Možno si slovenský importér značky Mercedes-Benz naplánoval prvé zoznamovacie jazdy s novou triedou GLC celkom úmyselne na 25. októbra, keď bolo u nás čiastočné zatmenie slnka a možno to bola náhoda. Možno si na popoludnie objednali dúhu, ale takú výnimočne intenzívnu akú som ešte nevidel, a možno to bola náhoda. Možno aj ten romantický západ slnka, za akého sme sa vracali do Bratislavy bol súčasťou dokonale zinscenovaného dňa, a možno aj to bola náhoda. Možno tým všetkým, chceli predstavitelia značky naznačiť, že prichádza niečo také výnimočné, že zatemní aj slnko – keď aj nie úplne, tak aspoň čiastočne – a možno si len ja takto poeticky vysvetľujem veci a všetko je to iba náhoda. Nebudem to zisťovať, ani ďalej rozpitvávať. Jedna vec je však istá, na náš trh prichádza výnimočný model a model, ktorý je pre značku Mercedes-Benz na Slovensku veľmi dôležitý. Trieda GLC, spolu s pôvodnou triedou GLK, ktorú vlastne GLC nahradilo, sú na Slovensku totiž jedny z najpredávanejších.
S malými zmenami
Dizajnové zmeny nie sú nijako výrazné, sú skôr decentné, než ohromujúce. Svetlá po novom zasahujú až k maske chladiča, mriežka masky chladiča vystupuje do priestoru, už nie je zapadnutá, zadné skupinové svetlá sú užšie a prepája ich čierny pás. Nie červený, nie osvetlený. Čierna farba totiž korešponduje s čiernymi okrajmi svetiel. Nové GLC rozpoznáte aj podľa toho, že sa spodná línia okien smerom dozadu dvíha až po samý koniec okienka za dverami. Na dosluhujúcej generácii za dverami začala padať smerom dole. Nové sú samozrejme aj nárazníky a milión ďalších vecí. K zaujímavým zmenám patrí zúženie nástupného prahu v oblasti predných dverí. Pri nastupovaní a vystupovaní si tak už nezašpiníte nohavice, ale deťom vzadu ostáva širší nástupný prah, aby mohli ľahšie vyliezť do auta. Dodávam, že nástupný prah nie je štandardnou výbavou všetkých modelov. Čo sa týka rozmerov, na dĺžku má nová trieda GLC 4 716 mm, čo je o 60 mm viac ako mala predošlá generácia, šírka s hodnotou 1 890 mm ostala rovnaká a výška sa znížila o 4 mm. Dôležité je však, že vzrástli rozchody kolies – vpredu o 6 mm na 1 627 mm, vzadu o 23 mm na 1 640 mm – z čoho ťaží stabilita a jazdné vlastnosti. Rázvor je dlhší o 15 mm. Kufor sa zväčšil o 70 litrov, aktuálne dosahuje 720 dm3. Mimochodom, súčiniteľ aerodynamického odporu je 0,29, čo je o 0,02 lepšia hodnota ako mala predošlá generácia. Dodávam, že skutočný súčiniteľ cx závisí od mnohých faktorov a spomínaná hodnota platí pre verzie s najlepšou aerodynamikou.
V stopách tried S a C
Interiér je celkom iná káva ako exteriér. Je totiž totálne iný ako mala predošlá generácia, kopíruje triedy S a C. Dominantou je výrazne sklonený centrálny dotykový displej systému MBUX, ktorý je vlastne plynulým pokračovaním stredového tunela a ktorý akoby plával nad prístrojovou doskou. Novinkou je off-roadový režim, v ktorom zobrazuje špecifický obsah – uhol bočného náklonu, stúpanie, kompas, uhol natočenia predných kolies a v spojení s 360 stupňovým kamerovým systémom aj tzv. priehľadná kapota. Plne digitálny je aj prístrojový štít, naprieč má 12,3 palca a môžete si zvoliť z niekoľkých tém zobrazenia aj obsah aký sa vám zobrazovať. Samozrejmosťou je ambientné osvetlenie a tiež ponuka rôznych materiálov – dekoračných aj poťahových. Nechýba luxusná výbava, hlasové ovládanie a mohol by som pokračovať.
Hovoríme o Mercedese-Benz, takže hovoríme aj o bezpečnosti. Nechýba napríklad komunikácia auta s inými autami vybavenými technológiou Car-To-Car Communication, ani s infraštruktúrou Car-to-X. Prvý systém sme si aj nechtiac overili v praxi, keď GLC v kolóne pred začalo núdzovo brzdiť, aj naše vozidlo okamžite spustilo výstražné smerovky a upozornilo aj nás na nebezpečnú situáciu.
S podporou elektriny
Všetky modely sú vybavené pohonom všetkých štyroch kolies 4Matic, všetky modely majú štandardne 9-stupňovú automatickú prevodovku a všetky motory sú elektrifikované. Štyri z nich sú mild hybridy, tri plug-in hybridy. Dieselové motory majú objem 1 993 cm3, výkon 145 alebo 198 kW, krútiaci moment 440 alebo 550 Nm, benzínové majú objem 1999 cm3, výkon 150 alebo 190 kW, krútiaci moment 320 alebo 400 Nm. Všetky sú podporené elektromotorom s výkonom 17 kW a krútiacim momentom 200 Nm. Dieselové majú normovanú spotrebu 5,2 – 6,2 l/100 km, benzínové 7,3 – 8,2 l/100 km . Vzhľadom na veľkosť auta, pohon 4×4 sú to úžasné hodnoty. Z prvých jázd môžem povedať dve veci. Po prvé: aj dieselové motory sú veľmi tiché a kultivované, po druhé: automatická prevodovka radí veľmi hladko. To platí v spojení so všetkými motormi. Mimochodom, tá spomínaná kultivovanosť začína už pri štartovaní. Motory totiž neštartujú klasickým štartérom, ale integrovaným ISG elektromotor-generátorom, ktorý pracuje so 48 V napätím a ktorý je vložený medzi motorom a prevodovkou. A ten štartuje oveľa tichšie a hladšie.
Pozoruhodné je, že nový Mercedes-Benz GLC je k dispozícii s plug-in hybridným pohonom v benzínovej aj dieselovej verzii, v benzínovej dokonca v dvoch výkonových verziách – 230 a 280 kW, resp. 550 a 650 Nm. Dodávam, že dieselový plug-in má 245 kW, resp. 750 Nm. Základom všetkých plug-inov je benzínový alebo dieselový motor zo štandardných mild hybridných verzií. Musím povedať, že v prípade GLC má plug-in hybrid oveľa väčší zmysel, než pri bežných plug-inoch, pretože po nabití akumulátora viete viac ako 100 km prejsť bez toho, aby sa naštartoval spaľovací motor. V základe majú plug-in hybridy 11 kilowattovú vstavanú nabíjačku na striedavý prúd, no všetky modely dodávané na Slovensku budú mať okrem toho aj nabíjačku s výkonom 60 kW na jednosmerný prúd. Vďaka tomu nabijete akumulátor za pol hodinku. To znamená, že aj počas bežného nákupu v shopping centre či rýchlom obede v McDonald´s-e dobijete akumulátor. Keď aj nie úplne, tak signifikantne, aby ste mohli absolvovať ďalšie desiatky kilometrov na elektrickú energiu.
Do 4,5 stupňa
Na výber máte tri druhy podvozka – terénny, športový a vzduchový. Za referenčnú svetlú výšku sa považuje základná výška vzduchového podvozka – 189 m. Terénny je 10 mm vyšší, športový o 10 mm nižší. Vzduchový umožňuje meniť svetlú výšku o 20 mm smerom nadol pri športovej jazde, resp. v záujme zníženia spotreby podľa rýchlosti a o 50 mm smerom nahor pri jazde v náročnejšom teréne. Zaujímavosťou podvozka je natáčanie kolies zadnej nápravy v rozsahu ± 4,5 stupňa. Do 60 km/h sa kolesá natáčajú v opačnom smere ako predné, čím sa zlepšuje ovládateľnosť a zmenšuje priemer otáčania z 11,8 na 10,9 m. Pri rýchlostiach nad 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú v rovnakom smere ako predné, aby sa tak zvýšila stabilita.
Mercedes-Benz Tour 2022 – To jednoducho chceš zažiť! + Veľká galéria
Čerešnička na záver
Aby nám to čiastočné zatmenie slnka, dúha a západ slnka ako z knihy Ingy Linsdtrömovej, ktoré som v úvode spomínal nebolo málo, tak nám zoznámenie s novou triedou GLC spríjemnil obed v reštaurácii Afrodita v kaštieli Čereňany. A to nielen vynikajúcimi chuťami, ale aj zážitkovým stolovaním. Vlastne zážitok bola celá jazda…