Autor: Majo Bóna, Marek Pauco
…alebo skôr agresívny. To čo sa udialo tento víkend nemá v histórii dopravných nehôd pod vplyvom alkoholu obdobu a zrejme bude mať aj legislatívnu dohru. Odkaz je jasný – alkohol za volantom dokáže vraždiť!
Alkohol za volant nepatrí. Toľkokrát vštepovaná myšlienka, ktorá je v praxi ignorovaná z nepochopiteľných dôvodov. Nedávna udalosť v hlavnom meste otriasla širokou verejnosťou. No nebudeme si klamať. Toto neboli prvé obete opitých šoférov, no dúfajme, že boli posledné. My by sme si to želali, hoci žijeme na Slovensku a tu je alkohol za volantom ticho tolerovaný generácie a nezriedka sa tento zvyk doslova dedí. Dokonale ho ilustrovali aj aktéri nedeľnej havárie – otec so synom. Obaja spitý na mol, vodič dokonca agresívny a smelý. A priznajme si to – nebola to žiadna novinka. Slota, Cuper aj Duray sa ako poslanci neštítili sadnúť si za volant opití a ak bolo treba bránili sa vlastnou poslaneckou imunitou. Chránila ich. Našťastie, dnes už tomu tak nie je.
Opilcov na cestách, ale aj vodičov pod vplyvom silných návykových liekov, či drog, na cestách nie je málo. Práve naopak. Stačí sledovať Facebook Polície Slovenskej republiky a kolorit opitých vodičov máte pred očami. A je jedno, či je to mladý, starý, muž, žena, vodič začiatočník, alebo profesionál. 17-ročný chlapec bez vodičáku spitý havaruje na dedine a ešte sa smeje do kamery, matka s dcérou opité do seba nabúrajú, opitý vodič na Dobšinskom kopci je už dnes legenda, no v zrkadle udalostí tieto úsmevné scény dostávajú zvláštnu pachuť. Alternatívu mnohonásobného zabitia si zatiaľ nik nepredstavil. Asi preto máme pocit, že sa pije takmer neustále a všade. Dôvod sa nájde vždy. Mnohokrát sa opitému nestane nič, následky znášajú poväčšine tí nevinní. Logicky, auto pôsobí ako ochranná klietka a obeťami sú chodci, cyklisti či ľudia v starších a zvyčajne aj menej bezpečných áut.
Zastaví nás až takáto tragédia a aspoň na chvíľu sa dostane na pretras alkohol za volantom. Pocity tých, čo tragédiu videli, pozostalých, či tých, čo ľudí následne ratovali si ani nechceme predstaviť. Lebo nevieme. Na rad prichádzajú výzvy, návrhy a reakcie, politici ihneď navrhujú riešenia, často duplicitné. Legislatíva je u nás podľa nás ako-tak prísna, zlyháva vymožiteľnosť a udeľujú sa nízke tresty a niektoré opatrenia sa prakticky ani nevyužívajú. Problém má však viacero rovín a skúsime stručne pozrieť na všetky.
Policajné kontroly
Odhalia iba zlomok jázd pod vplyvom alkoholu. Nie pre nečinnosť polície, ale preto, že kapacitne je polícia na základných útvaroch poddimenzovaná, príslušníci chýbajú na ulici, na diaľniciach a následne aj príslušníci vykonávajúci skrátené vyšetrovanie a vyšetrovanie sú mimoriadne preťažení. Výsledok je čoraz väčšie posmelenie ľudí „pod vplyvom“ za volantom. Vyšlo dnes, vyjde to aj zajtra. Viniť policajtov je jednoduché, no nie úplne správne. Denne vykonávajú kontroly na zistenie prítomnosti alkoholu a často tieto kontroly my svedomití vodiči považujeme za buzeráciu. Snáď aspoň toto sa po tomto víkende zmení. Navyše alkohol za volantom nie je často vidieť a ak vodič nespraví chybu, prípadne nejazdí podozrivo, polícia ho nemá prečo zastaviť. Ak už takéto konanie príslušník odhalí, vinník má dve možnosti.
Alkohol do promile
Vychádzajme z predpokladu, že za negatívnu dychovú skúšku sa považuje tá, s hodnotou 0,00 mg/l. Rozhodujúcou hranicou je ale hodnota do 0,48 mg/l, čiže po prepočte do jedného promile. Vtedy sa jedna len o priestupok, čiže menšia závažnosť konania. O treste rozhoduje správny orgán a spravidla hrozí zákaz činnosti do piatich rokov a pokutu. Existuje však výnimka. Sú ňou cudzinci. Tí sa spravidla riešia na mieste blokovou pokutou do výšky 800 eur a po vytriezvení idú ďalej. Trest je možno z určitého uhla pohľadu vysoký, tu však navrhujeme oveľa vyššie pokuty, tak aby bola represia výstrahou. Ak by mal vodič za takéto konanie platiť cez 2 000 eur, zrejme aj to „jedno pivo“ by si dalo menej vodičov a na cestách by bolo bezpečnejšie.
Alkohol nad promile
Úplne inou vecou je skutočnosť, keď vodičovi pri vykonaní dychovej skúšky ukáže tester hodnotu nad 0,48 mg/l, čiže nad promile. Vtedy ide o trestný čin. Nerozhodujú o tom policajti, rozhoduje o tom súd. A tu nastáva problém. Odsúdení často dostávajú veľmi mierne tresty. Zvyčajne nižšie aké udeľuje policajt v konaní za menšie množstvo alkoholu do jedeného promile. Policajt je zvyčajne pod oveľa väčšou kontrolou ako sudca, a teda je na policajtov vyvíjaní aj väčší tlak. Vplyvní ľudia majú známych aj na súde, takže ich trestné činy sú potrestané smiešnym zákazom činností ako aj finančnou pokutou.
Navyše zákonná úprava síce umožňuje skonfiškovať aj automobil, ktorým takýto vodič jazdil, zvyčajne sa to však nevyužíva, lebo tomu bránia objektívne dôvody, a ak už aj áno, tak sa konfiškujú autá so smiešnou zostatkovou hodnotou. Inštitút prepadnutia majetku by sa v tomto smere mohol využívať oveľa častejšie, no naše súdy ho nevyužívajú. Spomenúť môžeme aj tragickú nehodu na Orave, kde poľskí vodiči na ceste zabili otca rodiny, no ich autá sa neskonfiškovali ale ostali ich majiteľom. Toľko k navrhovanému zákonu odoberania automobilov zo strany ministra financií Igora Matoviča. Je zbytočný a duplicitný.
Aj z dychu aj z krvi
Alkohol sa najčastejšie zisťuje dychovou skúškou. Úmyselné marenie dychovej skúšky vám nepomôže. Ak sa osoba odmietne podrobiť takému vyšetreniu, možno vykonať lekárske vyšetrenie odberom a laboratórnym vyšetrením krvi alebo iného biologického materiálu. Ak osoba odmieta takéto lekárske vyšetrenie, stupeň opilosti určí lekár podľa medicínskych klinických príznakov. Lekárske vyšetrenie uhradí ten, kto o takéto vyšetrenie požiadal, a to vo výške určenej osobitným predpisom. Mimochodom, aj keď vodič odmietnete podrobiť vyšetreniu na zistenie prítomnosti alkoholu v krvi, tak sa to z pohľadu zákona vníma ako trestný čin!
Trestať a trestať!
Nie sme sami, kto si myslí, že trestné sadzby sú za §289 (trestný čin šoférovanie pod vplyvom návykovej látky) slabé a najmä ak sa k tomu priráta aj vysoké riziko naplnenia ďalšej skutkovej podstaty §149 (Usmrtenie) či niektorého z trestných činov proti zdraviu.
Pri usmrtení hrozí odňatie slobody na 4 až 10 rokov, prípadne ak to je na viac ako dvoch osobách, tak to 7 až 12 rokov. Našťastie pri vyšetrovaní spomínanej udalosti sa skutok aktuálne klasifikuje ešte prísnejšie, a to ako všeobecné ohrozenie, čiže páchateľovi hrozí trest 20-25 rokov, prípadne doživotie. Či však nedôjde k opätovnej preklasifikácii ukáže čas.
Ak vás za volantom “len“ chytia, alebo spôsobíte dopravnú nehodu a máte nad 1 promile, tak to je maximálne na 1 rok v lochu. Napr. za recidívu to sú 2 roky a pod. Ale to podstatné je, že to spravidla to však končí bežnou podmienkou.
Zákaz činnosti súd spravidla ukladá do 10 rokov a aj to podľa závažnosti konania. Avšak pri niektorých prípadoch, napr. pri dodržaní zásady s ľudovým pomenovaním „ 3x a dosť“ môže páchateľ dostať doživotný trest zákazu šoférovať motorové vozidlá.
Nedajú si povedať
Tresty sú jedna vec, ich účinok druhá. Mnohí vodiči si sadajú za volant aj napriek zákazu od správneho orgánu či súdu. Jednoducho sa spoliehajú na to, že ich nechytia. Dopúšťajú sa tým ale ďalšieho trestného činu marenia výkonu úradného rozhodnutia a zvyčajne po tom sa ich podmienečný trest mení na nepodmienečný, ale to ich zjavne nezaujíma. Navyše takéto konanie je tiež veľmi ťažké odhaliť.
Úloha spoločnosti
Tá je možno dôležitejšia, než zákony. Ako spoločnosť tolerujeme alkohol viac ako v iných štátoch a výsledkom je aj vysoké percento jázd pod vplyvom alkoholu. Ak by politik stratil okamžite kredit po tom, čo ho pristihnú s alkoholom za volantom, ak by bežný občan okamžite stratil robotu po tom, čo ho takto pristihnú, ak by sme nedovolili opitému nasadnúť do auta, ak by televízie prestali robiť z opitých vodičov mediálne hviezdy, možno by sa situácia pomaly začala meniť. Táto tragédia nám dáva priestor na takúto diskusiu a konštruktívne návrhy. Využime to, aby sme už viac nemuseli vyjadrovať úprimnú sústrasť pri udalostiach akou je aj táto.