Austrália po prvýkrát čelila nedostatku AdBlue koncom minulého roka. Číňania totiž zastavili medzinárodný predaj a práve z tohto zdroja pochádzala väčšina AdBlue pre austrálsky trh. V jednom momente sa odhadovalo, že všetky domáce zásoby AdBlue sa minú v priebehu niekoľkých týždňov a vláda musela situáciu zachraňovať injekciou v hodnote cca 30 miliónov dolárov. Peniaze vtedy pridelila na spustenie výroby v Austrálii. Problémom je, že aj s takouto podporou je austrálska produkcia už teraz extrémne nerentabilná a domáca fabrika bude čoskoro zatvorená. Dôvodom sú rekordne vysoké ceny zemného plynu, ktorý je jednou zo základných látok potrebných vo výrobnom procese. Objavujú sa dokonca tvrdenia, že Austrália má momentálne najdrahší zemný plyn na svete a produkovať AdBlue lokálne jednoducho nemá zmysel. Medzitým je stále nemožné kúpiť hotovú tekutinu na medzinárodnom trhu z dôvodu nedostatku primeraných zásob.
A na čo presne by bola táto 18-mesačná výnimka? Podľa súčasných predpisov, ak má auto čistiaci systém, musí byť funkčný a aktívny. Návrh však počíta s dočasným zbavením zodpovednosti za jazdu s neaktívnym systémom. Vďaka tomu by mohli nákladné autá, poľnohospodárske stroje a dokonca aj stavebné stroje naďalej fungovať aj bez AdBlue. Dá sa teda povedať, že by išlo o dočasné zlegalizovanie používania emulátorov AdBlue.
Foto: Archív
cize staci mat bager ci tatrovku a mozem jazdit bez adblue? Uzitocne, ved kto dnes nema bager ze?