Pri príležitosti 20. výročia modelu Koenigsegg CC8S a 50. výročia narodenia zakladateľa Christiana von Koenigsegga predstavila švédska automobilka modernizovanú verziu – CC850. Športiak s výkonom 1385 koní sa dá krotiť pomocou manuálnej aj automatickej prevodovky.
Už počas nedávneho Monterey Car Week v Kalifornii sa priamo na ívente The Quail Concours d’Elegance predalo hneď 50 exemplárov z nového atraktívneho modelu. Vedenie automobilky zo severu Európy dokonca tvrdí, že Koenigsegg CC850 Coupe je najrýchlejší a najvýkonnejší sériovo vyrábaný automobil s manuálnou prevodovkou.
Pod kapotou nájdete dvakrát preplňovaný 5-litrový motor V8, prevzatý z modelu Jesko. Pri spaľovaní E85 ponúkne agregát najvyšší výkon 1033 kW, pri natankovaní bežného paliva potom výkon spadne na 884 kW. Najvyšší krútiaci moment dosahuje 1385 Nm. Na vozidlo s pohotovostnou hmotnosťou 1385 kg to sú veľmi solídne čísla.
„Vzhľadom k reguláciám je v dnešnej dobe veľmi náročné vyvinúť manuálny superšport. Lenže naši zákazníci skutočne túžili po tom analógovom pocite, ktorý manuálna prevodovka poskytuje, a tak sme vďaka najmodernejším technológiám našli spôsob, ako ‚manualizovať‘ našu prevodovku Light Speed Transmission (LST),“ vysvetlil Christian von Koenigsegg.
Spoločnosť Koenigsegg nainštalovala do modelu CC850 originálnu prevodovku, manuálnu aj automatickú. Deväťstupňová automatická prevodovka LST (Light Speed Transmission) je vybavená unikátnou spojkou nazvanou ESS. Umožňuje prejsť na šesťstupňovú manuálnu prevodovku, so skutočným spojkovým pedálom a pákou. Zakončenie samotnej rýchlostnej páky je pre zachovanie lepšieho pocitu z dreva a na vrchu je švédska vlajka.
V podstate ide o kombináciu, ktorá sa v prípade moderných vozidiel už stále viac vytráca, ale odborníci z Koenigsegg sa ju rozhodli ponechať, pričom výber nechávajú na šoférovi. V manuálnom režime sa Koenigsegg CC850 ovláda ako ktorékoľvek iné auto s manuálnou prevodovkou. Šofér musí zošliapnuť spojkový pedál a následne zaradí rýchlosť. V podstate ide o elektronické povely pre LST prevodovku.
Systém prenosu informácií je však tak prepracovaný, že pri nešetrnom rozjazde môže motor i zhasnúť. Pre mnohých (laikov) je záhadou ako môže šesťstupňová prevodovka využiť všetkých deväť rýchlostí z LST skrini?! Rozdiel je v jazdných režimoch, podľa ktorých sa upravuje výber prevodov. Vodič tak stále naplno využíva všetkých deväť prevodov. Volič manuálnej predovky však ponúka aj špeciálny režim „A“.
Po posunutí páky úplne vpravo a dozadu tak prevodovka prejde do plne automatického režimu a strieda všetky rýchlosti podľa vlastného uváženia. Model CC850 je súčasne oslavou 50. výročia Christiana von Koenigsegg, preto svetlo sveta uzrie len 50 kusov. Švédsky výrobca zatiaľ zverejnil len málo oficiálnych technických detailov, ale podľa zámorských médií bude športiak stáť 3,65 milióna amerických dolárov (3,594.290 €).
-jj-, zdroj a foto: Koenigsegg