V100 Mandello vyniká svojou originalitou, ktorá sa vyhýba akejkoľvek klasifikácii: nejde o kompromis, ale o konečnú syntézu kategórií, ktoré boli až doteraz považované za diametrálne odlišné. Obe verzie sa líšia svojou grafikou a výbavou a zatiaľ čo už základný model Moto Guzzi V100 Mandello má veľmi bohatú štandardnú výbavu, Moto Guzzi V100 Mandello S ide v oblasti výbavy a technológií ešte ďalej.
Charakter a autenticita v nadčasovom dizajne
V100 Mandello predstavuje mnoho dôležitých technologických inovácií. Je to prvý motocykel, ktorý ponúka adaptívnu aerodynamiku, a prvý motocykel so sofistikovanými elektronickými prvkami, ako je šesťosová inerciálna platforma, náklonové ABS, semi-aktívne odpruženie a rýchloradenie, aby sme vymenovali len niekoľko najvýznamnejších funkcií. Je to tiež prvý Moto Guzzi s novým motorom známym ako „Compact block“, ktorého technické vlastnosti sú moderné a sofistikované. Prvotné ciele projektu boli jasné: navrhnúť konštrukčne a výkonovo veľmi moderný motor pri rešpektovaní tradičnej architektúry unikátneho pozdĺžneho 90° vidlicového dvojvalca s nenapodobiteľným priebehom krútiaceho momentu a zvukom. Kompaktný, ľahký motor dáva športovému podvozku agilitu; a vďaka vysokému výkonu, charakteru a krútiacemu momentu môže fungovať v celom rade ďalších modelov a sprevádzať Moto Guzzi v ďalších desaťročiach jej života. Pritom je schopný vyhovieť stále prísnejším emisným normám a potrebám moderných jazdcov, ktorí hľadajú vzrušenie pri každom otočení plynom, ale zároveň stále viac sledujú spotrebu paliva a náklady na údržbu. Preto sa technici rozhodli pre úplne nový dizajn, ktorý nezdieľa ani jeden diel s predchádzajúcimi motormi vyrobenými v Mandelle.
90° pozdĺžne uložený V-twin s kvapalinovým chladením a dvojitým vačkovým hriadeľom v hlave (DOHC), prstovými zdvihátkami a štyrmi ventilmi na valec. Účinný objem motora je 1042 cm3, zatiaľ čo hodnoty vŕtania a zdvihu sú 96 x 72 mm. Nová kľuková skriňa využíva mazanie s mokrou vaňou s kľukovou skriňou, ktorá je oddelená od olejovej vane jazýčkovým ventilom. Tento systém umožňuje dosiahnuť nižšiu výšku motora vďaka plytšej olejovej vani, čím šetrí miesto a znižuje hmotnosť v prospech ovládateľnosti. Zníženie množstva maziva v kľukovej skrini navyše vedie k menšiemu treniu, a tým aj k nižšej spotrebe paliva a zároveň prispieva k zníženiu rozmerov. Veľké úsilie bolo vynaložené na zníženie zotrvačnosti na minimum (až o 50 % menej v porovnaní s predchádzajúcim motorom 1200 8V), aby sa znížila hmotnosť a zaistila sa rýchla reakcia. Protibežný kľukový hriadeľ neslúži na vyrovnávanie síl prvého rádu, ktoré sú už vďaka 90° architektúre dokonale vyvážené, ale na zníženie krútiaceho momentu pri pretáčaní v prospech jazdných vlastností a eliminácii nežiaducich reakcií pri zrýchľovaní alebo spomaľovaní. Toto riešenie tiež umožnilo použiť menší a ľahší kľukový hriadeľ, čo prispieva k celkovej kompaktnosti a výkonu. Vonkajší blok kľukovej skrine má zároveň konštrukčnú funkciu, spevňujúcu rám pomocou šiestich upevňovacích bodov. Stupačky jazdca sú uchytené ku kľukovej skrini cez vložené gumové silentbloky, zatiaľ čo výnimočné vyváženie motora zabraňuje akýmkoľvek vibráciám.
Úplne nový dizajn dáva motoru skutočne kompaktné rozmery. Nový agregát je o 103 mm kratší ako small block V85 TT a ľahší ako motor 1200 8V, posledný „štvorventil“ od Moto Guzzi. Dôležitým prínosom je aj nová hydraulická viaclamelová mokrá spojka s antivibračným systémom, ktorá je robustnejšia, spoľahlivejšia, kompaktnejšia a ľahšia ako doteraz používaná jednolamelová suchá spojka. Dokonca aj alternátor zaberá novú a výhodnejšiu polohu, už nie je umiestnený vpredu, ale medzi valcami.
Šesťstupňová prevodovka využíva patentovanú technológiu prvých dvoch rýchlostných stupňov so zníženou vôľou, ktorá sa už používa pri V85 TT, ktorá eliminuje akékoľvek oneskorenie pri radení, ale je úplne nová v tom, že je navrhnutá špeciálne pre tento motor. A rýchla odozva, ktorú poskytuje nízka zotrvačnosť a veľmi rýchle radenie, umožnila prvýkrát použiť pri motore Moto Guzzi rýchloradenie. Toto elektronické zariadenie pomáha jazdcovi pri podradení a radení nahor a zaisťuje bleskovo rýchle radenie bez použitia spojky.
Výkon je vyslovene športový, s maximálnou hodnotou 115 koní pri 8700 ot./min, maximum krútiaceho momentu je 105 Nm pri 6750 ot./min, pričom 82 % je k dispozícii už pri 3500 ot./min a obmedzovač je nastavený na minimálne 9500 ot./min. Tieto údaje efektívne demonštrujú charakter a silu nového motora, rovnako ako jeho záťah už pri nízkych rýchlostiach a schopnosť ponúknuť zážitok z jazdy hodný mena Moto Guzzi. Moderná konštrukcia však zaisťuje aj priaznivú spotrebu (4,7 l/100 km) a nízke náklady na údržbu s plánovaným servisným intervalom 12 000 km. Sekundárny prevod kardanom využíva hliníkovú jednostrannú kyvnú vidlicu teraz umiestnenú na ľavej strane. Výstup hriadeľa prevodovky, teraz umiestnený oveľa nižšie spoločne s predĺženou kyvnou vidlicou umožňujú plnú kontrolu nad klopným efektom pri prvom otvorení plynu bez nutnosti použitia reakčných tyčí na kyvnej vidlici. Jazda ako pri zrýchlení, tak aj pri spomalení je plynulá ako pri reťazovom pohone, ale so všetkými výhodami kardanu (menej údržby a väčšia čistota). Tento systém je unikátny v tom, že na čape kyvnej vidlice je iba jeden univerzálny kĺb naklonený o 6°, aby oblasť stredu motocykla zostala veľmi úzka, čo znížilo hmotnosť a prispelo k lepšej ergonómii. Kužeľový prevod je umiestnený v uhle 84 ° (a nie 90 ° ako u všetkých ostatných Moto Guzzi), čo umožnilo použiť veľkorysú zadnú pneumatiku 190/55 namontovanú na 6 “ráfika, ktorá opäť zdôrazňuje športový charakter novej Moto Guzzi.
Cestovanie v dvoch je základom projektu a spolujazdec sa môže spoľahnúť na veľkú, dobre polstrovanú časť sedla a praktické madlá, vďaka ktorým si môže užívať príjemnú a uvoľnenú jazdu. Dômyselným prvkom je systém uchytenia kufrov (dostupných v rozsiahlom katalógu vyhradeného príslušenstva), ktorý nepotrebuje žiadne prídavné držiaky a zachováva celkový estetický vzhľad, aj keď kufre práve nie sú nasadené. Tým zároveň šetrí hmotnosť a eliminuje akýkoľvek nárast objemu. Na pripevnenie kufrov stačí jednoducho zdvihnúť sedadlo spolujazdca a umiestniť háčiky do vyhradených bodov.
Odpruženie a brzdy tiež zaručujú zábavu a ovládanie pri športovej jazde, rovnako ako bezpečnosť a pohodlie na dlhšie vzdialenosti. Moto Guzzi V100 Mandello využíva 41mm vidlicu Kayaba s nastaviteľným odskokom a predpätím pružiny. Zadný tlmič je od rovnakého výrobcu a je možné ho nastaviť v odskoku a predpätí pružiny pomocou praktického kolieska. Jeho šikmé umiestnenie bolo zdokonalené tak, aby ponúkalo progresívny účinok a citlivosť pri pohlcovaní akýchkoľvek nerovností na povrchu vozovky. Moto Guzzi V100 Mandello S využíva pokročilý semi-aktívny systém odpruženia Öhlins Smart EC 2.0, ktorý dokáže čítať asfalt a podľa toho okamih za okamihom prispôsobovať nastavenie motocykla. ECU, ktorá riadi odpruženie Öhlins Smart EC 2.0, má prístup ku všetkým elektronickým systémom motocykla, čo znamená, že je schopná rozpoznať všetky fázy jazdy a prispôsobiť kalibráciu hydrauliky vidlice, zadného tlmiča a tlmiča riadenia vďaka vyvinutému algoritmu, ktorý vznikol v spolupráci medzi spoločnosťami Öhlins a Moto Guzzi. Systém účinne upravuje nastavenie hydrauliky odpruženia, okamih za okamihom, aby bolo zaistené najlepšie možné nastavenie za všetkých podmienok. Jeho zvýšená schopnosť vyrovnať všetky nerovnosti vozovky navyše zvyšuje úroveň komfortu a radosti z jazdy.
Špeciálna technológia semi-aktívneho systému odpruženia Smart EC 2.0 umožňuje jednoduchú a nastaviteľnú kalibráciu vidlice a tlmičov v dvoch prevádzkových režimoch, semi-aktívnom a manuálnom, pričom oba je možné voliť pomocou tlačidiel na riadidlách. Dva režimy, Comfort a Dynamic, upravujú odpruženie rôznymi spôsobmi. Prvý je navrhnutý tak, aby ponúkal maximálne pohodlie pri cestovaní a vďaka väčšej schopnosti absorbovať nedokonalosti povrchu vozovky je vhodný aj na každodenné jazdenie. Dynamické mapovanie je navrhnuté tak, aby podporovalo športovú jazdu na ceste a zabezpečilo veľmi kontrolované správanie motocykla. Je ideálny pre kľukaté cesty, ktoré si jazdci toľko užívajú.
Prvý na svete s adaptívnou aerodynamikou
Technológia Moto Guzzi prispieva k zvýšeniu komfortu aj ochrany pred vetrom, pričom ako prvá na svete využíva systém adaptívnej aerodynamiky, ktorý automaticky upravuje polohu deflektorov po stranách nádrže v závislosti od rýchlosti a zvoleného jazdného režimu. Tento krok do budúcnosti prinesie doposiaľ neprebádané technológie vo svete jednej stopy každému, a pri zachovaní kompaktných rozmerov ponúka ochranu a pohodlie iba na prianie jazdca. Elektronicky nastaviteľný plexištít a plne otvorené deflektory znižujú tlak vzduchu pôsobiaci na jazdcov o 22 %, čím sa V100 Mandello približuje úrovni ochrany, ktorú poskytujú väčšie a rozhodne menej športové cestovné modely. Je výsledkom stoviek hodín strávených simuláciami pomocou výpočtového softvéru CFD (Computational Fluid Dynamics), v aerodynamickom tuneli a samozrejme aj rozsiahlym ladením na ceste.
Systém je súčasťou prvotriedneho elektronického balíčka, ktorý zahŕňa elektronický plyn Ride-by-Wire pre starostlivé riadenie výkonu a spotreby, pokročilú riadiacu jednotku Marelli 11MP a šesťosovú inerciálnu platformu. Tá je vďaka akcelerometrom a gyroskopom, ktoré obsahuje, schopná rozpoznať stav motocykla vzhľadom k vozovke, zaznamenávať a spracovávať jazdné vstupy a odosielať dáta do ECU, ktorá sa efektívne stará o kontrolné parametre. Šesťosá platforma dovoľuje využiť plný potenciál náklonového ABS, vyvinutého v spolupráci so spoločnosťou Continental pre zaistenie maximálnej bezpečnosti na ceste. Systém je schopný optimalizovať brzdenie a zásah ABS v zákrutách vďaka špecifickému algoritmu, ktorý neustále sleduje rôzne parametre, ako je priečne zrýchlenie, tlak na páčku prednej brzdy a uhol náklonu, stúpanie či klesanie, a na ich základe moduluje brzdný účinok, aby zaručil optimálny pomer spomalenie a stability.
Ochranu pred vetrom zaisťuje aj elektronicky nastaviteľný plexištít. Pomocou praktického tlačidla na ľavom ovládacom bloku elektroniky ho môže jazdec zdvihnúť v rozsahu 90 mm. Štít funguje nezávisle od jazdných režimov, takže si ho každý môže upraviť podľa svojej konkrétnej postavy a potrieb.
Štandardnú výbavu dopĺňa kompletné LED osvetlenie s denným svietením, systém „náklonového svietenia“ (dvojica prídavných svetiel v parabolách osvetľuje vnútornú stranu zákruty, čo zvyšuje viditeľnosť v náklone), USB port umiestnený pod sedlom spolujazdca a tempomat. Farebný 5″ TFT displej je veľmi komplexný a poskytuje údaje, ako je stav paliva, teplota vzduchu, teplota chladiacej kvapaliny, zaradený prevodový stupeň, zostávajúci dojazd a okamžitá spotreba. Moto Guzzi MIA, multimediálna platforma, ktorá umožňuje pripojenie smartfónu k prístrojovému panelu cez Bluetooth, rozširuje funkcie panelu a zahŕňa ako infotainment pre správu hlasového asistenta, telefónnych hovorov a hudby prostredníctvom intuitívneho ovládania na riadidlách, tak aj funkciu GPS, ktorá umožňuje jazdcovi zobraziť smer jazdy priamo na prístrojovej doske, akonáhle je v smartfóne nastavený cieľ trasy.
Verzie a farby
V100 Mandello je k dispozícii v dvoch verziách, ktoré sa líšia výbavou.
Moto Guzzi V100 Mandello prichádza so štandardnou výbavou vrátane kompletného LED osvetlenia s denným svietením a všetkej doposiaľ popísanej elektroniky, vrátane adaptívnej aerodynamiky. Odpruženie Kayaba je mechanicky nastaviteľné. Farebné prevedenia tejto verzie sú: Bianco Polare, elegantný matný biely odtieň zladený s matnými zlatými ráfikmi, a Rosso Magma s jasne červenými ráfikmi.
Okrem toho je tu nádherná limitovaná edícia V100 Mandello Aviazione Navale v počte iba 1913 číslovaných kusov, ktorá pripomína silné puto, ktoré medzi Moto Guzzi a talianskym námorníctvom trvá už viac ako storočie. V skutočnosti počiatky orla s roztiahnutými krídlami, nezameniteľného znaku Moto Guzzi už od jeho založenia v roku 1921, siahajú do čias spoločnej vojenskej služby zakladateľov Carla Guzziho a Giorgia Parodiho v leteckej službe Royal Navy počas svetovej vojny. Počas konfliktu sa obaja priatelia spolu s pilotom Giovannim Ravellim rozhodli, že sa po vojne pustia do výroby motocyklov. Ravelli však svoj sen nikdy neuskutočnil, pretože sa stal obeťou nehody v roku 1919. Guzzi a Parodi zvolili orla ako symbol, čiastočne preto, aby uchovali spomienku na svojho priateľa. Táto exkluzívna verzia sa chváli špeciálnym lakom inšpirovaným stíhačkami F-35B. Grafika verne kopíruje grafiku lietadla s námornými insígniami na oboch stranách hornej kapotáže, ktorá je tiež vyzdobená typickými pruhmi „sania trysiek“. Grafika je ďalej obohatená o trikolórnu rozetu po stranách palivovej nádrže, znak námorného letectva a logo „Gruppo Aerei Imbarcati“ (Skupina nasadených lietadiel).
Balíček štandardnej výbavy zahŕňa snímač tlaku v pneumatikách TPMS a vyhrievané rukoväte, zatiaľ čo sériové číslo je vyryté laserom na držiaku riadidiel. Každý motocykel je dodávaný so špeciálnou plachtou a pamätnou plaketou.
Prémiová verzia sa nazýva V100 Mandello S a vyznačuje sa ešte honosnejšou výbavou, ktorá zahŕňa semi-aktívne odpruženie Öhlins Smart EC 2.0, rýchloradenie, vyhrievané rukoväte, TPMS (indikátor tlaku v pneumatikách) a systém Moto Guzzi MIA. Táto verzia sa dodáva v dvoch farebných prevedeniach. Verde 2121 je najikonickejšia, preberá zelenú a šedú použitú na modeli 8 Cilindri, najslávnejšom závodnom motocykli na svete, zatiaľ čo Grigio Avanguardia sa chváli najšportovejšou a najmodernejšou farbou. Obe verzie sú dodávané s matne čiernymi lakovanými ráfikmi.
Moto Guzzi V100 Mandello [a Mandello S]: technické údaje
MOTOR | |
Typ | Kvapalinou chladený 90° pozdĺžne uložený vidlicový dvojvalec. Rozvod DOHC so štyrmi ventilmi na valec |
Zdvihový objem | 1042 cm3 |
Vrtanie x zdvih | 96 x 72 mm |
Kompresný pomer | 12.6 : 1 |
Maximálny výkon | 115 k (84,6 kW) pri 8700 ot./min |
Krútiaci moment | 105 Nm (10,7 kgm) pri 6750 ot./min |
Palivový systém | Elektronické vstrekovanie; 2 x teleso priemer 52 mm, Ride-by-Wire |
Objem palivovej nádrže | 17 litrov (vrátane rezervy 3,5 litra) |
Emisná norma | Euro 5 |
Spotreba (režim WMTC) | 4,7 l/100 km |
Emisie CO2 (režim WMTC) | 118 g/km |
PREVODOVKA |
|
Spojka | Hydraulicky ovládaná viaclamelová v olejovom kúpeli, antihopping |
Prevodovka | 6-rýchlostná [6-rýchlostná s elektronickým systémom rýchloradenia] |
Primárny prevod | Ozubené kolesá s priamymi zubmi a integrovanou flexibilnou spojkou, prevodový pomer: 31/48 (1.548) |
Sekundárny prevod | Kĺbový hriadel: Prevodový pomer: 12/38 (3.166) |
Motor management | 3 motorové mapy (MGCM), 2 úrovne brzdného účinku motoru (MGFM), 4 úrovne kontroly trakcie (MGTC), tempomat. 4 jazdné režimy (Tour, Rain, Road, Sport), [rýchloradenie] |
ARCHITEKTÚRA PODVOZKU | |
Rám | Trubkový s vysoko pevnostnou oceľou |
Predné odpruženie | Hydraulická teleskopická prevrátená 41mm vidlica, nastaviteľné predpätie a odskok tlmenia [semi-aktívna prevrátená 43mm vidlica Öhlins Smart EC 2.0 s povrchovou úpravou TIN, plne nastaviteľná] |
Zdvih predného kolesa | 130 mm |
Zadné odpruženie | Hliníková jednostranná kyvná vidlica s jedným tlmičom na ľavej strane, predpätie pružiny nastaviteľné pomocou kolieska, nastaviteľný odskok tlmenia [semi-aktívny tlmič Öhlins Smart EC 2.0, kompletne nastaviteľný, predpätie nastaviteľné pomocou kolieska] |
Zdvih zadného kolesa | 130 mm |
Brzdy |
Predné: Dva 320mm plávajúce kotúče z nerezovej ocele, radiálne strmene Brembo so štyrmi protiľahlími piestami a pancierovými hadicami |
Zadné: 280mm kotúč z nerezovej ocele, dvojpiestový plávajúci strmeň Brembo
ABS Continental s náklonovou funkciou |
|
Ráfiky | Z hliníkovej zliatiny |
Rozmer predného rífuku | 3.5” x 17” |
Rozmer zadného ráfiku | 6.0” x 17” |
Predné pneu | Radiálna bezdušová 120/70 – R17” |
Zadné pneu | Radiálna bezdušová 190/55 – R17” |
ELEKTRICKÝ SYSTÉM | |
Alternátor | 550 W |
Systémové napätie | 12 V |
Batéria | 12V – 12 Ah |