Znižovať výrobné náklady, môže znamenať aj zachytiť trendy v recyklovaní materiálov. Cieľom koncernu BMW Group je, aby do roku 2030 vo svojich nových vozidlách používal termoplasty vyrobené zo 40 % z recyklovaného materiálu.
Plasty plávajúce v oceánoch sa používajú k výrobe podlahových kobercov v modeloch BMW iX a BMW X1. Unikátny recyklačný proces vytvára z odpadu recyklovaný plastový materiál. Po prvý raz v automobilovom priemysle tak budú modely Neue Klasse, vybavené plastovými dielmi, ktoré sú z približne 30 % vyrobené z recyklovaných rybárskych sieti a lán.
Spomínané suroviny sa aktívne získavajú v prístavoch po celom svete, pričom cieľom je zaistiť, že neskončí v mori. V rámci exkluzívneho recyklačného procesu sa odpadový materiál z námorného priemyslu bude používať k výrobe dielov vhodných pre exteriér a interiér budúcich vozidiel. Výsledné komponenty budú mať približne o 25 % nižšiu uhlíkovú stopu než ich konkurenčné diely a súčiastky vyrobené z konvenčne produkovaných plastov.
BMW Group pracuje s rôznymi prístupmi k využitiu plastového odpadu z námorného priemyslu ako surovín na výrobu dielov svojich vozidiel s cieľom šetriť cenné zdroje a znížiť emisie CO2. Táto forma recyklácie umožňuje obmedziť potrebu primárnych plastov na báze ropy a zároveň zmierniť znečistenia oceánov. Recyklovaný nylonový odpad tvorí základ syntetickej priadze, z ktorej sú vyrobené napríklad podlahové koberce v modeloch BMW iX a novom BMW X1.
Tento materiál, známy ako Econyl, sa vyrába z vyradených rybárskych sieti, ale aj z opotrebovaných podlahových krytín a zvyškového odpadu z výroby plastov. V rámci novej iniciatívy vyvinutej v spolupráci s dánskou spoločnosťou Plastix sa BMW Group posunula v recyklácii morského plastového odpadu o krok ďalej. Rybárske siete a laná prechádzajú po separácii inovatívnym procesom, pri ktorom vznikajú plastové granule.
Zatiaľ čo doteraz sa recyklovaný námorný plast používal v automobilovom priemysle pre rôzne komponenty len vo forme vlákien, teraz je tento recyklovaný materiál po prvý raz vhodný aj pre tvarovanie plastov. Surovina pre komponenty vyrábané týmto spôsobom sa môže skladať z približne 30 % z odpadu pochádzajúceho z námorného priemyslu. Tým vznikajú ďalšie možnosti využitia recyklovaných plastov.
Komponenty vyrábané vstrekovaním sú diely obloženia, ktoré sa budú od roku 2025 používať ako v skrytých, tak vo viditeľných častiach exteriéru a interiéru modelov Neue Klasse. Celkovovo si BMW Group stanovil za cieľ zvýšiť do roku 2030 priemerný podiel druhotných materiálov v termoplastoch používaných v nových vozidlách zo súčasných približne 20 na 40 %.
-jj-, zdroj a foto: BMW a BMW Group