Značka DS má krásu v mene. DS vzniklo zo slova déesse, čo v preklade z francúzštiny znamená bohyňu a bohyne sú predsa krásne. DS 9 je tiež krásna, verte mi naživo ešte krajšia ako na fotkách, takže ju pokojne ju môžem označiť za bohyňu sedanov.
Začnem trochu netradične – dvadsať palcové kolesá testovaného modelu krásne vypĺňajú blatníky a to rovnako čo sa týka priemeru aj čo sa týka šírky. To je základ, pretože keď má auto veľký priestor medzi blatníkom a kolesom tak pôsobí ako SUV, nie ako krásna limuzína, a keď má kolesá vpadnuté dovnútra, tak vyzerá úboho. Testovaná dé-es-deviatka mala navyše obuté pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S, a nie nejaké „ekošunty“. To niečo naznačuje.
Mňa najviac fascinuje zadná časť DS 9-ky. Fascinuje ma skrz toho, že pripomína kupé, skrz svetiel so špecifickým tvarom a umelecky poňatou vnútornou štruktúrou, skrz intarzíí vo farbe luxusne pôsobiaceho matného chrómu, skrz linky, ktorá smeruje k trojuholníku okienok zadných dverí, skrz tretie brzdové svetlo umiestneného absolútne unikátne v spodnej hrane zadného okna, nie hore… Fascinuje ma vlastne každým detailom. Vpredu by som upriamil pozornosť na dve veci. Tou prvou je lem masky chladiča, ktorý na hornej strane nemá linku, ale na druhej strane podčiarkuje svetlomety. V dolnej zasa bočné vstupy vzduchu. Druhou vecou, na ktorú by som upriamil pozornosť sú samotné svetlomety. Jednak totiž pôsobia sebavedomo a jednak vám jednotlivé segmenty na privítanie, resp. na rozlúčku zahrajú efektnú hru – pekne postupne jeden po druhom sa otočia o 180 stupňov. Za zmienku stoja aj zapustené kľučky, ktoré sa vysunú až keď pristúpite k autu.
Objíme vás láskou
To isté, čom som napísal o exteriéri, môžem parafrázovať aj na interiér. Tiež je krásny a prepracovaný a doslova ma fascinuje. Navyše všade, kde to vnímate, sú použité výnimočné materiály. Počnúc intarziami vo farbe matného chrómu, pokračujúc jemnou kožou a končiac dekoračným prvkom na prístrojovej doske a vo dverách, ktorý odkazuje na parížsku operu Palais Garnier. Spomínané materiály sa, pochopiteľne, vzťahujú na testovaný exemplár, vy si môžete vybrať iný materiál, inú farbu resp. iný vzor.
Páči sa mi tvar prístrojovej dosky, je elegantný a uhladený, navyše sa za volantom cítim, akoby ma prístrojovka s láskou objímala – je celá okolo mňa. Páči sa mi, že DS nejde v šľapajach dnešného trendu, ktorý diktuje minimum tlačidiel a napohľad jeden spoločný displej pre prístrojový štít aj infotainment. Centrálny displej ponechali nižšie a to znamená, že je v lepšom dosahu, pretože je bližšie a navyše nemusíte dvíhať ruky tak vysoko. Konštruktéri mohli nechať výduchy klimatizácie na obvyklom mieste – uprostred prístrojovej dosky hore, odkiaľ si môžete nastaviť smerovanie temperovaného vzduchu do priestoru tak, aby vám studený klimatizovaný vzduch v lete nefúkal priamo na ruky či ramená. Efektným detailom sú analógové hodinky značky B.R.M. medzi výduchmi, ktoré sa ale po vypnutí motora schovajú. Mimochodom, B.R.M. je francúzsky výrobca luxusných hodiniek, žiaden lacný brak.
Samotný dotykový displej má veľmi vysoké rozlíšenie a lesklá plocha pôsobí luxusne, no chytajú sa naň odtlačky prstov a v určitých hodinách dňa vie pekne odrážať slnko do očí. Pod displejom nechýbajú tlačidlá rýchleho prístupu k jednotlivým funkciám v menu auta. Aj tieto tlačidlá sú však dotykové a nie vždy zareagovali na môj prvý dotyk. Ako inak, digitálny je aj samotný prístrojový štít a môžete si zvoliť niekoľko režimov zobrazenia, no ani jeden vo forme klasických kruhových budíkov. A to je škoda. Myslím si totiž, že klientela DS 9 sú zrelí ľudia, ktorí sú svojim spôsobom aj trochu konzervatívni, resp. majú radi tradičné veci, ktoré boli dobré a fungovali od samotného vynájdenia auta.
Unikátnosťou DS sú mohutné a tvarované tlačidlá na stredovom tuneli – slúžia na ovládanie okien, zamykanie auta a aktivovanie detskej poistky. Keď som spomínal, že som za volantom mal pocit akoby ma prístrojová doska objímala, tak to bolo dané tiež tým, že som si mohol nastaviť hlboký posed a k tomu som si vedel prispôsobiť polohu volantu, ktorý sa na dôvažok výborne drží. Extra musím pochváliť volič prevodovky a to hneď z niekoľkých dôvodov. Tým prvým je že ho nemusíte hľadať. Siahnete, palcom zatlačíte poistku, potlačíte dopredu alebo dozadu a idete. Jedným dychom musím povedať, že má výbornú odozvu, takže presne viete či ste D, či R zaradili alebo nie. Druhým dôvodom je, že má výborný tvar, vďaka čomu padne do ruky. Oceníte to pri radení, ale trebárs aj pri jazde, keď si na voliči necháte oddychovať pravú ruku. A do tretice skrášľuje interiér, veď vyzerá elegantne, rozhodne elegantnejšie ako nejaké tlačidlá, kolískový či kruhový ovládač. Kam dali inžinieri koncernu Stellantis svoj rozum, keď v iných modeloch koncernu tento volič nahradili zapusteným kolískovým ovládačom a tlačidlami vedľa neho? Aké mali argumenty, kto im to schválil!?
DS 9 je luxusná limuzína s rázvorom osí náprav 2 895 mm, takže aj pasažieri sediaci vzadu majú dostatok miesta na nohy. Aby si pasažier na prezidentskom mieste, teda vzadu vpravo, mohol užiť komfort čo najviac, tak môže spolujazdcovo sedadlo posunúť dopredu priamo zozadu. V testovanom modeli nechýbala samostatne nastaviteľná klimatizácia pre pasažierov sediacich vzadu, vyhrievanie a ventilácia sedadiel, dva USB vstupy a bonbónikom je masáž oboch krajných sedadiel. Kufor má síce veľkú plochu, no je plytký a vstupný otvor je relatívne malý, no bežné cestovné kufre bez najmenších problémov naložíte.
Plug-in = strčte to do elektriny
Ja som si na krátke zoznamovanie s DS 9 zvolil verziu s plug-in hybridným pohonom a aj v rámci plug-in hybridu ten lepší. Sú totiž dve verzie – prvá má výkon 250 koní a poháňa predné kolesá, druhá až 360 koní a pohon všetkých štyroch kolies. Vzhľadom na krátkosť času nebudem hodnotiť spotrebu ani dojazd na elektrickú energiu. Spotrebu 7,8 l/100 km v hybridnom režime a 24,6 kWh/100 km v čisto elektrickom preto berte len ako informatívne. Hodnoverné údaje budem vedieť povedať až po riadnom redakčnom teste.
Každopádne poviem, že pri jazde na elektrickú energiu má DS 9 poháňané zadné kolesá, kompletný predok oddychuje. Zadný elektromotor má 83 kW (113 k), resp. 166 Nm a to stačí aj na svižnejšiu jazdu po meste. Akumulátor s kapacitou 11,9 kWh poskytuje dojazd vo WLTP 53 km, čo síce podľa nemeckých štatistík stačí, no osobne si myslím, že reálny život potrebuje viac. Najmä keď uvážim, že ľudia jazdia razantnejšie ako udáva WLTP a, že v zime ten dojazd pôjde rapídne dole. Nabíjať môžete iba striedavým prúdom, pričom štandardný menič v aute má výkon 3,2 kW a z domácej siete s prúdom 14 A akumulátor nabijete za 7 – 8 hodín. V opcii však môžete mať 7,4 kilowattový menič a pri 32 ampéroch na wallboxe či verejnej nabíjačke akumulátor nabijete za hodinu a trištvrte. A musím povedať, že nabíjať sa oplatí. Nielen pretože ušetríte, ale aj preto, lebo jazda na elektrickú elektrinu je skvelá. Tichá, bez trhaní prevodovky, reakcie na plyn sú priame… Keď dochádzate z diaľky, tak si elektrickú energiu pochopiteľne môžete uchovať pre jazdu v meste. Prípadne si ju môžete vyrobiť aj jazdou, stačí aktivovať režim eSave a zvoliť si koľko percent kapacity akumulátora chcete mať na začiatku vjazdu do mesta. Výhodou plug-in hybridného pohonu je, že nie ste nijako viazaní nabitím akumulátora či dostupnosťou elektrickej energie, resp. nabíjačky. Keď vám dôjde šťava v akumulátore, jednoducho pokračujete na hybridný pohon, teda primárne na benzín, avšak naďalej s podporou elektrickej energie. Takého množstva energie, ktoré vám ostalo, prípadne aké si auto bežne prevažne rekuperáciou vyrobí. V hybridnom režime máte v rukách už plných 360 koní a 520 Nm. To je už výkon, ktorý plne zodpovedá prémiovému pocitu auta a s ktorým nebudete druhý. Benzínový motor – preplňovaná jedna-šestka – poskytuje 147 kW (200 k) a 300 Nm, predný elektromotor 81 kW (110 k) a 320 Nm a zadný spomínaných 83 kW (113 k), resp. 166 Nm.
Trochu jemnosti by nezaškodilo
Tuhosť podvozka plne korešponduje s výkonovým potenciálom hnacieho systému a športovými pneumatikami Michelin Pilot Sport 4 S. No na takýto typ auta je podvozok až príliš tvrdý. Reálne totiž drvivú väčšinu času budete jazdiť pokojne a vtedy je tá tvrdosť podvozka skôr na obtiaž než na osoh. Osobne by som radšej privítal plavnú jazdu, pri ktorej zabudnem na to, že sa zodpovední zaujímajú o naše cesty raz za 4 roky. Tobôž v elektrickom režime. Na druhej strane je pravda, že ani pri tej tvrdosti a 20-palcových kolesách s nízkoprofilovými pneumatikami nerovnosti nebúchajú do karosérie. Prekvapilo ma, že na nerovnostiach v zákrute DS 9 odskakuje citeľne viac ako konkurenti a že riadenie nie je komunikatívne. Testovaný model nemal adaptívne svetlá s vykrývaním premávky, no mal jednu úžasnú vec, od ktorého prémiové značky upúšťajú. Je ním Night Vision, teda systém nočného videnia. Infračervená kamera vidí ďaleko za dosah svetlometov a prostredníctvom prístrojovej dosky vás systém upozorní na chodca, cyklistu či zver vo vašej jazdnej dráhe. Aj mne tento systém pomohol, a to som mal auto iba dva dni, jednu noc.
Áno či nie?
Aktuálne je DS 9 vlajkovou loďou značky DS, je teda akousi bohyňou bohýň a na základe krátkeho zoznamovania sa s ňou môžem povedať, že určite stojí za zváženie zmeniť vierovyznanie. Keď chcete výnimočnosť prémiových značiek, ale nechcete pečať typických klientov prémiových značiek (bez toho, aby som sa niekoho s prémiovým autom dotkol či nebodaj urazil), tak si DS 9 určite vyskúšajte.