Začnem inak. Môj prvý kontakt so svetom cestovných strojov bol za riadidlami BMW R 1200 GS HP2. Dodnes si pamätám výšku sedadla a to, s akým strachom som na tej motorke zastavil a opatrne zošliapol na špičky, lebo bola na mňa vysoká. A tento zážitok ma vtedy odklonil od enduro strojov a prišiel som im na chuť až neskoršie. Ak by som svoj prvý kontakt absolvoval na Moto Guzzi V85 TT, tak by môj príbeh mal celkom iný priebeh. Za riadidlami Moto Guzzi som si uvedomil, že v podstate som iba nasadol a odišiel a už po tretej zákrute som naklápal motorku tak, ako keby som na nej jazdil už niekoľko týždňov. Na križovatke som dočiahol na zem bez problémov a to je možno prvá pointa. Toto enduro by som odporučil aj ženskému moto publiku.
Motor budete milovať
Najmä jeho zvuk a možno aj fakt, že nie je až taký silný. Opäť plusový bod najmä pre menej skúsených motorkárov, ktorí majú prirodzený rešpekt pred litrovými strojmi. Pritom však vzduchom chladený dvojvalec do V s uhlom rozovretia valcov 90 stupňov a ventilovým rozvodom OHV ponúka jedinečný charakter aj zvuk. Emócie prejaví hneď po naštartovaní, keď motorkou zatrasie. Čo sa maximálneho výkonu týka, tak 56 kW (76 k) a maximálny krútiaci moment 80 Nm stačia na to, aby vás dostala cez mesto celkom svižne a na diaľnici nestratila dych a vy ste mohli križovať Európu. Po prepracovaní ponúka motor vyšší krútiaci moment v nižších otáčkach, čo spríjemňuje jazdu a nemusíte tak často podraďovať. Konkrétne dáta a grafy výrobca neposkytol, to je však jedno. Spotreba? Tá sa pohybuje na úrovni 4,5 l/100 km a keď vezmeme do úvahy veľkosť nádrže na úrovni 21 litrov, tak akčný rádius jednej nádrže je za hranicou 400 kilometrov, čo je veľmi slušná hodnota.
Vyberte si štýl
K dispozícii máte viacero jazdných režimov – Strada, Rain, Off-road, Sport a Custom. Prepínate ich štartovacím tlačidlom. Posledné menované vám umožní vypnúť ABS na zadnom kolese, v prípade, že sa pohybujete v teréne. Na druhej strane, obutie testovanej motorky nenaznačovalo terénne využitie. A v podstate som to ani neskúšal. A ešte niečo. Na endure sa zvykne jazdiť aj postojačky, no poloha riadidiel je príliš nízko na to, aby ste si túto polohu vychutnali. Takže ak budete aj jazdiť v teréne, zrejme tak urobíte posediačky a výrobca neráta s ťažším terénom. Inak povedané, V85 TT ponúka kamarátsky formát endura určený tým, čo si to chcú užiť na asfalte. Ak koketujete s terénom, zvoľte si terénnejšie pneumatiky, inak vás na šotoline bude voziť a to nie je príjemný pocit. Hoci musím povedať, že vzhľadom na obratnosť sa nestratí ani v teréne.
Jazda je príjemná a jednotlivé prevodové stupne sú naskladané tesne vedľa seba a sú pomerne krátke, takže budete často radiť a displej vám blížiaci sa moment preradenia pripomenie farebnou diskotékou. Dokonca aj na diaľnici sa pri 130 km/h dostanete na hranicu preradenia, takže vám displej už začne signalizovať blížiaci sa limit otáčok. Maximálna rýchlosť je 160 km/h. Stačí, hoci v tomto prípade by som čakal minimálne 180 km/h, najmä s cestnými pneumatikami.
Miluje zákruty
Nízke ťažisko vám pomôže nielen v zákrutách, ale aj v meste. Skutočne V85 TT sa ukáže v dobrom svetle najmä v meste vďaka krátkemu rázvoru a veľkému výkyvu riadidiel. Brzdy sú vynikajúce a ľahko dávkovateľné. To všetko robí z tohto modelu ideálneho partnera do mesta, ale aj na okresky či cestovanie. Mestské využitie dokazuje aj možnosť spárovania telefónu s palubným displejom, ktorý poskytuje aj možnosť prepojenia telefónu s motorkou. A to využijete v prípade, že služobne nabeháte veľa kilometrov cez mesto.
Napokon verzia V85 TT Travel má od výroby k dispozícii aj cestovné kufre, do ktorých zmestíte aj prilbu, ak treba, prípadne sa zbalíte na dovolenku, ak pôjdete sám. Dvaja sa musia uskromniť, centrálny kufor totiž chýba. A to by som pri cene 12 990 eur predsa len očakával, hoci musím povedať, že za túto cenu vám Moto Guzzi ponúka všetko vrátane vyhrievaných rukovätí, už spomínaných kufrov a samozrejme aj mimoriadne vydarený motor s akustickým aj vibračným charakterom.
Stručne
Čo musíme uznať
- Perfektný podvozok, ktorý je vhodný na každý typ cesty.
Čo nám chýbalo
- Vyššia maximálka vzhľadom na pneumatiky.
Čo nás prekvapilo
- Obratnosť v meste a príjemný posed.
Moto Guzzi V85TT Travel 850
Cena a záruka:
- základ/test 12 999/12 999 €
- 2 roky bez obmedzenia km
Motor:
- Vzduchom chladený V2/8V, zdvihový objem valcov 853 cm3, max. výkon 56 kW (76 k) pri 7 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 82 Nm pri 5 000 ot.min-1, Emisie CO2 119 g/km
Jazdný výkon, spotreba:
- pohotovostná hmotnosť 243 kg, vmax = 160 km/h, spotreba výrobca/test 4,9/4,7 l/100 km