ktorú tvoria 12,3-palcová digitálna prístrojová doska a ovládacia obrazovka so 14,9-palcovou uhlopriečkou.
Tradičné ovládacie koliesko, na stredovom tuneli, ktoré tak zbožňujem, našťastie nezmizlo a nepovedali mu ešte zbohom. To je však jediné pozitívum v ovládaní multimediálneho zariadenia. Fakt sa veľmi ospravedlňujem, ale toto jednoducho nie je pre mňa. Áno, išli dopredu v oblasti funkcionality, inteligencie, ale v otázke intuitívnosti a v prehľadnosti je to krok späť. Nie preto, že by som sa s ním nevedel naučiť robiť, ale jednoducho vyžaduje pozornosť, ktorú ja radšej venujem ceste a premávke.
Štandardné náladové osvetlenie dopĺňa inovatívna svetelná linka. S efektívnym LED podsvietením a graficky stvárneným nápisom X7 (alebo logom M v novom modeli BMW X7 M60i xDrive) tvorí súčasť adaptívnych svetelných efektov a v interiéri dotvára auru exkluzivity. Nový a špičkový tvar dostal aj volič automatickej prevodovky.
Druhý rad sedadiel štandardne privíta troch cestujúcich, na požiadanie ho môžu tvoriť aj dve samostatné sedadlá, tak ako som ich mal aj ja k dispozícii vo vrcholnej verzii. Popravde, bez okolkov, a možno drzo, neviem si predstaviť, aby som do nich vedel bez pomoci usadiť starších ľudí s pohybovými problémami. Lezie sa do nich ťažko, a ťažko sa aj vystupuje. Prah dostane poriadne zabrať. Avšak, pre decká to nebude žiadny problém, šup-šup a sú tam ako nič. Vodič a predný spolujazdec si štandardne užívajú vyhrievané sedadlá. Na európskych trhoch ich štandardne pokrýva čalúnenie kožou Merino. A individualizácii sa hranice nekladú.
Nový V8 a mildhybridy
Ponuke motorov kraľuje nový 4,4-litrový benzínový motor V8, ktorý pochádza z divízie BMW M GmbH. Výkon 390 kW (530 k) a krútiaci moment 750 Nm spolu s očarujúcim nárastom výkonu robia svoju prácu dokonale!
V modeli BMW X7 xDrive40i sa predstavuje najmodernejšia generácia radového 6-valcového benzínového motora. Jeho výkon poskočil oproti predchodcovi o 35 kW (47 k) na 280 kW (380 k), zatiaľ čo krútiaci moment vzrástol o 70 Nm na 520 Nm a s pomocou mild hybridného systému dosahuje hodnotu až 540 Nm.
Rozsiahle úpravy radového 6-valcového naftového motora xDrive40d priniesli zlepšenia v oblasti spotreby aj emisií. Táto pohonná jednotka poskytuje maximálny výkon 259 kW (352 k). Krútiaci moment s hodnotou 700 Nm môže s podporou mild hybridného systému narásť až na 720 Nm.
Najdôležitejším spoločným prvkom všetkých troch motorov je zabudovanie novej generácie 48 V mild hybridnej technológie. Najmodernejšia verzia tohto druhu elektrifikácie pozostáva zo štartér-generátora umiestneného na výstupe kľukového hriadeľa do prevodovky a poskytuje dodatočný výkon 9 kW (12 k) a krútiaci moment 200 Nm. Všetky motory sa spájajú s 8-stupňovou automatickou prevodovkou Steptronic Sport, ktorá sa dá ovládať aj radiacimi páčkami na volante a obsahuje aj funkciu Sprint.