Pomerne komplikovaný dizajn, s množstvom prelisov, hrán, skosení či liniek vyzerá športovo a luxusne a zároveň pokračuje v dizajnovej jednote značky. Konkrétne mám na mysli predovšetkým širokú prednú masku, teraz už s novým retro logom alebo LED svetlometmi so zubami, vo vyšších úrovniach už konečne aj s funkciou Matrix ako debut v automobilke Peugeot vôbec. Dizajnovo ma ešte zaujala predovšetkým rozširovacia prahová lišta, ktorá je zakončená ďaleko od zadného kolesa. To preto, aby pri nastupovaní dozadu nedochádzalo k jej nadmernému poškodzovaniu okopávaním či naopak k zašpineniu nohavíc od lišty. Peugeot sa opäť trochu vracia k dlhším predným previsom a kapota evokuje, že sa tam zmestí aj veľký motor. Podobnú filozofiu s natiahnutou kapotou využíva aj napr. konkurenčná Mazda3. Rozčarovaním ale je, že nová 308-čka má striedmu ponuku motorov a navyše všetky sú iba maloobjemové agregáty. Neelektrifikované zážihové motory sú len 3-valce s turbom, štvorvalcová nafta po vzore súrodencov je tiež len jedna, a silnejšie štvorvalcové plug-in verzie sú už veľmi drahé. Za plug-in hybrid si totiž musíte priplatiť neuveriteľných 10 000 eur a to sa mi zdá na slovenské pomery príliš veľa.
Konečne majú to, čo nemali
O vysokej kvalite materiálov a spracovaní interiéru so známou architektúrou sa nemusíme baviť, sú zaručené. Postrehnete to už aj pri mimoriadne príjemnom zvuku zatvárania dverí. Vonkajší nárast dĺžky o 11 cm v interiéri nejako zvlášť necítiť, štyria dospelí sa odvezú ako-tak v pohode. Prekvapil ma aj pomerne veľký kufor, pod dvojitým dnom však s príplatkovou aparatúrou Focal je však subwoofer a tak namiesto rezervy môžete mať iba opravnú súpravu. Pri 308-čke, aj napriek nedostatku čipov, spravili konštruktéri niekoľko veľmi veľkých vecí v prospech pohodlia a kvality. Prvou je konečne plnohodnotný 360-stupňový kamerový systém, ktoré sa skladá zo 4 kamier s veľmi dobrým rozlíšením, nie z jednej, ktorá až pri cúvaní postupne načítavala bočný priestor vozidla a priestor pred ním, ako doteraz. Druhou je vyhrievaný volant, ten doteraz nemal žiadny moderný Peugeot. Multifunkčný volant ostáva priemerom menší a skosený, má však novšie, doteraz nevídané usporiadanie tlačidiel. Vďaka tomu sa mohli zbaviť predpotopných doplňujúcich ovládačov pod volantom, napr. pre tempomat. Teraz sa už všetko podstatné rieši cez volant. Potešilo ma aj decentné ambientné osvetlenie, na ktorom si môžete meniť farby. To ste tiež doteraz nemohli.
Staršie základy, moderné riešenia
Veľkým krokom vpred je aj nový i-Cockpit. Prístrojový panel pred vodičom má tiež možnosť 3D projekcie a jeho grafika je úplne nová. Navyše si ho môžete krásne individuálne prispôsobiť cez infotainment, počnúc farbou podkladu, grafikou až po údaje zobrazenia. Displej infotainmentu označovaný ako Edge konečne sekunduje ostatným kvalitám dnešných Peugeotov. Príjemná grafika, funkcie od výmyslu sveta, kvantum možností zobrazenia údajov, widgetov či ikoniek na hlavnej obrazovke infotainmentu som naozaj nečakal. Priznám sa, logika ovládania je trochu svojská, francúzska, musel som si letmo pozrieť aj návod, ale keď som si prispôsobil všetko na svoj obraz, rýchlo som displeju prišiel na chuť. Je to niečo celkom iné ako v starších modeloch, milióny míľ vzdialené od doteraz používanej techniky. Dotykové displeje občas mrznú, nereagujú, to je všeobecne platné asi pre všetky automobilky sveta, párkrát v chladné ráno sa mi to stalo aj tu, ale nestihol som sa pri tom rozčúliť, takže za mňa veľké plus. K displeju sa viaže ešte jedna nedokonalosť. Je ohraničený škárami a ak má vaša priateľka dlhé nechty, tak pri ťahaní pri hornej horizontálnej hrane si môže necht ľahko zlomiť alebo inak poškodiť.
Digitálne prepínače
Ďalšou novinkou sú virtuálne tlačidlá i-Toggles, ktoré nahradili zbožňované klavírne klávesy. Nesmierne chválim možnosť ich personalizácie, môžete si na nich nastaviť vlastné rýchle voľby a rýchlym klikom systém spraví to, čo chcete. Môžete si sem vytiahnuť trebárs deaktiváciu systému štart-stop, ktorú potom už nemusíte vypínať a zapínať cez menu infotainmentu. Moja veľká radosť z individualizácie však bola príliš skorá. Jedna z najdôležitejších vecí – systém udržania v jazdnom pruhu sa tam nedá „vytiahnuť“. Vždy ho musíte vypínať cez menu v dotykovom displeji viacnásobných klikaním. Pritom samotný systém je príliš premotivovaný, neraz s autom zbytočne a silo trhá, čo môže nepripraveného vodiča zaskočiť. Zaujala ma aj funkcia klimatizácie Clean Cabin. Ide o systém, ktorý ovláda prúdenie vzduchu a sleduje aj jeho znečistenie. V prípade, ak je kvalita vzduchu nízka, dokáže vzduch vyčistiť za pár sekúnd.
Samozrejme, nesmie chýbať ani indukčné nabíjanie telefónu, skryté pod niekoľkými hardvérovými tlačidlami, ktoré dopĺňajú spomínané virtuálne tlačidlá. Páči sa mi, že zo stredovej opierky si môžete cez malý otvor prestrčiť kábel k USB konektoru. 99 % automobiliek na to akosi vôbec nemyslí, Francúzi sa zas prekonali, bravó!
Endorfíny za volantom
Pýtam sa prečo? Asi tak nejako znie usporiadanie fyzických voličov potrebných na jazdu na stredovom tuneli. Najvzdialenejšie je tlačidlo štartovania, predtým je volič prevodovky, bližšie k vodičovi je menší volič jazdných režimov a najbližšie je tlačidlo ručnej brzdy. Pri štarte to nijako zvlášť nevadí ani pri vypínaní auta, ručná brzda sa po vypnutí motora aktivuje sama. Ak však občas stojíte na voľnobeh, praktizujete tzv. idling, tak ručnú brzdu musíte aktivovať manuálne a tá je ďaleko. Škoda, že 308-čka nemá funkciu Auto-hold, aktivovanú cez poriadne zatlačenie pedálovej brzdy. Potom by som určite nič nekritizoval.
Starí známi so zmenami
Motor 1,2 PureTech sme testovali už vo všetkom, v čom ho koncern ponúka. Je to taký nazlostený kocúrik, vrčiaca a trošku trasúca sa šelmička, v tele leva. Prekvapený som ostal z prevodovky. Zatiaľ čo pri 3008-čke som ju zbožňoval pre jej príjemný chod, tu o zmene prevodových stupňov už dávala občasne vedieť aj miernym trhnutím. Až som začal uvažovať, či je to stále automatická prevodovka Aisin alebo nastúpil k slovu už dávnejšie avizovaný nový dodávateľ Punch Powertrain. Zatiaľ je to však stále Aisin, len je asi trochu inak odladená. Na môj jazdný štýl potrebovala viac času na adaptáciu.
Zbohom mäkkosť
Podvozkovo, tak ako aj ostatné modely značky, už nie sú naladené príjemne a mäkučko. Nie je to podvozkový tvrďas, je však tuhý a prošoférsky orientovaný, no naďalej príjemný aj na 18-palcových diskoch. S týmito diskami a nízkym profilom pneumatiky si už vie aj trochu buchnúť do karosérie. Trochu ma prekvapilo, že vzadu je vždy jednoduchá vlečná náprava. Nijako citeľne to však neuberá z dynamických schopností 308-ky. Pochváliť musím aj vynikajúce odhlučnenie pri vysokých rýchlostiach a stabilitu aj vďaka dobre rozloženej hmotnosti. Nebyť hlučnejších zvolených pneumatík, tak je cestovanie na dlhé trasy jedna veľká rozprávka a to aj vďaka nízkym otáčkam motora, keď napr. pri 130 km/h točí 2 200 ot.min-1 a pri 150 km/h zasa 2 600.
Čo treba uznať
- Kombinácia tvarov zelenej karosérie a modrých sedadiel je jedinečná!
Čo nám chýbalo
- Silnejší spaľovací motor bez PHEV.
Čo nás prekvapilo
- Elektrické otváranie kufra len pre kombi, viditeľné vyhrievanie čelného skla.
Peugeot 308 1,2 PureTech 96 kW EAT8 GT
|
Volkswagen Golf 1,5 eTSI 96 kW 7º DSG R-Line | Kia Ceed 1,5 T-GDi 117,5 kW 7DCT GT-Line | |
Cena základ/verzia/test [€] | 18 490/ 29 090/28 990 € | 22 090/27 990/– | 14 790/23 990/– |
Záruka | 4 roky alebo 80 000 km | 2 roky bez obmedzenia km | 7 rokov alebo 150 000 km |
Motor | R3/12V | R4/16V + MHEV | R4/16V |
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] | 96 kW (130 k) /5 500 | 96 (130)/5 000 | 117,5 (160)/5 500 |
Max. krút. moment [Nm/ot. min-1] | 230/1 750 | 200/1 400 – 4 000 | 253/1 500 – 3 500 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] | 9,9 | 9,4 | 8,6 |
Max. rýchlosť [km/h] | 210 | 213 | 210 |
Kombinovaná spotreba podľa WLTP/test [kWh/100 km] | 5,7 – 5,9/7,7 | 5,5 – 5,6/– | 5,8 – 6,1/6,3 |
Dĺžka/šírka/výška [mm] | 4 367/1 852/1 444 | 4 286/1 789/1 466 | 4 325/1 800/1 447 |
Rázvor osí náprav [mm] | 2 675 | 2 619 | 2 650 |
Prevádzková hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] | 1 532/358 | 1 385/455 | 1 412/438 |
230 V – Nie
Bluetooth – Áno Wi-fi – Áno Aux – Nie USB-A – 0x USB – C – 4x Zrkadlenie – Áno Uhlopriečka: 10,0 Batožinový priestor: 412dm3
|
230 V – nie
USB-A – 0× USB-C – 4× Wi-fi – áno Zrkadlenie – áno Uhlopriečka: 10 Batožinový priestor: 381 dm3
|
230 V – nie
USB-A – 2× USB-C – nie Wi-fi – áno Zrkadlenie – áno Uhlopriečka: 10,25 Batožinový priestor: 395 dm3
|
Plusy a mínusy
Peugeot 308 1,2 PureTech 96 kW EAT8 GT Pack
|
|
plusy | mínusy |
– atraktívny dizajn
– masážne sedadlá pre vodiča aj spolujazdca – výborné odhlučnenie v interiéri – dotykové i-Toggles |
– len trojvalcový motor
– vysoká cena pre silnejšie PHEV verzie – chýba funkcia Auto-Hold – bez možnosti manuálnej prevodovky pre GT |
Volkswagen Golf 1,5 eTSI 96 kW 7º DSG R-Line | |
plusy | mínusy |
– sériovo ako mild-hybrid = viac eko
– znížený podvozok športovej verzie (-15 mm) – možnosť trojzónovej klimatizácie – možnosť adaptívneho podvozka |
– „všetko“ sa rieši cez displej
– funkcia vypínanie valcov – absencia másažneho sedadla pre vodiča vo verzii R-Line – dotykové tlačidlá na volante
|
Kia Ceed 1,5 T-GDi 117,5 kW 7DCT GT-Line | |
plusy | mínusy |
– cena
– motor dokáže jazdiť za 5,0 l/100 km – tlačidlové ovládanie všetkých dôležitých funkcií – viacprvková zadná náprava
|
– slabšie odhlučnenie kolies
– pocitovo slabšia komfortná výbava – absencia adaptívnych predných svetlometov – len 2 USB porty |