Citroën Oli: Minimalizácia aj vďaka BASF

Oli môže napájať elektrický spotrebič s výkonom až 3000 W po dobu približne 12 h.

Francúzska automobilka Citroën zmenila logo aj vizuálny štýl. Najnovším dôkazom je extravagantný koncept Oli vyvinutý v spolupráci s koncernom BASF, ktorý je reakciou a alternatívou k drahým a rýchlym elektromobilom.  

S novým modelom Oli sa zatiaľ nepočíta do sériovej výroby, ale niektoré jeho prvky budú v produkčných modeloch využité. V podstate ide o štvorkolesového pomocníka do zásuvky v mestskom štýle, ktorý uvezie väčší náklad, ale jeho interiér súčasne ponúka dostatok komfortu. Citroën Oli v podstate ide proti prúdu a súčasným trendom v automobilovom priemysle, ktoré prinášajú stále ťažšie, zložitejšie a drahšie rodinné elektromobily.

Citroën sa však domnieva, že nastal čas na zmenu. A preto sa chce zamerať na zníženie výrobných vstupov, nákladov a súčasne lepšie využívať obnoviteľné zdroje. Správnou cestou by mali byť ľahšie, menej komplikované a skutočne cenovo dostupné vozidlá, ktoré sú súčasne vynaliezavé a zábavné. Výrazným krokom týmto smerom už bol originálny a nekomplikovaný model Ami.

Rovnako tiež elektrifikované a plne elektrické modely ako ë-C4 a nový ë-C4-X a ľahké úžitkové vozidlá ako ë-Berlingo a ë-SpaceTourer už umožňujú zákazníkom Citroënu využívať výhod elektrifikovanej motorizácie. Oli váži okolo 1000 kg, takže je podstatne ľahší než väčšina porovnateľných kompaktných SUV. Jeho plne elektrické hnacie ústrojenstvo tak vyžaduje len batériu s výkonom 40 kWh pre cieľový dojazd až 400 km.

„Oli je pracovnou platformou pre skúmanie dômyselných a realizovateľných nápadov pre budúcu výrobu,“ vysvetlila Laurence Hansenová: „Všetky tieto nápady sa možno neuplatnia v rovnakom čase a nie v takej fyzickej podobe, akú vidíte tu, ale tieto inovácie a kreativita budú žiaducou inšpiráciou pre budúce modely vozidiel značky Citroën.“

Pri obmedzení maximálnej rýchlosti na 110 km/h pre dosiahnutie maximálnej účinnosti je úplne reálna spotreba paliva 10 kWh/100 km. Nabíjanie z 20 % na 80 % navyše trvá len 23 minút. Citroën Oli pôsobí vďaka svojmu neobvyklému postoju a siluete jednoducho. Jeho rozmery sú podobné rozmerom kompaktného SUV – dĺžka je 420 cm, výška 165 cm a šírka 190 cm.

„Našim cieľom bolo použiť len také množstvo materiálu, koľko bolo skutočne nutné. Snažili sme sa preto umiestniť správne zdroje tam, kde boli potrebné, a obmedziť dopad ich použitia,“ dodala Hansenová: „Keď sa inteligentne zníži počet dielov a súčastí, použijú sa čo najľahšie a najzodpovednejšie materiály a zložitosť sa obmedzí na minimum a zároveň sa zvýši univerzálnosť a funkčnosť, takže výsledný výrobok je omnoho efektívnejší, cenovo dostupnejší, menej zložitý a výrazne odvážny z hľadiska designu a užitočnosti.

Citroën Oli je plný premyslených detailov. Sedadlá majú napríklad veľmi jednoduchú konštrukciu, ktorá využíva o 80 % menej dielov než tradičné sedadlá. Sú vyrobené z recyklovaných a recyklovateľných materiálov a chytré sieťované operadlá umožňujú prenikanie viac prirodzeného svetla do kabíny. Je ich možné ľahko vystužiť alebo prispôsobiť individuálnym preferenciám majiteľa.

Oli, vybavené inteligentnou funkciou V2G („Vehicle to Grid“), dokáže nielen ukladať prebytočnú energiu vyrobenú solárnymi panelmi domu pre ďalší predaj dodávateľom energie, ale tiež pomáha riešiť problémy s napájaním v období najvyššej spotreby alebo výpadku siete. Vďaka systému V2L („Vehicle to Load“) môže Citroën Oli slúžiť ako domov mimo domov. S kapacitou batérií 40 kWh a zásuvkou s výkonom 3,6 kW (230 V/16 A) môže Oli teoreticky napájať elektrický spotrebič s výkonom až 3000 W po dobu približne 12 h.

-jj-, zdroj a foto: Citroën

BASFCitroënCitroën Olielektromobil
Komentáre (0)
Pridať komentár