Maximálny dojazd 632 kilometrov, nabitie veľkokapacitnej batérie z 10 na 80 percent za 32 minút a oficiálne 0 gramov CO2 na prejdený kilometer jazdy. To je v skratke charakteristika druhého plne elektrického modelu s označením EQE 350+, ktorý sme si vyskúšali v okolí nádhernej prírody v Čičmanoch a dopravili sme sa odtiaľ z Bratislavy. Áno, kolečko Bratislava-Dubnica-Čičmany-Prievidza-Bojnice-Nitra-Bratsialava sa absolvovať na jedno nabitie, pričom po čas celej cesty sa nemusíte obávať, že vám na ceste dojde šťava. Z bezpečnostných dôvodov sme síce v Bojniciach nechali auto zhruba na jednu hodinku na 400 Voltovej nabíjačke, no po príchode do hlavného mesta nám ukazoval dojazd vyše 150 kilometrov, takže jedno nabitie by nás bez problémov obslúžilo. A to sme na cestách v okolí Nitrianskeho Pravna zisťovali, či pocítime vyše 2,3-tonovú pohotovostnú hmotnosť a musím uznať, že konštruktéri si odviedli svoju robotu mimoriadne dobre. Ak chcete na okreskách nakladať, môžete. A verte mi, že sa budete zabávať a usmievať za volantom. A nemusíte sa obávať ani toho dojazdu. V úvode spomínaných vyše 600 kilometrov je reálnych.
Podobnosť čisto náhodná
Nie, v tomto prípade nejde o náhodu, ale o úmysel. To, čo zafungovalo pri spaľovacích modeloch by malo fungovať aj v prípade elektrických áut. O úvodný záujem sa postaral už model EQS a v prípade modelu EQE budete riešiť iba jedno jediné: rozdiely v dizajne. Je ich málo, ale ak sa sústredíte na LED líniu spredu a masku chladiča, prípadne na klesanie strechy, ktoré je strmšie ako v prípade modelu EQS. Celkovo je EQE o 90 milimetrov dlhšie, čo sa podpísalo na predsalen trocha horšom koeficiente aerodynamického odporu vzduchu v porovnaní s väčším bratom, no aj teda dosahuje EQE extrémne dobré hodnoty. Uvedomíte si to aj pri pohľade na disky kolies verzie EQE 350+, ktoré sú plné. A osobne som presvedčený, že podobne ako v prípade spaľovacích verzií aj elektrická EQE si nájde vysoký počet fanúšikov AMG paketu, ktorý na aute vyzerá veľmi dobre.
Komfort je povinnosť
Športová jazda je kategória, ktorú EQE zvláda bez väčších problémov ale pre bežných motoristov je oveľa dôležitejší komfort. A podobne ako EQS aj EQE dokáže potešiť zamatovou jazdou a vyžehliť naše cesty tak, že si ich budete užívaťaj v prípade, že sa zrovna neponáhľate. Pritom boli nami testované modely obuté na 21-palcových kolesách. Dynamiku možno v prípade verzie EQE 350+ označiť za veľmi príjemnú. Napokon pod kapotou je iba jeden elektromotor s maximálnym výkonom 215 kW (288 k) a maximálnym krútiacim momentom 530 Nm, ktorý je k dispozícii nonstop. Z 0 na 100 km/h zrýchlite za rovných šesť sekúnd a maximálna rýchlosť už začína dvojkou, čiže najrýchlejšie budete zháňať210 km/h. To, čo je ešte dôležitejšie je kapacita batérií, ktorá činí 90,6 kWh, čo v praxi znamená, že dojazd na jedno plkné nabitie bude v letných mesiacoch a pri dodržiavaní predpisov činiť až 660 kilometrov. Nabíjanie na rýchlonabíjacej stanici by malo dosiahnuť až 175 kW, čo znamená, že 80 percent kapacity by ste mali získať za 30 minút, tankovať„doplna“ by vám nemali trvať viac ako jednu hodinu. A to už sú parametre, ktoré stoja za dvihnuté obočie.
AMG nesmie chýbať
Mercedes EQE prichádza ihneď na začiatku aj vo verzii AMG EQE 43 4MATIC, čo znamená, že pod kapotou úraduje dvojica elektromotorov, ktoré poskytujú kombinovaný výkon na úrovni 350 kW (476 k), no oveľa zaujímavejším údajom je hodnota maximálneho krútiaceho momentu. Číslica 858 Nm naznačuje, že hlavové opierky budete využívať nielen v prípade oddychu, ale aj akcelerácie. Tá je okamžitá a verte mi že súboj so spomínaným krútiacim momentom vaše krčné svaly prehrajú. Intenzita akcelerácie môže byť pre spolujazdcov dokonca diskomfortná. Ale to je vedľajšie, pointa je, že AMG EQE 43 4MATIC zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy a maximálna rýchlosť je v tomto prípade identická s tou, ktorú má „základná“ verzia EQE 350, čiže 210 km/h. Dojazd? V tomto prípade klesá na maximálne 533 kilometrov, v prípade, že potenciál AMG budete využívať častejšie klesne táto hodnota ešte trocha viac. To nie je kritika, veď to isté platí pre benzínové osemvalce s dvoma turbami.
Čo sa mi v prípade verzie AMG páčilo asi najviac je vyladenie podvozka a riadenia. Z jazdy máte radosť, ESP nezasahuje ihneď ako je to pri niektorých konkurenčných modeloch a ak vás čaká séria zákrut, tak určite trocha pridáte, zapnete rekuperáciu na maximum a snažíte sa nájsť ideálnu stopu. Summa summárum, radosť z jazdy.
Ako doma
Za volantom najsilnejšej verzia sa cítite ako doma, napokon nechýba ani palubná dosky Hyperscreen, ktorá je súčasťou každej verzie Mercedes-AMG EQE, takže vám technológie doslova vypichnú oči. Ergonómia nepotrebuje komentár, dotykové rozhranie Mercedesov patrí medzi najlepšie čo svet ocapkaných displejov ponúka. Sedadlá kombinujú komfort a bočné vedenie tak, ako to dokáže iba málo konkurentov a jediný priestor na kritiku ostáva na zadných sedadlách. Relatívne krátky sedák a menej miesta na hlavu v prípade, že ste vyšší naznačuje aerodynamické priority auta. A ešte niečo. Je to sedan! Veko batožinového priestoru sa otvára tak ako v prípade triedy E sedan, čo je pre niektorých konzervatívnych vodičov dobrá správa. Na koniec som si nechal tú najdôležitejšiu informáciu. Záruka na batérie je 10 rokov, respektíve 250 tisíc kilometrov. Základná cena? 71 604 eur, čo je na prvý pohľad veľa, na druhej strane je to o celých 33 366 tisíc eur menej ako stojí základný model EQS. Pritom sa však na neho podobá na naerozoznanie a to nielen zvonka, ale aj zvnútra a to si myslím musí potešiť každého fanúšika špičkových strojov od Mercedesu-Benz.