Druhý životný cyklus batérii v úložiskách energie?

Predĺženie životnosti až na 15 rokov zabezpečuje výrazné zníženie emisií CO2

Škoda prišla s inteligentným nápadom, ako predĺžiť životnosť batérií elektromobilov a znížiť ich uhlíkovú stopu. Batérie sa v druhom životnom cykle používajú v stacionárnych úložiskách energie. Predajcovia tieto úložiská využívajú napríklad ako nabíjacie stanice alebo ako zdroj energie pre osvetlenie a klimatizáciu v showroomoch a v servise. Škoda vo svojom hlavnom závode v Mladej Boleslavi vyrába batériové systémy pre modely postavené na platforme MEB a zabezpečuje tak ich dodávky.

Batérie z plne elektrického modelového radu Enyaq iV a z vozidiel Superb iV, Octavia iV alebo Octavia RS iV s plug-in hybridným pohonom prechádzajú po využití vo vozidle do druhého životného cyklu. V stacionárnych úložiskách energie dodávajú predajcom udržateľne vyrobenú elektrinu, ktorú možno okrem iného využiť pre nabíjacie stanice, osvetlenie alebo klimatizáciu v showroome a v servise. Kapacita stacionárneho úložiska je až 300 kWh, možno tak napájať aj rýchlonabíjacie stanice s výkonom až 150 kW. Systémy okrem toho ukladajú prebytočnú tzv. zelenú elektrinu, ktorú vyrába napríklad fotovoltaický systém predajcu. Táto elektrina je potom dostupná kedykoľvek bez ohľadu na počasie alebo aktuálne vyťaženie miestnej elektrickej siete. Stacionárne zásobníky energie sú individuálne škálovateľné a použité batérie možno v prípade potreby vymeniť v niekoľkých jednoduchých krokoch. V nasledujúcich rokoch bude vytvorených viac ako 4 000 týchto udržateľných skladovacích jednotiek elektrickej energie.

Životnosť batérií sa predlžuje až na 15 rokov

Skúsenosti získané v rámci pilotného projektu v Prahe ukázali, že kapacita batérií v stacionárnych úložiskách klesá len o približne dve percentá ročne. Životnosť batérií sa tak predĺži až na 15 rokov a výrazne sa tým zmierni uhlíková stopa. Po skončení druhého životného cyklu v úložiskách Škoda batérie odovzdáva do riadeného recyklačného procesu. Získané suroviny sa následne používajú na výrobu nových batérií.

Výroba batérií v hlavnom závode v Mladej Boleslavi

Od mája 2022 vyrába automobilka v Mladej Boleslavi batériové systémy pre vozidlá postavené na platforme MEB koncernu Volkswagen. Kapacita viac ako 250 000 jednotiek ročne sa má do konca roku 2023 zvýšiť na 380 000 jednotiek. Montáž modelov Enyaq iV prebieha hneď na susednej výrobnej linke. Okrem modelového radu Enyaq iV sa batérie používajú aj vo vozidlách značiek Volkswagen, Audi a Seat. Výrobou tejto kľúčovej súčiastky sa v mladoboleslavskom závode podarilo dosiahnuť dôležitý míľnik v transformácii spoločnosti smerom k elektromobilite.

Plán udržateľnej mobility: TAKTO to vidia v Škode

akumulátorbatériaŠkodavýroba
Komentáre (0)
Pridať komentár