Škodu Enyaq iV sme už testovali, preto začnem tým, že vysvetlím nadpis. Domáci, pretože českú automobilku ešte aj po takmer 30 rokoch berieme tak trochu za svoju. Domáci, pretože Enyaq iV mieri na rodiny, nie na firmy. Hoci si uvedomujem, že aj tie „domáce“ autá sa často kupujú na firmu. No a do tretice domáci, pretože si ho zrejme obľúbi celá vaša rodina.
Priestor
Architektúra elektrického pohonu umožnila konštruktérom vytvoriť veľkorysý vnútorný priestor. Platí to pre posádku aj pre batožinu. Na zadných sedadlách sa totiž pohodlne usadia dvaja dospelí chlapi, nieto ešte deti. V testovanom exemplári majú navyše dva USB konektory typu C, štandardný 230 V konektor s výkonom 150 W a tiež vyhrievané sedadlá a samostatné ovládanie klimatizácie. Okrem toho majú zo zadných strán operadiel predných sedadiel špeciálne kapsičky pre mobily, výklopnú lakťovú opierku s držiakmi nápojov, čítacie lampičky, ambientné osvetlenie vo dverách aj roletky v oknách a zo skúseností viem, že deti ocenia aj veľké panoramatické okno, navyše, v prípade Enyaqu iV s otvárateľnou prednou časťou. Samozrejmosťou je úplne rovná podlaha, čo vytvára viac miesta na nohy a tiež dve kotevné okná Isofix. Čo viac by ešte rodinné auto malo mať?
Rodina, pochopiteľne, potrebuje aj batožinový priestor. Ten v Enyaqu iV má v základe 585 dm3, a tá hodnota je veľmi dobre využiteľná. Hovoríme o škode, preto nechýbajú „Simply Clever“ riešenia – háčiky po bokoch kufra, 12 V konektor, sklápanie operadiel zozadu, otvor na prestrčenie dlhých predmetov, priehradky pod podlahou… testovaný exemplár mal navyše elektricky ovládané ťažné zariadenie. Kebyže ste aj neťahali za sebou príves, využijete ho na montáž nosiča na bicykle. A to sa vám v rodine môže zísť.
Bezpečnosť
Druhá dôležitá vec pre rodiny je – aspoň by mala byť – bezpečnosť. Enyaq iV poskytuje všetky dnes bežné asistenčné systémy, počnúc rozpoznávaním únavy vodiča až po adaptívny tempomat s vedením v jazdnom pruhu. Škoda, že stráženie jazdných pruhov, resp. aktívne vracanie do pruhu sa nedá vypnúť inak než cez centrálny displej. Chválim však, že displej poskytuje prehľadné, graficky pekne znázornené a aj pre technického antitalenta pochopiteľné menu asistenčných systémov. Vo výbave testovaného modelu je sústava štyroch kamier, ktoré poskytujú pohľad na auto z vtáčej perspektívy, ale aj ďalšie pohľady, a keby niekto z vašej rodiny mal problém s parkovaním, môže využiť služby systému automatického parkovania. Ja by som spomedzi všetkých asistenčných systémov vyzdvihol Full LED Matrix svetlá, ktoré nielenže svietia veľmi dobre, ale sa aj natáčajú do zákruty a vykrývajú premávku. Dôležité je, že vykrývajú spoľahlivo, rýchlo a natesno.
Náklady
V testovanej verzii má Enyaq iV deklarovaný dojazd v kombinovanej prevádzke podľa WLTP 500 – 536 km. Reálne môžete počítať s 350 – 420 km. Ale to už s tým, že nebudete myslieť na dojazd a nebudete sa nijako extra obmedzovať, budete dochádzať do mesta z niektorej z blízkych obcí a budete využívať aj diaľnicu. Dodávam, že Enyaq iV, rovnako ako akýkoľvek iný elektromobil, má zmysel iba vtedy, keď ho máte kde nabíjať a nemusíte sa spoľahnúť na verejné nabíjacie stanice. Tie vám poslúžia na dlhších cestách, môžete si s nimi pomôcť pri nákupoch a pod., ale nabíjať by ste mali na domácom wallboxe – prípadne v práci, ale s nabíjaním v práci je to tak, že dnes môžete, zajtra môže byť všetko inak. Z toho vyplýva, že musíte mať wallbox. A z toho – od ceny elektrickej energie – sa odvíja aj cena na kilometer, resp. či ušetríte toľko, o koľko je elektromobil drahší ako auto s benzínovým či dieselovým motorom alebo koľko musíte najazdiť, aby ste ušetrili. Zaujímavý môže byť aj údaj, ako rýchlo sa akumulátor nabíja na rýchlonabíjačke – koľko času musíte stráviť pri dlhšej ceste na nabíjačke. Pri nabíjaní zo zhruba 30 percent kapacity do zhruba 70 % indikoval palubný počítač na 100 kW nabíjačke rýchlosť nabíjania 6 km/min. Inými slovami, za každú minútu nabíjania pribudlo na dojazde 6 kilometrov, za 10 minút 60 km. Pri výpočte návratnosti nákladov však musíte brať ohľad aj na servisné náklady.
Dodávam, že testovaný model mal 150-kilowattový synchrónny elektromotor poháňajúci zadné kolesá, ale keď si ten malý čertík vo vás myslí, že v zime, keď vyložíte deti v škole a manželku v robote, tak budete vrtieť zadkom, resp. driftovať, tak vás sklamem. Nebudete. ESC vám to nedovolí. Samotný motor má na pomery elektromotora plochý nástup výkonu a to aj v športovom režime. Avšak pri rodinnom aute vám za dynamickým nárastom výkonu nielenže nemusí byť ľúto, ale to ešte aj oceníte, pretože auto s vami pri každom – aj tom najmiernejšom pohybe plynom – nebude trhať. Jediným problémom môže byť predbiehanie z vyšších rýchlostí, keď sa spočíta otupený nárast výkonu s vysokou hmotnosťou. Veľký obdiv vyjadrujem k akustickým sklám, ktoré famózne izolujú aerodynamický hluk aj hluk mesta. To ďalej zvyšuje akustický komfort elektromobilu, ktorý je inak tichý.
Nie je to tak dávno, čo predstavitelia Škody Auto tvrdili, že česká automobilka ostane blízka „pospolitému ľudu“. Časy sa však menia rýchlejšie, než by to ktokoľvek čakal, a možno je čas, aby ste sa aj vy zamysleli nad tým, kadiaľ ísť ďalej. Odhliadnuc od všetkých „za“ a „proti“, elektromobil začína byť zaujímavý aj pre niektoré rodiny.
Stručne
Čo treba uznať
- Výborná priestorová ponuka.
Čo nám chýbalo
- Hardvérové tlačidlá a ovládače pre niektoré funkcie.
Čo nás prekvapilo
- Famózne akustické sklá.
Škoda Enyaq iV 80/150 kW First Edition
Cena (základ/test) 35 250/62 130 €
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km
na akumulátor 8 rokov alebo 160 000 km
Motor
- Trojfázový synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi, max. výkon 150 kW (204 k), max. krútiaci moment 310 Nm. Kapacita akumulátora inštalovaná/využiteľná 82/77 kWh.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 8,7 s, vmax=160 km/h (el. obm.), dojazd vo WLTP 500 – 536 km, spotreba WLTP/test 16,7 – 18,0/21,6 kWh/100 km.
Ikonky
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – áno
- AUX/USB – nie/áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 13,0
- Batožinový priestor: 585 dm3