Prvý septembrový víkend je už tradičným termínom konania zrazu Citroën 2CV klubu Slovakia. Ten tohtoročný bol už 23. v poradí, ako správne tušíte, blížšia sa k neuveriteľnej štvrť storočnici.
Kačičky sa tento rok rozhodli zavítať do metropoly východu – do Košíc. Z kempingu v Barci sa kolóna kačičiek premiestnila do centra mesta na Hlavnú ulicu, kde sympatické autíčka 2CV “pózovali” všetkým okoloidúcim, pričom tradične vzbudili pozornosť hlavne u detí a ich rodičov. Potom sa autíčka presunuli k predajni značky Citroën 3H Mobil a odtiaľ na návštevu expozície Leteckého múzea v Košiciach. Na tohtoročnom zraze sa zúčastnilo 25 vozidiel Citroën 2CV, medzi ktorými boli aj zahraničné posádky z Maďarska, z Poľska a z Česka. Svojich mladších súrodencov prišiel podporiť aj model Citroen Traction Avant. Súčasťou expozície Citroën v centre mesta boli aj dve vozidlá Citroën C5 X, najnovší model značky, ktoré boli k dispozícii na prvé zoznámenie pre všetkých záujemcov a návštevníkov centra Košíc.
Miestom stretnutia slovenského Citroën 2CV klubu bude v budúcom roku západné Slovensko, konkrétny región a miesto zrazu budú známe začiatkom budúceho roka. Pokiaľ to situácia budúci rok umožní, termín ostáva rovnaký – na prelome augusta a septembra, ako každý rok.
Citroën 2CV je naozaj výnimočný automobil, ktorý sa nezmazateľne zapísal do automobilovej histórie.
Názov 2CV pochádza z francúzskeho výrazu „deux chevaux“ (dva kone). Popularitu priniesla vozidlu hlavne jeho pohodlná jazda, ľahké servisovanie a opravy pomerne jednoduchej ale pokrokovej konštrukcie, ale tiež dostupnosť, vďaka čomu Citroën 2CV „rozpohyboval“ povojnové Francúzsko. Prezývka, resp. familiárne označenie „kačica“ (alebo kačka, kačička) si autíčko získalo vďaka svojmu mäkkému pruženiu, vďaka ktorému je jazda veľmi pohodlná a pri jazde po hrboľatej vozovke alebo prejazde nerovností sa autíčko nakláňa ako kačica.
Citroën 2CV je výrazný model – nie len vďaka svojej jednoduchej koncepcii a pokrokovým technickým riešeniam, ale aj vďaka hravosti a radosti, ktorú šíri všade tam, kde sa objaví. Pri prejazde po slovenských cestách sa za pestrofarebnou kolónou kačíc otáčajú hlavne rodiny s deťmi; autá sa totiž pri jazde zábavne nakláňajú a sem tam melodicky zatrúbia. Pozdravujú tak hlavne deti a ich rodičov, ale aj ostatných, ktorí poznajú tieto autá z francúzskych komédií. Pre rodičov a starých rodičov je to často príležitosť zaspomínať si na autá svojho detstva, hoci sa s nimi zoznamovali niekedy len prostredníctvom žandárskych komédií a filmov s Fantomasom.
Vedeli ste o Citroëne 2CV napríklad to, že :
- medzi rokmi 1948 až 1990 sa ich vyrobilo približne 3,8 milióna, spolu sdodávkovou verziou Fourgonettes bol celkový počet vyrobených 2CV viac než 5,1 milióna kusov ?
- vyrábali sa vdeviatich krajinách, vrátane bývalej Juhoslávie a Iránu ?
- podvozková platforma Citroën 2CV sa používala aj vmnohých iných modeloch, napríklad Ami, Dyane, Méhari, Acadiane…, celková produkcia platformy tak dosiahla viac ako 8,75 milióna kusov ?
- jednou zpožiadaviek pri jeho navrhovaní bolo, aby s ním farmári mohli odviezť aspoň 50 kg nákladu rýchlosťou do 50 km/h a bolo schopné jazdiť aj po nespevných a nekvalitných poľných cestách – a na nich sa nesmeli rozbiť vajíčka, uložené v košíku ?
- celohliníkový dvojvalcový motor s rozvodom OHV mal objem len 375 kubických centimetrov a umožnil spaľovať aj nekvalitný benzín? Výkon dvojvalca bol 9 koní (6,6 kW) približne pri 3500 otáčkach ?
- auto si počas prvých rokov získalo takú obľubu, že čakacie doby naň sa postupne vyšplhali až na 6 rokov?
- k najcennejším av súčasnosti k najdrahším verziám patrí dvojmotorový 2CV 4×4 s označením Sahara (vyrábaný medzi rokmi 1958 až 1966), z ktorého vzniklo iba 694 kusov ?