Skúter Vespa GTS Super 300 má enormne silnú auru. V momente opantá roztomilým výzorom a v prípade testovanej verzie aj s prvkami Rizoma a výfukom Remus. Dominujúca ostrá žltá doplnená o čierne doplnky z nej robí takú malú mestskú osu. K tmavému zadnému svetlu však mám výhrady, pretože pri brzdení za protisvetla nie je poriadne vidieť rozsvietené brzdové diódy.
Pre dvoch len na krátko
Je to maličký skúter so silným motorom prevažne do mesta. Je určený pre dvoch? Áno, ale nie pre dvoch chlapov, ak áno, tak iba núdzovo. Dvaja dospelí sa síce odvezú, ale ani pre jedného to nebude príjemné. Klasická ľadvinka v podobe štíhlej slečny by bola pre mňa určite lepšia alternatíva ako kolega z redakcie, s ktorým som si vyskúšal jazdu vo dvojici! S rozmermi súvisí aj odkladací priestor. Je možno menší, ale podľa mňa je vzhľadom na konštrukciu skútra, umiestnenie motora a trochu väčšej nádrže (8,5 l) veľmi prijateľný. Uzatvorená prilba sa podľa očakávaní nezmestí, jedna otvorená sa zmestí ako-tak a aj to závisí od veľkosti. Malá poznámka, pod sedadlom by som na dlhšie vzdialenosti asi nenosil potraviny, je tam celkom teplo od motora. Ak budete mať málo priestoru, bežnú tašku s rúčkami si môžete zavesiť na háčik na prednej kapotáži.
Zaslúži si obdiv
Vespa ma vždy zaujala aj technickými riešeniami. Ako prvé spomeniem predné odpruženie. Jedno rameno so špirálovou pružinou a hydraulickým tlmičom na moje počudovanie funguje bezproblémovo a po pár kilometroch som aj zabudol na to, že druhé rameno absentuje. Navyše, je to pekný detail, lebo v plnej kráse z pravej strany vidíte efektný 12-palcový disk s bezdušovou pneumatikou, ktoré mne osobne pripomína disky Porsche 911 série G. Tiež sa mi páči, že hlavná kapotáž je z plechu, nie z plastu.
Jazda je skutočne vydarená. Zaujímavosťou je aj vypínateľný systém ASR a poviem vám, skutočne sa hodí. Najmä pri roletách na križovatke a za mokra. Ak ste zvyknutí na veľké motorky, trochu vás možno prekvapia brzdy. Obe sú síce celkom veľké, majú priemer 220 mm vpredu aj vzadu, ale brzdný účinok sa javí fádnejší. Vravím to preto, lebo cestovné rýchlosti 110 km/h nerobia stabilite žiadny problém, a aj po meste sa môžete pohybovať skutočne svižne. Ale kvôli brzdám treba jazdiť ešte o trochu viac predvídavo ako obvykle. Chválim, že si na testovanom modeli môžete nastaviť obe brzdové páčky. Na druhej strane, ak máte kratšie palce, tak na niektoré tlačidlá nedočiahnete, čo je chyba.
Čo treba uznať
- Kult, aký okolo seba má Vespa.
Čo nám chýbalo
- Silnejšie brzdové svetlo.
Čo nás prekvapilo
- Len 300 € príplatok za „tristovkový“ motor.
Vespa GTS Super 300 Rizoma
Cena (základ/test) 6 199/9 199 €*
Záruka 2 roky bez obmedzenia km
*odhadovaná cena vrátane doplnkov Rizoma a Remus
Motor
- Kvapalinou chladený jednovalec/4V, zdvihový objem valcov 278 cm3, max. výkon 17,5 kW (23,8 k) pri 8 250 ot.min-1, max. krútiaci moment 26 Nm pri 5 250 ot.min-1. Emisie CO2 74 g/km.
Jazdné výkony
- Pohotovostná hmotnosť 160 kg, vmax = 120 km/h, spotreba výrobca/test 3,21/3,3 l/100 km.