V karavane je zima
Bude mi zima, logicky prvá vec, ktorá vám môže napadnúť. Vonku bude pod nulou a vy po celodennom turistickom výlete alebo lyžovaní naozaj nebudete mať náladu na vychladené vozidlo. Lenže pravda je iná. Moderné obytné vozidlá sú vybavené nezávislým a postupným vykurovaním interiéru. Ide o vozidlá s rokom výroby 2018 a novšie. Vďaka digitálnemu termostatu je možné si nastaviť presnú teplotu i hodinu, na ktorú chcete mať karavan vyhriaty. Takže keď sa vám o štvrtej popoludní skončí lyžovačka, auto môžete mať vyhriate napríklad na pol piatu. Pri niektorých starších vozidlách je potom možnosť nastaviť si spustenie kúrenia v určitú hodinu. Nedá sa však nastaviť presná teplota, dá sa len využiť stupnica od jedna po päť.
Hotelu sa nič nevyrovná
Nájsť ubytovanie v zimnej sezóne je často náročné. Rezervované hotely v lyžiarskych strediskách sú viac-menej samozrejmosťou a pokiaľ nezačnete zimný výlet plánovať niekoľko mesiacov dopredu, existuje veľká šanca, že si ho ani neobjednáte, alebo že si budete musieť priplatiť. S obytným vozidlom nič podobné netreba riešiť. Po prvé je prenájom samotného vozidla mimo letnej sezóny rádovo lacnejší – v mnohých prípadoch až o 50 %. Pobyt navyše nie je viazaný na jedno miesto, takže získate jedinečnú cestovateľskú slobodu a skrátka si program upravíte podľa seba. Keď sa napríklad rozhodnete naraz zmeniť destináciu, nečaká vás check-out ani unáhlené balenie kufrov. Skrátka, hneď odídete. Podobne je to aj so stravovaním. Nemusíte platiť polpenziu a chodiť na jedlo vo vyhradenom čase alebo prenajímať si drahší apartmán s vlastným zázemím. Vďaka kuchyni priamo vo vozidle ušetríte nemalé náklady aj čas. Karavan je skrátka hotel na kolesách, ktorý sa vám prispôsobí.
Lyžiari majú smolu
S predchádzajúcim bodom sa spája ďalšia mylná predstava, že hotely a horské chaty disponujú lyžiarňou, ktorú nič nenahradí. Obytné vozidlá však majú vlastný úložný vykurovaný priestor, ktorý je navyše iba pre vás. Pokiaľ sa teda nechcete ráno tlačiť so skupinou ďalších návštevníkov a chcete byť na zjazdovke prví bez stresu, karavan vyhráva na plnej čiare. Vozidlo totiž môžete pristaviť na parkovisko hneď pri zjazdovke, v pokoji sa pripraviť a užiť si rannú zjazdovku. Po lyžovaní vďaka už spomínanému postupnému vykurovaniu dorazíte do vyhriateho vozidla, vybavenie upracete do mobilnej lyžiarne a prípadné vlhké oblečenie ľahko usušíte. Ďalšia výhoda? Nemusíte sa nikoho pýtať a kľúče máte vždy len vy.
Budeme si s rodinou prekážať
Pokiaľ chcete vyraziť na hory vo väčšom počte ľudí alebo s rodinou, stačí si dobre vybrať vozidlo. Do toho vhodného sa pohodlne zmestia aj štyria ľudia, a ani dlhšia dovolenka nie je problém. Nedostatok komfortu vás rozhodne nebude trápiť. Vďaka vlastnej sprche aj toalete, plnohodnotným lôžkam, jedálenskému kútu s drezom, platňou a chladničkou alebo množstvu úložného priestoru je o pohodu všetkých cestovateľov postarané. Súčasné obytné vozidlá sú tiež vďaka množstvu zásuviek, dostatočne pripravené aj na nespočetné množstvo tabletov, telefónov, notebookov a ďalších elektronických zariadení. Čo sa týka zásob, ani tu nenarazíte na problém. Plnú chladničku je možné zaistiť v najbližšej predajni a všetky vozidlá z flotily Campiri majú vo výbave dve plynové fľaše. Naftu potom dotankujete na každej čerpacej stanici.
V zime je to nuda
Posledným, ale možno najrozšírenejším mýtom je to, že v zime nie je na cestách čo objavovať a zažívať. Na jednej strane je pravda, že mnoho kempov má cez zimu obmedzenú prevádzku, ale na tej druhej si ako zimný cestovateľ užijete ikonické miesta s minimom ďalších turistov. Práve pokoj a zimou premenená príroda robí zo samotnej cesty neopakovateľný zážitok. Jediné, čo na to potrebujete, je správne vopred naplánovať trasu. A ak by sa vám zdalo, že zima predsa len vliezla až do auta, môžete sa zahriať napríklad v kúpeľoch, akvaparkoch alebo termálnych prameňoch.
Komentár od čitateľa:
Najazdím 30000km ročne karavanov. Milujem to, ale autor vynechal nejaké maličkosti, ktoré niektorým ľuďom môžu vadiť. A to hlavne v zime. Toaletu mate, ale musíte ju niekde vyliať. 1 zásobník stačí 2 ľuďom na deň. Vody je v aute cca. 100 litrov. To stačí jednej osobe na 3 dní ak sa ako ja 2x denne sprchuje. Odpadová voda sa musí niekam vyliať a parkovisko určite nie je najlepšie miesto. A už sme pri kúrení. Karavan sa musí temperovat celý čas, aby vám nič nezabralo. Hlavne odpadová voda. Vo vnútri nie je problém mat teplo, ale 1 plynová bomba vydrží v zime max. 2 dní. Napríklad v lete aj 2 týždne. Na plyn mate chladničku, kúrenie a teplú vodu. Ďalej je potrebné vedieť koľko máte palubných batérií. Solárny panel ich dobíja, ale zasnežený a pri nizkych teplotach prakticky vôbec. Osobne som strávil len tohto roku skoro 3 mesiace v karavany, je to úžasná vec. Ale keď sa povie A tak treba povedať aj B. Jaroslav Kacmar
Najazdím 30000km ročne karavanov. Milujem to, ale autor vynechal nejaké maličkosti, ktoré niektorým ľuďom môžu vadiť. A to hlavne v zime. Toaletu mate, ale musíte ju niekde vyliať. 1 zásobník stačí 2 ľuďom na deň. Vody je v aute cca. 100 litrov. To stačí jednej osobe na 3 dní ak sa ako ja 2x denne sprchuje. Odpadová voda sa musí niekam vyliať a parkovisko určite nie je najlepšie miesto. A už sme pri kúrení. Karavan sa musí temperovat celý čas, aby vám nič nezabralo. Hlavne odpadová voda. Vo vnútri nie je problém mat teplo, ale 1 plynová bomba vydrží v zime max. 2 dní. Napríklad v lete aj 2 týždne. Na plyn mate chladničku, kúrenie a teplú vodu. Ďalej je potrebné vedieť koľko máte palubných batérií. Solárny panel ich dobíja, ale zasnežený a pri nizkych teplotach prakticky vôbec. Osobne som strávil len tohto roku skoro 3 mesiace v karavany, je to úžasná vec. Ale keď sa povie A tak treba povedať aj B.
Dakujeme za prínosný komentár. tým, že má aj hlavu aj pätu, rozhodol som sa ho zabudovať po edite na koniec článku 🙂