Alfa Romeo je na začiatku metamorfózy – premeny v zmysle stratégie Zero to Zero, teda od nuly k nule. Jej podstatou je, že od dnešného počtu nula elektrických áut prejde do roku 2027 k tomu, že všetky vozidlá budú mať nulové emisie CO2. A Tonale Plug-In Hybrid Q4 je vlastne prvým skutočným predstaviteľom tejto metamorfózy, práve on je totiž prvý model Alfy, ktorý dokáže na elektrickú energiu prejsť podstatnejší počet kilometrov. V mestskom cykle WLTP až 80 km. Isteže, záleží aj na týchto kilometroch, no v prípade Alfy Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 nie sú tie najpodstatnejšie.
Plug-in hybridy sú vo všeobecnosti vnímané ako ekologické vozidlá, no v prípade plug-in hybridného Tonale kládli konštruktéri dôraz na to, aby bolo šoférsky zážitkové. Preto sa snažili sústrediť hmotu vozidla čo najviac do stredu a čo najnižšie. Akumulátor s celkovou kapacitou 15,5 kWh je z veľkej časti v stredovom tuneli, kadiaľ by viedol hnací hriadeľ pohonu zadných kolies a čiastočne ešte zasahuje do ľavej strany pod zadné sedadlá, resp. pod batožinový priestor. Zadné kolesá poháňa elektromotor s 90 kW (122 k), nad ním je výkonová elektronika a menič. Palivová nádrž je vpravo pod zadnými sedadlami. Vpredu nad prednou nápravou je 1,3-litrový preplňovaný štvorvalec MultiAir s výkonom 132 kW (180 k), ktorý môže podporiť malý motor-generátor s výkonom 33 kW a ktorý spolupracuje so šesťstupňovou automatickou prevodovkou s hydrodynamickým meničom. Celá táto konfigurácia posúva ťažisko čo najnižšie a čo najviac do stredu auta. Alfa tvrdí, že ťažisko plug-in hybridného Tonale je o 3 % nižšie ako ťažisko najlepšie predávaného konkurenčného modelu. Zároveň poukázali na rozloženie hmotnosti – Tonale PHEV Q4 má hmotnosť na prednú a zadnú nápravu rozloženú v pomere 53:47, najlepšie predávaný konkurent 59:41. K tomu si pripočítajte extrémne pevnú karosériu a vynikajúco vyladený podvozok a pochopíte, že tu dávali tvorcovia vodičské zážitky skutočne na popredné, možno až absolútne prvé miesto. Kto niekedy jazdil v okolí Milána, ten vie, že z pohľadu kvality ciest si nemáme čo navzájom závidieť. Aj na týchto cestách fungovalo plug-in hybridné Tonale geniálne. Všetky nerovnosti spoľahlivo odtlmilo, pritom na nerovnostiach neodskakovalo. A v zákrutách s kvalitným asfaltom sme si mohli krásne užiť vyvážený podvozok a v dynamickom režime aj zvýraznenú podporu pohonu zozadu. Dodávam, že sme mali adaptívny podvozok. Pochvalu musím smerovať aj na adresu riadenia, ktoré poskytuje dokonalý kontakt s vozovkou.
Nechýbajú jazdné režimy – okrem režimu e-Save všetky volíte jedným otočným ovládačom DNA. V režime Dynamic sa zostrí charakteristika hnacieho systému, riadenia, ESC a dokonca aj bŕzd. Režim Natural zabezpečuje vyváženú jazdu s pohonom 4×4, Advance Efficiency je čisto elektrický pohon s ťahom na maximálnu efektivitu. Režim E-Save umožní udržiavať akumulátor na danej kapacite alebo ju nútene dobíjať počas cesty. Dodávam, že systémový výkon plug-in hybridného pohonu je 206 kW (280 k), z nuly na 100 km/h dokážete zrýchliť za 6,2 sekundy a maximálna rýchlosť je 206 km/h. V elektrickom režime 135 km/h. Akumulátor nabijete za 2,5 alebo 5,5 hodiny. Prvý údaj platí pre nabíjanie výkonom 7,4 kW, druhý s 3 kW. Vtipným detailom je had z loga značky Alfa Romeo, ktorý však namiesto hlavy má elektrický konektor. Toto logo nájdete na jedinom mieste – na okienku dverami spolujazdca na ľavej strane, na strane, kde je nabíjací konektor.
Štartovacou čiarou pri vývoji plug-in hybridného Tonale neboli len ekologické požiadavky, ale aj DNA značky Alfa Romeo – výkon, športovosť, radosť z jazdy a príslušnosť k „alfistom“, teda k fanúšikom Alfy Romeo. A to potvrdzuje aj dvojica priznaných koncoviek výfuku, ktoré majú navyše nádherný zvuk.