Text: Dalibor Klíma, Daniel Balucha, Marek Pauco, Peter Varga
Naša tradičná súťaž Vodič roka – po siedmich rokoch sa už dá hovoriť o tradícii – má za cieľ zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky a znížiť nehodovosť na našich cestách. Aj tento rok sme ju pripravili s partnermi Opel, Kooperativa poisťovňa, Slovakia Ring, Záchranná služba AP Rescue, Autoklub SR a Polícia SR – Bratislavský kraj.
Finále pre najlepších
Základná časť súťaže prebiehala od apríla do augusta. V každom čísle Auto magazínu sme v týchto mesiacoch uverejnili päť otázok, na ktoré museli čitatelia správne odpovedať v určenom termíne. Spomedzi úspešných účastníkov sme napokon vyžrebovali finalistov. Na finále, ktoré sa konalo v Centre bezpečnej jazdy na Slovakia Ringu v sobotu 10. septembra, napokon prišli dvadsiati štyria. Pripravili sme pre nich päť súťažných disciplín. Dve z nich boli teoretické, tri jazdné. Tie súťažiaci absolvovali na aktuálnych modeloch značky Opel. Z každej disciplíny získal každý súťažiaci príslušný počet bodov a kto ich mal v podvečer najviac, stal sa Vodičom roka 2022. Ale nepredbiehajme a pozrime sa na jednotlivé disciplíny podrobnejšie.
Jazda zručnosti
Tento rok sme si pre súťažiach pripravili rýchly slalom, bez cúvania. Jedna jazda bola cvičná a potom sa šlo na ostro. Aby sme to súťažiacim sťažili, tak sme prvú časť slalomu vytýčili cez kropenú klzkú plochu. Ako sa ukázalo, niekoľko jazdcov to poriadne prekvapilo. Nasledovala 360-stupňová otočka, na ktorú nadväzoval rýchly slalom. V jeho najrýchlejšom mieste merala rýchlosť súťažiacich policajná hliadka Diaľničného oddelenia PZ Bratislava. Najlepší výsledok v rýchlosti pri kuželi dosiahol hneď prvý jazdec, 41 km/h, no celkovo najlepší výsledný čas nemal.
Po slalome prišla užšia bránka, rýchla otočka a do cieľa zostávali už len 3 rýchle bránky. V cieli museli súťažiaci zastaviť presne, auto nemohlo byť ani veľmi vpredu, ani veľmi vzadu. Výsledné časy boli veľmi tesné. Najlepší jazdec dosiahol 49,58 s, najhorší 1:03,40 min. Finalisti sa potom presunuli k hliadke dopravnej polície, kde si mohli prezrieť techniku, ktorú využívajú – auto so zabudovaným radarom aj ručný radar. Samozrejmosťou bola otvorená diskusia s policajtmi.
Parkovanie
Ak sa chce človek pýšiť titulom Vodič roka, musí, samozrejme, vedieť výborne jazdiť, no zručnosť za volantom treba preukázať aj na parkovisku. Tento rok mali súťažiaci opäť mierne sťažené podmienky. Medzi kužeľmi museli totiž kľučkovať s Opelom Zafira Life, ktorý meria na dĺžku 5,3 m. Každý súťažiaci musel zaparkovať pozdĺžne i priečne, nechýbali otočky okolo kužeľov či cúvanie do boxu. Rodinná dodávka síce bola vybavená automatickou prevodovkou, senzormi aj parkovacou kamerou, no mnohí mali pred robustným autom rešpekt. Do predpísaného časového limitu (jeden a pol minúty) sa zmestili len tí súťažiaci, ktorí dokázali manévrovať rýchlo a plynulo. Každé zaváhanie či neistota pri parkovacom manévri stáli sekundy, za ktoré sa udeľovala penalizácia. Kontakt s kužeľom či dokonca jeho zhodenie sa trestalo bodmi, v reálnom živote je to však nepríjemná škodová udalosť. Trať nezvládli jeden-dvaja súťažiaci, zvyšní si počínali veľmi dobre. Tak muži, ako aj ženy!
Odtrhová plošina
Nečakaný šmyk je nočnou morou na ceste a tradične aj vo finále Vodiča roka. Nočnou morou z hľadiska úspešnosti, no v skutočnosti sa na odtrhovú plošinu naši súťažiaci svojím spôsobom najviac tešia. V rýchlosti 40 km/h auto dostane šmyk na umelom klzkom povrchu, no vodič netuší, na ktorú stranu. V tom okamihu sa pred ním vytvoria vodné prekážky, medzi ktorými má prekľučkovať. Ak do nich vojde, nič sa (okrem trestných bodov) nestane. Na rozdiel od reálneho života. Azda najnáročnejšiu disciplínu dňa bez penalizácie zvládli iba dvaja súťažiaci – zrejme nie náhodou tí, ktorí už predtým absolvovali kurz v Centre bezpečnej jazdy. Výkony hodnotili dvaja inštruktori CBJ, ktorí najprv vysvetlili všetko potrebné a pred súťažnými jazdami absolvovali aj inštruktážne jazdy s každým účastníkom. Z nich mnohí podstatne redukovali svoje vodičské sebavedomie – ale kde už je to vhodnejšie než na bezpečnom mieste, v cudzom aute a s inštruktormi?
Nevyhnutná teória…
Súčasťou finálového dňa je aj vedomostný test s 20 úlohami z oblasti dopravných predpisov, automobilovej techniky a technológií, dopravných značiek a riešenia križovatiek. Úlohy sme aj tento rok vyberali tak, aby čo najviac odzrkadľovali problematické situácie, aby súťažiacich prípadne aj informovali či edukovali. Na test mali 20 minút, ale všetci to stihli výrazne skôr. Po predošlé roky plný počet v teoretickej časti nedosiahol žiaden súťažiaci, tento rok sa jeden „našiel“. Zhodou okolností to bol práve celkový víťaz súťaže.
… v spojení s praxou
Obľúbenou a veľmi potrebnou časťou finálových disciplín je poskytnutie prvej pomoci. Záchranár Peter Lakomý tradične atraktívne zhrnie „večné“ i najnovšie zásady poskytovania prvej pomoci, zachraňujúcej život do príchodu profesionálov, a zároveň zasvätene upozorňuje na úskalia týchto aktivít v reálnych podmienkach stresu, nečistôt, zlého počasia a pod. Jeho tradičnou „partnerkou“ je figurína prepojená na osobný počítač a projektor. Na nej si každý vyskúšal ako silno, rýchlo a na ktorom mieste tela vykonávať masáž srdca. Všetko vidieť prostredníctvom počítača a projektora na plátne v reálnom čase. Samozrejme, nemohol chýbať bodovaný test.
Vyhlásenie víťazov
Družné debaty vyplňujúce čakanie na výsledky súťaže prerušil Peter Pecze, marketingový riaditeľ Slovakia Ringu s tým, že výsledky sú zrátané. Moderátor, vedúci dopravného vysielania RTVS, Ľuboš Kasala postupne vyvolával na pódium najúspešnejších. Ceny odovzdali a za organizátorov blahoželali PR manažérka značky Opel Simona Hoscheková a vydavateľ časopisu Auto magazín Ivan Mičko. Desať najúspešnejších súťažiacich si odnieslo hodnotné vecné ceny, traja najlepší získali diplomy a trofeje. Absolútnym víťazom – Vodičom roka 2022 – sa stal Jozef Hurban. Okrem vecných cien si na dva týždne užije Opel Astru a víkendový pobyt pre dve osoby v 4-hviezdičkovom hoteli. Mimochodom, hlavnou cenou boli švajčiarske hodinky Certina. Najlepšou dámou – „macherkou na cestách“ – sa stala Simona Vítková. Aj ona si užije dva týždne s novučičkým Oplom Astra.
Život ukáže
Vieme, že naša súťaž svet nespasí. Ale každý zachránený ľudský život na cestách má cenu zlata, rovnako ako každá dopravná nehoda, ktorá sa – možno aj vďaka našej súťaži – nestane. Veríme, že všetci finalisti i ďalší účastníci našej súťaže to dobre pochopili a budú sa za volantom podľa toho aj správať. Účastníkom, nielen finalistom, ale všetkým tým, ktorí sa do našej súťaže zapojili, aj partnerom ešte raz čo najsrdečnejšie ďakujeme, víťazom gratulujeme!
Prvých 10:
Poradie | Meno | Počet bodov |
1. | Jozef Hurban | 70 |
2. | Andrej Erdélsky | 68 |
3. | Mario Bagita | 66 |
4. | Vladimír Hanudel | 66 |
5. | Peter Cuper | 65 |
6. | Richard Kupči | 65 |
7. | Marek Trombitáš | 62 |
8. | Michal Vrábel | 61 |
9. | Miloš Karell | 61 |
10. | Vrábel Andrej | 59 |