Pavol Stacho (43 rokov) je automechanikom v AT Servis Žilina už neuveriteľných 19 rokov. V tejto známej firme zameranej nielen na značky Toyota a Lexus začal prakticky od piky. Prvé mesiace pracoval ako pomocný technik, umýval autá, robil všetko, čo bolo potrebné. Jedným dychom s úsmevom dodáva, že bol takým dievčaťom pre všetko, ale práve vďaka tomu sa postupom vypracoval vyššie a dnes je z neho Autoopravár roka 2021. Neskôr poskočil na vyšší stupeň, a to bol v ich internej terminológii mechanik. Aktuálne zastáva pozíciu mechanik – diagnostik a v prvej polovici tohto roka ho čakajú skúšky na nasledujúcu vyššiu pozíciu, diagnostik špecialista, čo vyžaduje vyššiu znalosť problémov v elektroinštalácii.
Mechanika denným chlebom
Pavla baví predovšetkým mechanika. Na dennej báze sa venuje zložitejším činnostiam, klasické cyklické prehliadky po prejdení určitej dávky kilometrov alebo plynutím času sú v jeho podaní skôr výnimkou. To mi nedalo, a rovno som sa ho opýtal, aké postupy opráv uprednostňuje a zaujímalo ma, či sa komponenty menia za nové alebo odborne opravujú – repasujú použité diely. Odpoveď mi dal promptne, keďže ide o špičkový autorizovaný servis pod divíziou Toyota Professional, ktorá má napr. záruku 5 rokov alebo milión kilometrov záruku, diely sa menia kus za kus, aby boli splnené automobilkou nalinkované podmienky servisu. Pravda je však aj taká, že dnes sa už množstvo komponentov nedá repasovať, jedinou možnosťou je teda aj tak výmena.
Život s hybridom
Pavol zatiaľ neverí na elektromobilitu ako na jedinú možnú alternatívu pre každého motoristu. Je naklonený hybridnej technológii. Za tie roky, čo servisuje Toyoty, považuje túto technológiu za veľmi dobre prepracovanú a nie nadarmo sa Toyota označuje za jednotku na trhu. Na otázku, čo je kritickejším subsystémom pohonu – elektrická alebo spaľovacia jednotka, som dostal odpoveď, ktorú som tušil. Hybridný systém sa pokazí len sporadicky, častejšie prichádzajú autá s problémom na spaľovacom motore a aj to sú väčšinou banality ako sviečky či cievky. Pri správnej a pravidelnej údržbe sa rozhodne nie je čoho báť. Pavol chváli aj bezproblémovosť a spoľahlivosť e-CVT prevodoviek. Zákazník tak ušetrí nemalé peniaze, lebo nemusí po celú dobu existencie meniť žiadnu spojku či zotrvačník. Jediným negatívom je vyšší vysávačový zvuk. Pavol by aj touto cestou chcel majiteľov hybridov upozorniť na to, že vytáčanie studeného spaľovacieho motora do vyšších otáčok bez toho, aby sa ohrial a zredol olej, nie je tým pravým, čo zaručí bezstarostnú dlhovekosť.
Čo s hybridom nikdy nerobiť?
Človek sa učí prakticky vždy a Pavol mi toho dosť prezradil o čoraz populárnejšej technike hybridov. Vedeli ste, že napr. s hybridným modelmi Toyota výrobca neodporúča štartovať pomocou káblov iné vybité vozidlá? Hybridné autá by tiež nemali dlho stáť bez používania. Menšia kapacita prevádzkových akumulátorov môže spôsobiť, že auto po niekoľkotýždňovej odstávke jednoducho nenaštartuje.
Čo je na Toyotách ešte perfektné?
Okrem spoľahlivej hybridnej technológie vrátane zážihového pohonného ústrojenstva čo Pavlovi prvé napadlo, boli vydarené nápravy osobných modelov. Prakticky nemajú vôľu a aj po rokoch na slovenských cestách ostávajú tuhé. A veľmi dobre to vedia aj technici na STK. Výmena čapov je sporadická, a aj pri starších ročníkoch odporúča si radšej priplatiť za kvalitný originálny diel. Náhrady môžu prasknúť alebo sa zlomiť aj po pár tisícoch kilometrov, koleso môže poškodiť aj blatník či prah. O škode na zdraví sa nemusíme baviť.
Čo zabíja modernú naftu?
Naftové motory majú svoje špecifické problémy naprieč všetkými automobilkami. V podstate to je vždy podobné, ak nie dokonca to isté, skonštatoval všeobecne Pavol. Pri modernejších Toyotách, ktoré vznikli v kooperácii so Stellantisom, sa v servise najčastejšie stretáva s problémami s AdBlue. Na napr. 2-litrových vznetových modeloch Proace môže trochu skôr, ako je predpísaný interval výmeny rozvodov, odchádzať mechanická vodná pumpa a je nutná výmena. Zvyšok problémov je spojených skôr s nesprávnym používaním naftového motora, akým sú napríklad krátke trasy, podtáčanie alebo tankovanie nekvalitnej nafty, ktorá upcháva DPF filter či EGR.
Aké auto vlastní a aké by chcel?
Pavol je Toyoťák srdcom i dušou. Do práce dochádza na staršej Corolle z druhej polovice 90. rokov. Ak by si mohol teraz vybrať nové auto, tak by do rodiny privítal novú Toyotu RAV4 Hybrid a na presun do mesta by mu bohato vyhovovala nová generácia hybridného Yarisu.