Citroën ë-SpaceTourer – Shuttle ako lusk

Citroën ë-SpaceTourer ukazuje cestu čisto elektrického pohonu vo sfére „mikrobusov“.

Pre istotu: shuttle je dopravný prostriedok určený na kyvadlovú dopravu. V prípade osemmiestneho SpaceToureru doplním, že na prepravu ľudí. Ideálne medzi letiskom a centrom mesta, počas kongresov a pod. Takéto auto by teda malo byť priestranné, pohodlné, tiché, jednoducho ovládateľné. Spĺňa SpaceTourer tieto kritériá?

Tichá energia

Začnime pohonom. Nad prednou nápravou uložený synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi disponuje maximálnym výkonom 100 kW (136 k) a najvyšším krútiacim momentom 260 Nm. Lenže elektrický agregát má predsa len iný charakter dynamiky ako spaľovacie motory, a preto – aj vzhľadom na určenie tohto auta – sú parametre v poriadku. Náš SpaceTourer bol vybavený batériou s kapacitou 75 kWh, ktorá pri plnom nabití a teplote pod 0 °C indikovala dojazd 312 km. „Papierových“ 330 km by pri vyšších teplotách ukázala nepochybne tiež. V praxi, samozrejme, záleží na spôsobe jazdy, ale bežná jazda v meste a okolí (pripomínam: shuttle) potvrdzuje dojazd v zime nad 260 km. Iste, na diaľnici a pri plnom zaťažení to bude výrazne menej. Aj preto je maximálna rýchlosť obmedzená na 130 km/h. Pre posádku je dôležitá absolútne nehlučná jazda, počas ktorej odborníci ocenia tuhosť karosérie nevydávajúcej ani najmenší pazvuk a tiež dobré odhlučnenie podvozka. Na DC rýchlonabíjačke sa batéria na 80 % kapacity dobije za 45 minút, na 11 kW wallboxe za 7:30 hodín a z domácej bežnej zásuvky za vyše 11 hodín.

Veľkorysé rozmery

Elektrický ë-SpaceTourer zdedil všetky výhody priestrannej karosérie svojich „spaľovacích“ predchodcov. Testovali sme exemplár vo verzii XL, teda s rázvorom 3 275 mm a dĺžkou 5 308 mm. Pre úplnosť: výška je 1 899 mm, šírka 2 010 mm. Stopový priemer otáčania 12,4 m si už vyžaduje zvyk, ale nie je to problém. Horšie je to so samotným riadením – je príliš dlhé (volant má medzi krajnými polohami nekonečne veľa otáčok) a posilňovač by mohol byť účinnejší. Pri manévrovaní vás podporí cúvacia kamera a cúvacie senzory. Bočné, elektricky posuvné dvere sú široké 933 mm, čo umožňuje skvelý prístup na druhý a bezproblémový do tretieho radu sedadiel. Verzia XL pritom poskytuje pri plnom obsadení ešte 1 060 dm3 na batožinu po kryt kufra, resp. 1 500 dm3 po strechu. Ak uvážime vnútornú šírku kabíny 1 618 mm, je očividné, že osem pasažierov sa v tomto „šatli“ nebude tiesniť.

Relax (aj) pre vodiča

Odomykanie i aktivácia elektrického pohonu sú bezkľúčové. To, že sedíte v elektromobile, zistíte najmä pri pohľade na ovládač prevodovky. Okrem vpred/vzad posuvnej páčky voľby smeru jazdy sú na jeho ľavej strane skutočné tlačidlá P a B, na pravej strane kolískové tlačidlo voľby jazdných módov (Eco, Normal Power). Po „naštartovaní“ sa pod volantom objavia prístroje typické pre elektromobily, teda na mieste otáčkomera ukazovateľ výkonu/rekuperácie a ďalšie súvisiace informácie sa dajú vyvolať na veľkom centrálnom displeji. Vodič určite ocení aj diaľkové ovládanie elektricky posuvných obidvoch bočných dverí. Pri parkovaní treba myslieť na velikánske, manuálne výklopné dvere kufra s otvárateľným oknom. Dĺžka 1,18 m jednoducho potrebuje priestor na vyklopenie nahor. Ich otvorením vznikne solídna strecha. Samozrejme, vozidlo je vybavené aj dnes obvyklými či povinnými asistenčnými systémami.

Uplatní sa

Na záver potvrdím to, čo som naznačil v úvode: Citroën ë-SpaceTourer XL poslúži výborne ako pohodlný, tichý a bezemisný dopravný prostriedok pre až deväť (podľa konfigurácie) osôb v meste a jeho užšom okolí. Ak si firma či súkromník zaobstarajú aspoň wallbox, nebudú mať ani problémy s dobíjaním napr. cez noc. Viem si toto vozidlo (ale s podstatne dlhším dojazdom) v krásnom sne predstaviť aj ako skvelý rodinný dovolenkový mobilný priestor. Zatiaľ však zostaňme pri zemi a pri bezproblémovom využití ë-SpaceToureru na tie účely, na ktoré je jeho súčasný variant určený.

Čo treba uznať

  • Moderný veľkopriestorový elektromobil splní všetky reálne očakávania.

Čo nám chýbalo

  • Adaptívny tempomat (v našej verzii).

Čo nás prekvapilo

  • Tichosť prevádzky aj napriek tomu, že sme ju očakávali.

Citroën ë-C4 Shine – Elektrifikácia pokračuje

Citroën ë-SpaceTourer XL Electric Feel

Cena (základ/test)                                          43 950/53 630 €

Motor

  • Trojfázový synchrónny elektromotor, max. výkon 100 kW (136 k) pri 3 673 – 10 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 260 Nm pri 300 – 3 673 ot.min-1. Kapacita akumulátora 75 kWh.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 12,1 – 13,3 s, vmax = 130 km/h, dojazd vo WLTP/test 330/cca 270 km, spotreba WLTP/test 26,1 – 26,7/29,6 kWh/100 km.
Citroën ë-SpaceTourerfotorecenziaskśuenostitest
Komentáre (0)
Pridať komentár