Začnem tým, že na šoférovanie Piaggia MP3 vám od konca minulého roka stačí vodičské oprávnenie skupiny B, teda vodičák na osobné auto. Jedinou podmienkou je, že musíte mať najmenej 21 rokov. To preto, lebo má vyšší výkon ako 15 kW.
Technológie z áut
To že nejaká tá motorka má spiatočku už neberiem ako niečo svetoborné. Na niektorých veľkých a ťažkých motorkách som to už videl. Na skútri som to však až teraz videl prvýkrát. Už to vzbudilo moju pozornosť, no aby k tomu prislúchala aj cúvacia kamera… To ma doslova posadilo na zadok. Spiatočka sa aktivuje tlačidlom D/R a potom tlačidlom štartéra. Pre objektivitu musím dodať, že výkon štartéra do väčšieho briežku nestačí. Bez toho, aby ste si pomohli nohami jednoducho nevycúvate.
A je tu ešte jedna vec, ktorú som na skútroch či motorkách ešte nevidel – a tou je systém BLIS (Blind Spot Information System), teda varovanie na auto či motocykel v zóne tzv. mŕtveho uhla. Na prístrojovej doske sa vám zobrazí veľká žltá šípka a keď „vyhodíte blinker“ začne intenzívne blikať. Tým vlastne Piaggio MP3 530 hpe Exclusive prepisuje význam slova skúter. Pravda je ale taká, že by bolo lepšie, keby ku kontrolke motorka pridala aj pípanie – podobne ako to robí pri aktivovaní či deaktivovaní aretácie – alebo by zavibrovali riadidlá. Šípku totiž ľahko prehliadnete, pretože displej je nízko a mimo priameho zorného poľa. Samozrejmosťou je farebný digitálny displej, ktorý sa však svojou veľkosťou 7 palcov vymyká zo samozrejmosti. Ku každému z troch režimov Eco, Comfort a Sport si môžete nastaviť tri farebné motívy a digitálne alebo analógové zobrazenie rýchlomera. Nechýba konektivita so smartfónom, vrátane zobrazenia navigácie z telefónu. Displej automaticky mení svoju farbu zo svetlého na tmavý v závislosti od intenzity vonkajšieho osvetlenia. Veľmi dobre táto funkcia funguje aj pri vjazde do tunela či podjazdu.
Trochu Lamborghini
Motor má výkon 32,5 kW a krútiaci moment 50 Nm. To sú parametre, ktoré aj pri hmotnosti skútra 280 kg plus moja maličkosť stačili na to, aby som na križovatke využil „pole position“ a aby som na okreskách dokázal predbiehať. Jedným dychom ale dodávam, že výkonový prejav motora je poznačený tým, že spĺňa emisné limity Euro 5. A to platí aj pre športový režim. Ide o jednovalec, takže nízke otáčky nemá veľmi rád, čo dáva najavo vibráciami aj zvukovým prejavom. Žiaľ CVT prevodovka ho ale pri pokojnej jazde po meste drží v okolí 3 000 otáčok a to je málo. To pravé orechové začína niekde v okolí 5 000 ot.min-1. Na výfuku si dizajnéri dali záležať, možno dokonca vznikol po dobrej večeri s „maníkmi“ z Lamborghini. Vyzerá totiž fantasticky, akoby patril nejakému superšportu. Škoda, že na tej večeri neboli aj konštruktéri, chýba mu totiž zvuk. Večná škoda.
Veľa pohodlia
Ide o veľký maxiskúter, komfort je teda zaručený. Sedadlo je veľké a na moje prekvapenie má omnoho pevnejšiu výplň, než obvyklé maxiskútre. Jedna vec je, že tá výplň nie je taká pevná, aby vám to vadilo, takže sedadlo nestráca komfort, druhá vec zasa, že práve vzhľadom na tú pevnosť sa zo sedadla nešmýkate dopredu. Sedí sa vzpriamene, kolená sú prirodzene skrčené a ruky sú relatívne nízko. Predná kapotáž a čelný plexištít poskytujú veľmi dobrú ochranu pred náporovým vetrom. Na moje prekvapenie, plexištít nie je nastaviteľný. Konkurencia má dokonca elektricky nastaviteľný štít. Na druhej strane práve predná kapotáž je tvarovaná tak, že si na rozdiel od bežných jednostopových maxiskútrov nemôžete natiahnuť nohy. Málokedy to môžem povedať, ale tu sa sedí vzadu ešte lepšie ako za riadidlami. Sedadlo spolujazdca je totiž extrémne veľké a stúpačky sú v prirodzenej polohe. A keď si dokúpite horný kufor, bude mať spolujazdkyňa aj chrbtovú opierku. Skúter samotný má odkladací priestor pod sedadlom aj nad kaplnkou displeja prístrojového štítu, kde je aj USB konektor. K celkovému pohodliu patrí aj bezkľúčový systém.
Stojí – padá
To najpodstatnejšie na tomto skútri je podvozok s dvoma kolesami vpredu. Za normálnych okolností sa Piaggio MP3 správa rovnako ako akýkoľvek skúter s dvoma kolesami. Po uvoľnení zo stojana ho musíte držať, inak padne; keď zastavíte na križovatke, tak musíte dať dole nohu a držať rovnováhu, inak padne; v zákrutách sa nakláňa… Rozdiel je v tom, že dve kolesá vpredu majú lepší grip ako jedno a v tom, že pri maximálnom náklone zacítite v riadidlách kopanie. To už sú ale náklony také hlboké, že som pri prezeraní fotiek zistil, že som v ľavotočivej zákrute už skoro ťahal motor po zemi. Ešteže riadidlá začali kopať a nešiel som hlbšie.
Ďalší rozdiel je v tom, že prednú vidlicu viete tlačidlom na pravej rukoväti zaaretovať. Keď tak urobíte, tak skúter bude stáť v tej polohe, v akej ste vidlicu zaaretovali. Keď to urobíte tesne pred zastavením, tak nemusíte na križovatke dať nohy na zem. Keď sa rozbehnete, tak sa aretácia sama automaticky uvoľní a skúter sa začne nakláňať. Ale funkciu aretácie vidlice môžete výhodne využiť aj pri parkovaní. Namiesto toho, aby ste motorku dávali na stojan – mimochodom, má iba hlavný stojan – zaaretujete prednú vidlicu a zatiahnete ručnú brzdu. Dodávam, že na vypnutie aretácie si musíte na skúter vysadnúť. To je bezpečnostná funkcia, ktorá bráni tomu, aby vám skúter „padol“ do rúk. Vzhľadom na 280 kg by totiž ľahko mohol skončiť na zemi. Spomínal som, že skúter bude stáť v tej polohe, v akej ste zaaretovali vidlicu. Môžete tak totiž urobiť principiálne v akejkoľvek polohe skútra – či už v priamej alebo keď je skúter naklonený doľava či doprava. A s tým súvisí vec, na ktorú si musíte dávať pozor. Keď zastavíte na križovatke a vidlicu zaaretujete tak, že skúter je trochu naklonený, tak potom keď sa rýchlo pohnete z miesta, tak vás to nepríjemne potiahne na stranu kam bol skúter naklonený. Hrozí vám že prejdete do susedného pruhu, resp. vybehnete na chodník alebo dokonca, že padnete. A keď ten náklon bol trochu väčší, tak to dá celkom zabrať, aby ste skúter chytili a nepadli. Chytiť 280 kg plus vašu hmotnosť, navyše, keď na zem dočiahnete akurát, nie je jednoduché. Pravda, stačí, aby ste sa pohli z miesta pomalšie, zrovnali skúter a je po probléme.
Tri možnosti
Zaujímavosťou je, že MP3 má trojo bŕzd. Pravou pákou ovládate prednú brzdu, ľavou zadnú a pri pravej nohe máte ešte nožnú brzdu, ktorá pôsobí na obe kolesá súčasne. Je na vás, ktorú možnosť využijete. Pri dynamickej jazde je najlepšie používať páčky, pretože nimi viete regulovať brzdný účinok samostatne na predné a zadné koleso a zároveň máte v páčkach lepší cit, než v pedáli. Brzdy ako také majú výborný účinok, samozrejmosťou je ABS. Naladenie podvozka je tvrdé, čo si myslím, že je vzhľadom na kvalitu našich ciest škoda. Pýtať sa môžete ešte na to, ako sa správa predná vidlica keď nerovnosť prejde iba jedno koleso. Úplne pokojne, bežne o tom ani neviete, že nerovnosť prešlo ľavé alebo pravé koleso, skúter rozhodne nestratí stabilitu.
Vskutku exkluzívny
Piaggio MP3 môžete mať od 6 599 eur, to dostanete verziu MP3 300 s tristokubíkovým motorom a výkonom 19 kW, top verzia MP3 530 hpe Exclusive stojí pomaly ešte raz toľko, no okrem väčšieho motora má množstvo technológií, ktoré ju skutočne posúvajú do sveta exkluzívnych.
Stručne
Čo treba uznať
- Zaujímavé funkcie prednej vidlice.
Čo nám chýbalo
- Nastaviteľný plexištít.
Čo nás prekvapilo
- Skúter má spiatočku, cúvaciu kameru aj systém BLIS.
Vespa GTS 300 (2023) nie je iba o emóciach, či dizajne. Zmien je oveľa viac
Piaggio MP3 530 hpe Exclusive
Cena (základ/test) 6 599/12 499 €
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
Motor
Kvapalinou chladený jednovalec/4V, zdvihový objem valcov 530 cm3, max. výkon 32,5 kW (44,2 k) pri 7 250 ot.min-1, max. krútiaci moment 50 Nm pri 5 250 ot.min-1. Emisie CO2 93 g/km.
Jazdné výkony
Pohotovostná hmotnosť 280 kg, vmax= ~145 km/h, spotreba výrobca/test 4,0/4,7 l/100 km.