Tesla sa musí zaoberať žalobou a Honda je sledovaná regulačnými úradmi, uvádza Automotive News Europe. Všetko kvôli tzv. fantómovému brzdeniu. Ide o poruchu systémov aktívnej bezpečnosti (ADAS). Tento systém funguje tak, že neustále monitorujú okolie vozidla a situáciu na ceste, aby v prípade potreby adekvátne zareagovali a vozidlo nebolo účastníkom nehody. Problémom však je, že systém niekedy nefunguje správne.
Podľa Automotive News Europe sa vyskytlo niekoľko prípadov, keď senzory nesprávne interpretovali situáciu a spustili núdzové brzdenie alebo spomalenie, keď neexistuje žiadne nebezpečenstvo. Takéto fantómové brzdenie môže ovplyvniť mnohé značky a modely áut. Doteraz bolo podaných 354 sťažností na dve autá Tesla, Model 3 a Model Y, z rokov 2021-2022. Americká agentúra pre bezpečnosť vozidiel NHTSA vyšetruje fantómové brzdenie Hondy. Inštitúcia dostala 270 takýchto sťažností.
Scenár je väčšinou rovnaký. Napriek absencii akejkoľvek prekážky alebo nebezpečenstva zo strany áut vpredu, bezpečnostné systémy začnú brzdiť. Nielenže je to nepríjemné a dráždivé, môže to byť aj nebezpečné. Ak vodič vzadu nezareaguje dostatočne rýchlo, môže dôjsť ku kolízii.
Problém fantómového brzdenia sa môže týkať mnohých značiek a modelov áut. O takýchto reakciách bezpečnostných systémov v automobiloch Tesla a Honda, Mercedes E-Class, Volvo S60 a Nissan Rogue už bola podľa „Automotive News Europe“ informovaná americká NHTSA.
Fantómové brzdenie môže podľa odborníkov zaťažiť najmä Európu, kde sú veľké rozdiely v cestnej infraštruktúre jednotlivých krajín. Spôsob, ako znížiť obťažovanie tohto efektu, je zvýšiť počet senzorov ADAS. Ak sa okrem radarov a lidarov používajú aj kamery a všetky údaje poskytované týmito komponentmi sú analyzované výkonným palubným počítačom s pokročilým softvérom, pravdepodobnosť systémovej chyby a výskytu fantómového brzdenia klesá.
Euro NCAP má podľa Automotive News Europe reagovať na problém fantómového brzdenia. Organizácia, ktorá testuje nové autá z hľadiska bezpečnosti, ktorú ponúkajú, má vyvinúť metódu testovania systémov ADAS tak, aby zachytila jej chyby.
Každopádne. Aj my v redakcii sa s podobnými problémami stretávame. ADAS pokojne zachytí vozidlo odstavené na chodníku v zákrute a automaticky sa aktivuje. Tato situácia je extrémne nebezpečná, keďže vodič za vami nemusí predpokladať náhle zníženie rýchlosti a tiež v prípade, ak je na ceste slizko tak môže byť vozidlo rýchlo uvedené do šmyku, ktorý sa už nemusí dať zrovnať.
Čo si o systéme ADAS myslíte vy?
Jazdím na Mercedes E Class a ide má z toho rozdrapit…a o multi Beam svetlách ani nehovorím.. čistá katastrofa
Možno by nebolo od veci keby sa to dalo vypnúť.
Je to zbytočnosť, pretoze vodič sa má venovať riadeniu a byt zodpovedný. A potom koho budu stihat za sposobenie nehody , systém v aute???
Mam MB 220 r.v. 2016, mne to urobí raz za čas hlavne v lete keď slnko vytvorí tieň a auto si myslí že je tam prekážka. Najmä keď vidí tieň mosta alebo niekedy aj zvodidiel. Vtedy mi zapípa a vyhodí mi adaptivny tempomat. Niekedy mierne na niekolko milisekúnd pribrzdi. Nie je to nič vážne keďže je to naozaj len na okamih. Nie je to dokonalé, ale uľahčuje to bezpečnosť. Samozrejme systémy idú dopredu takže nové MB sú už o niečom inom.
Snažíte sa ľuďom uľahčiť život a jazdu a pritom robíte presný opak. Robíte z ľudí idiotov, ktorý nevedia jazdiť a spoliehajú sa na autá. Už sa nikto nesustredi na premávku, lebo auto to vyrieši za mňa. 80 percent ľudí by malo vrátiť vodicak. A miesto toho, aby ste naučili ľudí jazdiť, tak idete znižovať rýchlosť na 30 km za hodinu. Môžete, ale idiotom nepomôže ani 10 km za hodinu.
Systém načítava značky rýchlosti z kamiónov a začne brzdiť na diaľnici. Je to naozaj nepríjemné.
Suhlasim, úplne bezpečne som sa zaradil pred auto, ktoré malo automatické brzdenie nastavené na váčšiu vzdialenosť a to sa aktivovalo. Mal som smolu, že za nim išli policajti, ktorý museli náhle brzdiť. Tak mi to vyúčtovali na 50e.
Tak mne minimálne raz zachránil tento systém kritickú situáciu a raz drobnosť. Raz sa spustil v situácii, keď som vo vysokej rýchlosti mieril na prekážku, ktorú som menil obísť z istých dôvodov na poslednú chvíľu a tesne pri nej. Čiže za mokra a ľadu by som to nerobil a v danej situácii som normálne dokončil manéver vďaka ABS.
Som rad, ze mam auto, ktore mi nezasahuje do brzdenia a riadenia.