Prvá generácia modelu X1 bola predstavená v roku 2008 na parížskom autosalóne a postupne sa toto malé SUV udomácnilo v ponuke BMW. Dôkazom jeho postavenia je aktuálny príchod už tretej generácie, pričom opäť nastal mierny nárast vonkajších rozmerov.
V porovnaní s druhou generáciou je nové BMW X1 o 55 mm dlhšie, o 24 mm širšie, o 44 mm vyššie a má o 22 mm dlhší rázvor kolies. Opticky už dokonca pripomína o triedu väčšieho súrodenca – BMW X3. Hoci iné nové modely od BMW v súčasnosti upúšťajú od tradičného dizajnu a predstavujú nový dizajnový jazyk značky, model X1 ostáva konzervatívny a ešte stále sa drží pôvodných kontúr.
Mne osobne sa novinka páči aj vďaka hranatejším a výraznejším “ľadvinkám” na prednej maske, hoci ide len o decentnú zmenu. Zaujali ma kľučky dverí, ktoré sú akoby zapustené v karosérii (po vzore elektrickej i4), no v prípade modelu X1 ostávajú mechanické. Zrejme ich výrobca použil kvôli lepšej aerodynamike.
Keď som hovoril, že zvonku nastali len evolučné zmeny, v interiéri ide o revolúciu. Celá koncepcia je nová, podobne ako to má aj rad 2 Active Tourer. Otočný ovládač iDrive je minulosťou, teraz je všetko ovládané dotykovo. Aby som bol spravodlivý pár klasických ovládačov ostalo, no je ich len nevyhnutné minimum a ich ovládanie už zďaleka nie je tak intuitívne.
Na druhú stranu, interiér je vzdušný a priestranný, materiály prémiové. Posuvná zadná lavica či kufor s objemom 540 litrov a dvojitým dnom pridávajú autu na praktickosti. Konštruktéri medzigeneračne zvýšili tuhosť spodných priečnych ramien, upravili geometriu a použili tiež tlmiče s tuhším naladením. X1 v novej generácii ostáva typickým BMW s presným a strmým riadením, za čo patrí výrobcovi pochvala. A tiež za to, že v ponuke nájdete benzínové aj naftové motory, k dispozícii je tiež plug-in hybrid a aj čisto elektrický pohon. My sme si v rámci prvého kontaktu s autom vyskúšali silnejší variant naftového dvojlitra s automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies xDrive. Za takúto verziu si však zaplatíte najmenej 48 550 eur.