Yamaha Ténéré 700 World Raid – Extra šupa

Yamaha Ténéré 700 World Raid zmení vaše obzory cestovania.

Už klasická Yamaha Ténéré 700 je šupa, verzia World Raid je extra šupa. Je to dokonalý expedičný motocykel, ktorý nepozná hranice. Geografické, prírodné a miestami sa mi zdá, že ani fyzikálne. Záleží len na vás, kam sa vyberiete – Albánsko, Rumunsko, Maroko, Nórsko… Akokoľvek ďaleko a na akýkoľvek typ terénu. Skrátka kamkoľvek. A pritom si užijete celý trip – cestu po diaľnici, prejazd horským priesmykom, skratky okreskami… o samotnom off-roade ani nehovoriac. Vlastne ten si užijete najviac.

Lepšia pohyblivosť

World Raid je síce širší, no tam, kde treba, teda medzi stehnami, si zachováva úzku stavbu pôvodnej Yamahy Ténéré 700 a zachováva si aj dlhé sedadlo, čo sú jedny z prvých predpokladov jazdy v teréne. Dokonca má plochejšie sedadlo, pretože výškový rozdiel medzi nádržami a sedadlom je nižší. Vďaka tomu sa zlepší vaša pohyblivosť za riadidlami, čo je základným predpokladom jazdy v teréne. Veľmi príjemne ma prekvapilo, že aj pri mojej výške 176 cm som zo sedadla dočiahol na zem – aj keď iba špičkami nôh. Riadidlá sú, pochopiteľne, široké, pri jazde v sede máte ruky prirodzene – ani príliš vysoko, ani príliš nízko, v stoji sa po ne nemusíte skláňať dole. World Raid – na rozdiel od klasického Ténéré 700 – má štandardne nastaviteľný tlmič riadenia Öhlins. Ten posúva jazdu do iných dimenzií.

Dve sú viac ako jedna

World Raid má namiesto jednej nádrže dve, každú po 11,5 l. Dodávam, že klasické Ténéré 700 má 16-litrovú nádrž. Pri spotrebe 4,4 l/100 km by vám tých 23 litrov benzínu malo vystačiť na viac ako 500 km. To je v divočine a v krajinách, kde je menej hustá sieť čerpacích staníc, absolútne neoceniteľná vec. Zaujímavé je, že motor ťahá z oboch nádrží, takže nemusíte medzi nimi prepínať, no tankovať ich musíte obe samostatne. Samotné nádrže sú širšie a motorku rozširujú, ale iba v prednej časti, takže platí, že v miestach, kde motorku obopínate stehnami, nijako nie je širší ako klasické Ténéré 700. Plusom dvoch menších 11,5-litrových nádrží je, že v nich palivo menej kolíše ako v jednej veľkej 16-litrovej a to má vplyv na jazdné vlastnosti v zákrutách. Navyše dve nádrže posúvajú ťažisko nižšie.

Na rozdiel od klasického Ténéré 700 má World Raid farebný displej. Je postavený vertikálne, má uhlopriečku 5 palcov a poskytuje tri rôzne zobrazenia – Explorer, Street a Raid. Okrem toho komunikuje s aplikáciou Yamaha MyRide. V pravej časti je USB konektor na napájanie smartfónu či navigácie. Tie si môžete pripevniť na hrazdu nad prístrojovým displejom.

Plus 20 mm

Samozrejmosťou je ABS s troma režimami – v režime 1 je ABS aktívne, v režime 3 vypnuté a v režime 2 je ABS vypnuté len pre zadné koleso. Mimochodom, režim 2 je špecifický pre World Raid. Výraznou zmenou voči klasickému Ténéré 700 prešiel aj podvozok. Predná vidlica KYB s priemerom 43 mm poskytuje zdvih 230 mm, o 20 mm viac ako Ténéré 700, a má väčší potenciál tlmenia nárazov v teréne. Samozrejmosťou je nastavenie tuhosti v kompresii aj ťahu a tiež predpätia pružín. Vo vnútri tlmičov sú použité ľahké komponenty, aby sa zmenšila neodpružená hmota. Vzadu je centrálne odpruženie cez pákový mechanizmus. Tlmič má hliníkové telo na lepší odvod tepla a externý olejový zásobník, samozrejmosťou je možnosť nastavenia tuhosti tlmiča v kompresii aj ťahu a tiež predpätia pružiny. Zdvih kolesa je 220 mm, aj tu o 20 mm viac ako Ténéré 700. Dosť bolo teórie, celý podvozok funguje absolútne geniálne. Hoci je Ténéré 700 World Raid svojou podstatou zamerané viac na terén než na cestu, na cestách sa s ním môžete povoziť podobne ako s cestným endurom. Môžete si dovoliť hlboké náklony, apexy triafate s presnosťou chirurga, vzhľadom na výkonné brzdy môžete brzdiť nakrátko a, samozrejme, podvozok hltá nerovnosti s veľkou istotou. V teréne zasa oceníte nielen vysoké zdvihy, ale aj efektné tlmenie nerovností a podvozok príjemne tlmí doskoky. Stúpačky sú širšie ako na klasickom Ténéré 700, takže máte lepší kontakt s motorkou a navyše to znižuje tlak na vaše chodidlá. Chýbal mi však lepší úchop motorky v zadnej časti. Pod sedadlom sú dva úchopy, jeden po každej strane, ale nedajú sa poriadne uchopiť. Keď zapadnete v blate či piesku alebo padnete, tak sa motorka bude ťažko vyslobodzovať alebo stavať.

Silný a úsporný

Motor poskytuje veľmi dobrý záťah už z nízkych otáčok, má veľmi silný stred a jemný nárast výkonu až k najvyšším otáčkam. Rovnako dôležité sú aj reakcie motora na plyn. Motor necuká a netrhá ani v nízkych otáčkach, vďaka tomu je dobre ovládateľný na ceste aj v teréne. Vibrácie pri bežných otáčkach, resp. bežných cestovných rýchlostiach sú prakticky nulové. Bonbónikom je nízka spotreba – ja som jazdil v priemere za 4,4 l/100 km. Páči sa mi, že výfuk nie príliš hlučný.

Yamaha Ténéré 700 World Raid je po každej stránke dokonalý stroj na dobrodružné výlety, je extra šupa.

 

Stručne

Čo treba uznať

  • Pekná charakteristika motora, výborný podvozok, ľahká ovládateľnosť.

Čo nám chýbalo

  • Lepšie uchopenie motorky vzadu.

Čo nás prekvapilo

  • Nízka spotreba.

 

Yamaha R7 World GP 60 th Anniversary – Ochutnávka

Yamaha Ténéré 700 World Raid  

Cena (základ/test)                                                         12 590/12 590 €

Záruka                                                                                2 roky bez obmedzenia km

 

Motor

Kvapalinou chladený R2/8V, zdvihový objem valcov 689 cm3, max. výkon 54 kW (73 k) pri 9 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 68 Nm pri 6 500 ot.min-1. Emisie CO2 100 g/km.

 

Jazdné výkony

Pohotovostná hmotnosť 220 kg, vmax= ~186 km/h, spotreba výrobca/test 4,3/4,4 l/100 km.

fotorecenziaskusenostitestYamaha Ténéré 700 World Raid
Komentáre (0)
Pridať komentár