Setra je lídrom v segmente diaľkových a turistických autobusov v EÚ a svoju pozíciu potvrdzuje v každom ohľade – počnúc prevádzkovými nákladmi, servisom pre prevádzkovateľa až po bezpečnostné technológie. Na výstave IAA Transportation 2022 v Hannoveri Setra predstavila faceliftované modely diaľkového turistického autobusu Setra ComfortClass a TopClass, ktoré zvýšia náskok pred konkurenciou. Hoci sú dizajnové zmeny výrazné, dôležitejšie je zvýšenie bezpečnosti. A ja som si už začiatkom novembra mohol na cestách v okolí Lisabonu overiť, ako nové systémy fungujú v praxi…
Začnime však dizajnom. Ako nám počas prezentácie šéfdizajnér Setry povedal, pri zmene dizajnu boli dôležité najmä dva aspekty – zachovať charakteristiku autobusov Setra a funkčnosť. Kľúčovou zmenou sú nové svetlomety a úzke LED denné svetlá s integrovanými smerovkami. Mimochodom, tieto svetlá sú rovnaké na pravej aj ľavej strane, len inak uložené. To, že ide o jeden a ten istý diel, šetrí na cene autobusu (síce je to len kvapka v pohári, ale aj moria sú z kvapiek vody), zjednodušuje objednávanie dielov po havárii… Samotné LED svetlá majú novú grafiku a v modeloch TopClass aj vyšší výkon. V modeloch ComfortClass sú výkonnejšie svetlá za príplatok. Nesmie chýbať ani plaketa Setra na boku autobusu. Modely ComfortClass ju majú striebornú, TopClass chrómovú. Zadné skupinové svetlá svietia úzkymi líniami, ktoré vytvárajú nový podpis zozadu. Keď sa na tie línie pozriete, uvidíte v nich diaľnice, ktoré sa v diaľke opticky zužujú. V interiéri sa objavili nové farebné kombinácie. V súvislosti s nimi mi Andrej Beňa, ktorý ma v mene slovenského zastúpenia Setra sprevádzal, vnukol veľavravnú myšlienku: nechci taký materiál, aby na ňom nebola špina vidieť, ale čisti si autobus tak, aby tam nebola špina.
Ako traja králi
Čo sa týka bezpečnosti, Setra bola odjakživa lídrom. Bola prvou značkou, ktorá priniesla do segmentu autobusov retardér, ABS, systém Sideguard Assist a mohol by som pokračovať. Teraz – opäť ako prvá značka – prináša systém Active Drive Assist 2, ktorý spája dištančný adaptívny tempomat ACC s topografickými mapami PPC a aktívnym vedením v jazdnom pruhu. Navyše ako vodič si môžete veľmi jednoducho nastaviť, či sa autobus má držať v strede jazdného pruhu alebo trochu (približne o 20 cm) viac vľavo či vpravo. Musím povedať, že som systém testoval v relatívne silom vetre a v prvom momente mi vadilo, že sa volant hýbe – systém totiž korigoval smer, no keď som začal elektronike dôverovať a uvoľnil som sa, tak som to prestal vnímať. Pri dlhých a únavných diaľničných cestách je funkcia aktívneho vedenia autobusu v jazdnom pruhu absolútne kľúčová. Tak z pohľadu komfortu vodiča, ako aj bezpečnosti cestujúcich. O tom ani nehovoriac, že vďaka tomuto systému môže vodič bezpečne vykonať niektoré požiadavky cestujúcich. Samotný systém využíva aktualizované mapové podklady, údaje dištančného radaru aj kamery. Aktívne riadenie Active Steering Assist pracuje s elektromotorom, ktorý podporuje hydraulické riadenie a funguje v plnom rozsahu rýchlosti autubusu – teda od 0 km/h do 100 km/h. Podmienkou je, že jazdný pruh musí byť riadne vyznačený čiarami na oboch stranách. Systém zvládne aj bežné zakrivenia zákrut, ktoré sú na diaľnici, no ostrejšie nie. Vodič musí mať ruky na volante, čo si riadiaca jednotka stráži silovým snímačom na stĺpiku riadenia. Keď ich dá dole, po 15 sekundách systém upozorní vodiča a keď ich nedá späť, tak sa po minúte aktivuje druhá novinka faceliftovaných autobusov Setra ComfortClass a TopClass – automatické zastavenie Emergency Stop. V tomto prípade autobus začne sám brzdiť až do úplného zastavenia. Nejde však o núdzové brzdenie, aké poznáme z predkolíznych systémov. Tu sa brzdná sila dávkuje pozvoľna, aby nedošlo k havárii iného auta do autobusu zozadu a aby ani bezpečnosť cestujúcich nebola ohrozená. Brzdenie je vraj také, že aj keby nejaký ten cestujúci práve stál v uličke, tak sa vie udržať a nespadne. Počas celého procesu zastavovania aktívne riadenie drží autobus v jazdnom pruhu. Zároveň sa – 5 sekúnd po spustení sekvencie automatického zastavenia – aktivujú výstražné smerovky a zapnú svetlá. Keď autobus zastane, aktivuje sa automatická ručná brzda. Počas celého procesu núdzového zastavovania je vodič informovaný o tom, čo sa deje, a keď sa preberie, kedykoľvek môže nad systémom prevziať riadenie a prerušiť zastavenie alebo nasmerovať autobus na krajnicu. Tento systém by s najvyššou pravdepodobnosťou dokázal zabrániť mnohým nehodám autobusov. Treťou dôležitou novinkou je asistent núdzového brzdenia piatej generácie ABA 5. Oproti 4. generácii sa vyznačuje tým, že reaguje aj na chodcov a to až do rýchlosti 50 km/h. Radar a kamera rozpoznajú pohybujúceho sa chodca aj takého, ktorý náhle zastavil. V prvej fáze systém varuje vodiča opticky, akusticky aj inicializáciou brzdenia 50-percentnou účinnosťou. Keď vodič nereaguje a hrozba kolízie naďalej pretrváva, riadiaca jednotka automaticky aktivuje núdzové brzdenie plnou silou až do úplného zastavenia, aby sa zabránilo zrazeniu chodca.
Tieto tri bezpečnostné systémy sú ako traja králi Gašpar, Melichar a Baltazár, ktorí priniesli pred nohy novonarodeného Ježiška dary. Aj ony prinášajú dary v podobe pokoja a bezpečnosti – pre vodiča, cestujúcich a v konečnom dôsledku aj pre všetkých účastníkov cestnej premávky. Nie je totiž nič príjemné, keď sa oproti vám valí nekontrolovaný obrovský autobus.
Nič vám neunikne
K mnohým poškodeniam autobusov dochádza vlastne ešte na dvore dopravnej spoločnosti alebo na autobusových staniciach, odkiaľ vyrážajú. Stiesnený priestor v spojení s vysokými obrubníkmi, kolíkmi, ale aj vedľa zaparkovanými autobusmi a autami sú doslova receptom na takéto poškodenia. Setra ponúka 360° kamerový systém, podobný, aký poznáme z osobných áut, ktorý týmto poškodeniam pomôže predísť. Využijete ho však aj v premávke. Systém totiž poskytuje 5 režimov zobrazenia a jedným z nich je automatická pomoc pri odbočovaní alebo zmene jazdného pruhu. Keď vyhodíte smerovku, tak sa aktivuje bočná kamera na danej strane – samozrejme, s pomocnou grafikou autobusu. Obraz kamier sa premieta na 10-palcový displej vľavo na A-stĺpiku.
Aj doteraz ste mohli mať bezkľúčové štartovanie, no samotný kľúč ste museli vsunúť do štrbiny spínacej skrinky. Teraz už nemusíte, kľúč môžete mať vo vrecku. Po novom je štandardom automatická parkovacia brzda, ktorá sa automaticky aktivuje aj vtedy, keď si vodič odopne bezpečnostný pás a uvoľní sedadlo. Tým sa zabráni nechcenému rolovaniu autobusu, keď vodič opustí svoje miesto a zabudne zatiahnuť ručnú brzdu. Navyše súčasťou automatickej parkovacej brzdy je aj funkcia Hold. Stačí, keď hlbšie zatlačíte brzdový pedál a potom už môžete brzdu uvoľniť a nechať si tak nohu oddýchnuť. Funkcia Hold udrží autobus v stoji aj pri stúpaní či klesaní. Po pridaní plynu sa automaticky uvoľní, pričom zároveň zabezpečí, aby autobus v stúpaní necúvol ani tých pár centimetrov.
Za seba…
V rámci prezentačných jázd boli k dispozícii dva autobusy – ComfortClass S 515 HD a TopClass S 516 HD. Žiaľ, rozpis programu mi neumožnil, aby som si spoza volantu vyskúšal oba modely. Organizátor mi pridelil verziu ComfortClass, aj táto však mala všetky spomínané asistenčné systémy. A musím povedať, že sú skvelé. O tom, že prediktívny tempomat s topografickými mapami dokáže ušetriť významné množstvo paliva, už presvedčili mnohé testy – interné testy Daimleru aj nezávislé rôznych redakcií a dopravných spoločností. Sám som si opäť uvedomil, že minimálne na dvoch miestach by som šiel „na plyn“, pričom autobus mohol pokojne rolovať – aj roloval, pretože som mal zapnutý systém PPC. A to hovorím iba o mojom relatívne krátkom úseku cesty. Na dlhej ceste by toho bolo oveľa viac. Skrátka, keď nepoznáte cestu, tak nechajte pracovať PPC. Určite bude lepší ako vy. A teraz sú topografické mapy doplnené a pokrývajú prakticky všetky riadne cesty Európy. Aktívne riadenie si vyžaduje zvyk a trochu aj dôveru v systém, ale keď si k sebe nájdete cestu, budete spokojní. Priamo počas jazdy som sa inštruktora pýtal, aký bude ďalší krok – bude to automatická zmena jazdného pruhu, ako majú osobné autá Mercedes-Benz? Zrejme áno, ale skôr príde asi kapacitné sledovanie toho, či má vodič ruku na volante alebo nie. Teraz to sleduje silový snímač. Keďže Setra patrí pod koncern Daimler a v tomto koncerne je aj Mercedes-Benz Trucks, ktorý má diaľkový ťahač Actros s kamerovým systémom MirrorCam namiesto zrkadiel, celkom logická bola otázka, prečo nová Setra nemá takýto systém, resp. kedy ho bude mať. Odpoveď bola vyhýbavá – vraj nateraz to nie je téma, ale do budúcna to nevylučujú.
Nie náhodou
Setra ma v Portugalsku opäť utvrdila v tom, že jej pozícia lídra na trhu diaľkových turistických autobusov v Európe nie je náhodná. Isteže, autobus ako taký stojí v nákupe viac ako konkurenčné, to si nebudeme klamať, ale zato dostávate azda najúspornejší autobus, aký je v danej triede na trhu, celkom istotne technologicky najvyspelejší a aj s vyššou zostatkovou hodnotnou na trhu jazdených autobusov. Plus dostávate renomé značky Setra, servisné služby Setra…