Za vlaňajší rok a ešte aj za prvých šesť mesiacov tohto roka bol Hyundai Tucson najpredávanejším SUV na našom trhu. Štandardné zákony ekonomiky hovoria, že keď vám niečo ide na odbyt, tak naň nepotrebujete robiť zľavu. Naopak, môžete si dovoliť dvihnúť cenu. A pravdu povediac, v dnešných časoch, keď sa cenníky áut prepisujú takpovediac ako ceny benzínu a nafty – teda z týždňa na týždeň (samozrejme, smerom nahor), nikto by nepovedal nič, keby tak robil aj Hyundai. Ibaže Hyundai namiesto toho prináša pre Tucson edíciu Play, ktorá vám dáva najčastejšie žiadanú výbavu v hodnote 1 800 eur za polovicu, teda za 900 eur.
1 800 za 900
Edícia Play vychádza z výbavy Style, tretieho zo štyroch stupňov výbavy, ale pridáva navyše Dizajn Pack vrátane Full LED svetlometov so statickým LED prisvecovaním zákrut; tmavo lakované zliatinové disky kolies; pneumatiky 235/50 R19; strechu vo farbe Phantom Black alebo Dark Knight; vonkajšie spätné zrkadlá v čiernej lesklej farbe; poťah stropu interiéru v čiernej farbe a vrchnú lištu bočných okien v čiernej lesklej farbe. S týmito prvkami vyzerá Tucson nanajvýš exkluzívne a my sme ho navyše testovali v príplatkovej bielej perleťovej farbe.
Jedna alternatíva
Edícia Play sa dodáva s jedinou alternatívou pohonu – s 1,6-litrovým benzínovým motorom T-GDi, 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. Táto kombinácia zodpovedá najčastejšej voľbe slovenských zákazníkov a ja musím povedať, že je to veľmi rozumná voľba. Rozumná, pretože motor je dostatočne silný aj na predbiehanie, pritom veľmi pokojne a pekne ide už aj mierne spod 1 500 ot.min-1 a vzhľadom na preplňovanie vám dáva do rúk dostatok sily už v nízkych a stredných otáčkach, takže ho v reálnych podmienkach vôbec nemusíte vytáčať. Navyše, manuálna prevodovka dá vyniknúť jeho reakciám na plyn. Páči sa mi aj to, že pri silnejšej akcelerácii má pekný dravý zvuk, no pri jazde v bežných otáčkach ho prakticky nepočujete. Rozumná preto, lebo manuálna prevodovka je z dlhodobého hľadiska predpokladom nižších nákladov. Keď sa automat pokazí, jeho oprava je drahšia. Navyše je vysoko pravdepodobné, že sa hodí do núdzového režimu a umožní vám dojazd nižšou rýchlosťou. Samotná prevodovka je dobre odstupňovaná, má príjemný chod páky a ani pri púšťaní spojky do záberu si nemusíte dávať prílišný pozor, aby vám auto pri rozbehu z miesta neskákalo. A do tretice rozumná, pretože drvivá väčšina zákazníkov pohon 4×4 reálne nepotrebuje, do terénu totiž vôbec nechodí a v zime si vystačia so zimnými pneumatikami. Nuž a keď si to všetko spočítam, tak mi to dá ešte jeden rozumný argument – spotrebu. Ja som mal priemer 7,7 l/100 km, no pomerne veľa kilometrov som najazdil po diaľnici a tam sa spotreba pohybovala okolo 8 l/100 km. Po okreskách a obciach som jazdieval v priemere za 6 – 6,5 l/100 km.
Keď Tucson, tak musím vyzdvihnúť dve veci. Výborný posed za volantom je daný príjemným sedadlom a dobrou polohou voči podlahe vozidla, volantu, prevodovej páke a volantu a výborný podvozok daný dobrým odhlučnením, tlmením nerovností, riadením a tiež vedením stopy v zákrutách. Takže plne chápem, že Tucson patrí dlhodobo k najpredávanejším SUV na našom trhu. Jedinou slabinou sú svetlomety – stretávacie majú pomerne úzky svetelný kužeľ, diaľkové zasa slabý jas a sú fľakaté.
Plus niečo navyše
Aby toho nebolo málo, dostávate aj 5 rokov asistenčných služieb zadarmo a zľavu do výšky 65 % na súpravu štyroch zimných pneumatík. A, samozrejme, 5-ročnú záruku bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov. To je ponuka, ktorá sa neodmieta! P. S. Edíciu Play ponúka Hyundai aj na modely Bayon a i30.
Stručne
Čo treba uznať
- Výborne odhlučnený podvozok.
Čo nám chýbalo
- Lepšie svetlomety.
Čo nás prekvapilo
- Pri trocha snahy sa dá jazdiť za 6 – 6,5 l/100 km
Hyundai Tucson 1,6 T-GDi Play
- Cena (základ/test) 24 190/29 350 €
- Záruka 5 rokov bez obmedzenia km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 110,1 kW (150 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 500 – 4 000 ot.min-1. Emisie CO2 150 – 159 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 10,3 s, vmax=189 km/h, spotreba WLTP/test 6,6 – 7,9/7,7 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- USB-A – 4×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,25
- Batožinový priestor: 620 dm3