Faceliftovanú Aronu som už testoval vlani vo výbave Xperience a s litrovým trojvalcom. Nadchla ma dizajnom, posedom za volantom, podvozkom atď., preto som s radosťou siahol aj po verzii FR s 1,5-litrovým motorom. Športovo orientovaná výbava FR a silnejší motor predsa idú ruka v rukáve s DNA španielskej automobilky.
Výbava FR obsahuje špecifické nárazníky vpredu a vzadu, dvojfarebné lakovanie karosérie, kryty zrkadiel vo farbe strechy atď. Azda najkrajšia farebná kombinácia je práve tá, ktorú vidíte na testovanom modeli – červená Desire s čiernou strechou Midnight, čiernymi krytmi zrkadiel a čiernym lemom masky chladiča. Testovaný exemplár mal v opcii 18-palcové disky kolies s aerodynamickými lúčmi. Škoda, že koncovky výfuku sú iba atrapou. Keď aj v iných verziách nie, ale vo verzii FR mali byť funkčné. Zaujímavosťou je, že verzia FR nemá tzv. dizajnové denné svetlá okolo celého svetlometu. Vo vnútri nájdete textilné športové sedadlá Le Mans alebo v opcii s poťahom Dynamica, kožený volant s logom FR, kožený poťah ručnej brzdy (našťastie manuálnej) a voliča prevodovky, červené prešitie, červené lemy výduchov klimatizácie s možnosťou voľby červeného a bieleho podsvietenia. Dodávam, že sedadlá na pohľad nevyzerajú nijako extra športovo, no sú pohodlné a poskytujú dobré vedenie tela. Z technologickej výbavy by som vyzdvihol, že verzia FR ako jediná spomedzi všetkých verzií môže mať a aj sériovo má elektronickú náhradu samosvorného diferenciálu XDS a volič jazdných režimov SEAT Drive Profile s režimami Eco, Normal, Sport a Individual. Na druhej strane verzia FR nemá športovejší podvozok a aj tu je hlučnejší než konkurenti.
Silnejší a úspornejší
Motor 1,5 TSI 150 EVO poznáme zo širokého portfólia koncernu VW. Výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm sú pri pohotovostnej hmotnosti auta 1 230 kg viac než postačujúce, čo dokumentuje aj maximálka 210 km/h a zrýchlenie z nuly na stovku za 8,4 sekundy. Oveľa podstatnejší je kultivovanejší chod najmä v limitných situáciách, teda v nízkych a vysokých otáčkach, výkonová rezerva pri bežnej jazde aj v stúpaní, vyššia pružnosť a priamejšie reakcie na plyn. Vo všetkých týchto parametroch prekonáva tento agregát „litrovicu“. Navyše v reálnych podmienkach dokáže jazdiť úspornejšie. S litrovým motorom som mal priemernú spotrebu 6,7 l/100 km, s 1,5-litrovým o liter menej. Pre úplnosť dodávam, že litrový motor vie jazdiť aj úspornejšie než tých 6,7 l/100 km, no to si musíte dávať pozor. Ďalším plusom motora 1,5 TSI EVO je lepšie zladenie s DSG prevodovkou. A teraz nemyslím na odstupňovanie, ale na jemnosť rozbehu z miesta a na reakcie na pridanie plynu z ustálenej rýchlosti. Mimochodom, pri rýchlosti 130 km/h točí motor zhruba 2 400 otáčok, litrový motor točil v rovnakej rýchlosti 3 000 ot.min-1. K nízkej spotrebe motora 1,5 TSI EVO prispieva aj systém ACT, teda vypínanie dvoch zo štvorice valcov – samozrejme iba v nízkom zaťažení. Trochu ma prekvapilo, že som vnímal režim na dva valce – dunením aj vibráciami.
Ak ste čo i len trochu náročnejší vodič, určite si doprajte motor 1,5 TSI, je kultivovanejší, silnejší a v reálnom živote úspornejší. Škoda, že sa nedá spojiť s manuálnou prevodovkou.
Stručne
Čo treba uznať
- Dizajn, podvozok…
Čo nám chýbalo
- Tichší podvozok.
Čo nás prekvapilo
- Vnímal som režim 2 valcov.
SEAT Arona 1,5 TSI 150 EVO 7-DSG FR
Cena (základ/test) 17 630/23 787 €
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 498 cm3, max. výkon 110 kW (150 k) pri 5 000 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 500 – 3 500 ot.min-1. Emisie CO2 143 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 8,4 s, vmax=210 km/h, spotreba WLTP/test 6,3/5,7 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 2×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 8,25
- Batožinový priestor: 400 dm3