LPG: Lacno, bezpečne aj ekologicky

Autá jazdiace na skvapalnený ropný plyn (LPG) nie sú žiadnou novinkou. Niektoré značky montujú plynové systémy do áut fabricky, iní si auto prerábajú externe. Prinášame odborné odpovede na všetky otázky týkajúce sa pohonu na LPG.

Pokiaľ je reč o prestavbe auta na LPG, nemáme na Slovensku mnoho takých kvalitných odborníkov, ako pracujú v nitrianskej spoločnosti Motorgas. Rodinný podnik, ktorý pred vyše 25 rokmi založil pán Peter Vaňo a dnes v ňom pracuje so svojimi synmi, má v širokom okolí výborné meno. V moderných priestoroch firmy sme sa zhovárali o všetkom, čo je pri téme LPG potrebné vedieť. 

Experti z prostredia firmy nás na úvod oboznámili: “Vozidlo musi byť zapísané v tzv. retrofitnom, alebo inom systéme, inak ide o individuálnu prestavbu, kde treba dopredu požiadať o povolenie z okresného úradu. Viete, u nás je celý proces o niečo komplikovanejší ako v iných európskych krajinách.” To je dôležitá prvá informácia, no poďme po poriadku.

 Dá na LPG prestavať akékoľvek benzínové auto?

V podstate áno. Rozdiel je iba v tom, či ide o priamovstrekový motor, alebo motor s nepriamym vstrekovaním paliva. Zatiaľčo pri nepriamom vstrekovaní sa používajú univerzálne sady zariadení, pri motore s priamym vstrekovaním paliva je presne určený typ plynového zariadenia podľa kódu motora, výkonu a pod. Záleží ešte aj na druhu a značke riadiacej jednotky, rieši sa presný typ softvéru, ale to sú už detaily. 

Je prestavba auta s benzínovým priamovstrekovým motorom časovo náročnejšia?

O niečo áno. Proces zavádzania softvéru do riadiacej jednotky je komplikovanejší. V praxi to znamená, že zatiaľčo motor s nepriamym vstrekovaním paliva sme schopní prerobiť za jeden deň, priamovstrekový si vyžadujú dvojdňovú prácu. 

Treba si pri kúpe auta dávať pozor na to, aký typ auta si vyberiem, ak už dopredu viem, že ho budem chcieť prerobiť na LPG?

Dá sa povedať, že nie. Môžete si kúpiť akékoľvek auto, akurát pri motore s priamym vstrekovaním paliva je dôležité, aby už existoval presne schválený typ zariadenia, ktorý môžeme do auta namontovať. Ak si teda kupujete úplne nové auto s úplne novým motorom, môže pár mesiacov trvať kým výrobca určí aké LPG zariadenie sa bude môcť do auta montovať a vytvorí k tomu potrebný softvér. 

Existuje verejný zoznam áut s priamovstrekovým motorom, kde si vie bežný človek pozrieť, či na dané auto je už  schválená sada?

O takomto zozname nevieme, najlepšie je overiť si situáciu priamo u montážnika. Urobiť tak môžete už pred kúpou auta. Povedzme, že máte vybraných dvoch-troch favoritov, zavoláte nám a my vám povieme, ktoré z týchto áut vieme bez problémov prerobiť na LPG. A tiež či je zapísané v niektorom zo zoznamov, aby to nemusela byť individuálna prestavba, ktorá je aj finančne náročnejšia pri následných poplatkoch na okresnom úrade. So všetkým čo sa týka úradov však v spoločnosti Motorgas zákazníkom pomáhame a vychádzame im v ústrety.

Doteraz sme sa bavili vždy o benzínových autách, ale dá sa na LGP prerobiť aj naftové?

Dá sa, aj sme to už robili, ale je to skôr výnimočné. Ani efektivita nie je v tomto prípade až taká vysoká, pretože do nafty sa vstrekuje len malé množstvo plynu. Funguje to skôr pri kamiónoch, prípadne v zahraničí majú na LPG prerobené aj úžitkové autá. Pri kamiónoch sa to finančne najviac oplatí.   

V prípade naftového motora hrá pri prestavbe na LPG úlohu aký typ agregátu mám v aute?

V prevažnej väčšine sú typizované sady pre ten-ktorý motor, ale existujú aj univerzálne sady. Opäť odporúčam zavolať nám a uistiť sa. 

Ovplyvňuje prestavba na LPG životnosť motora a okolitých komponentov?

Pokiaľ sa človek dobre stará o svoje auto, tak nie. Treba však pravidelne meniť olej, filtre, sviečky a všetok spotrebný materiál. To ale platí aj bez ohľadu na LPG.

V minulosti totiž prevládal názor, že plyn vysušuje, ničí ventilové sedlá a podobne

Moderné systémy už týmto typom problémov vedia predchádzať. Napríklad prístrekom benzínu, čím sa eliminuje zalepovanie trysiek. Alebo existuje mechanizmus, ktorý vstrekuje špeciálny olejček do plynu. Riešení je niekoľko a je tiež pravda, že takéto opatrenia úplne každý motor ani nepotrebuje.

Môžeme teda povedať, že prerábkou auta na LPG neriskujeme žiadne zvýšené opotrebovanie motora?

Určite nič neriskujete. Ale treba sa o auto starať, samozrejme. 

Aký vplyv má prerábka auta na LPG na továrenskú záruku auta? Automaticky padá?

Na celé auto záruku nestrácate, akurát na dotknuté súčiastky spravidla preberá záruku firma, ktorá montovala LPG. Aj keď aj tu záleží na danom výrobcovi auta, na značke. Niektoré značky pokiaľ bola pri prestavbe použitá certifikovaná sada,  nechávajú záruku v plnom rozsahu. 

Stále platí, že nádrž na LPG sa musí vymeniť po 10 rokoch? Tak totiž bola odhadnutá jej životnosť, aspoň papierovo. 

Pokiaľ je reč o nádrži, tak áno, platí 10 ročná životnosť. Avšak na ostatné komponenty neexistuje žiadna papierová životnosť. Menia sa až po opotrebovaní.

Musí chodiť auto prerobené na LPG každý rok na technickú kontrolu?

Nemusí, to platilo v minulosti, ale dnes už nie. Stačí chodiť na pravidelnú servisnú prehliadku, ktorú máme nastavenú na 15-tisíc kilometrov. Moderná plynová riadiaca jednotka vás dokonca upozorní na to, že sa blíži servisná prehliadka.  

V prípade, že najazdim stanovených 15-tisíc kilometrov, plynové zariadenie sa automaticky odpojí a znovu začne fungovať až po prehliadke?

Nie, to nie. Normálne jazdite ďalej, akurát vás systém upozorní, že treba prísť na kontrolu. 

 

Je externý plynový systém spárovaný s palubným počítačom auta? Mám na mysli, či palubný počítač auta dokáže vodičovi poskytnúť údaje o plynovom dojazde alebo spotrebe plynu, tak ako to vie pri fabricky montovanom LPG.  

Nie, takéto prepojenie pri externe montovanom systéme zatiaľ nie je možné. V interiéri ale máte malý prepínač s LED diódami, ktoré vám zobrazujú stav naplnenia plynovej nádrže.

Ako často si auto jazdiace na LPG musí vypomáhať benzínom? Kedy ide motor na benzín a kedy na plyn? Samozrejme, za predpokladu, že v nádržiach máme aj benzin aj plyn. 

V princípe auto štartuje vždy na benzín. V plynovej riadiacej jednotke je stanovená teplota (obvykle okolo 30-40 stupňov), kedy už môže elektronika odstaviť benzín a auto na pohon začne používať plyn. Existujú síce systémy, ktoré fungujú aj čisto na plyn a aj pri štartovaní používajú iba skvapalnený plyn, ale takých je veľmi málo.  

Takže hoci jazdím na plyn, je dobré aby som si v nádrži držal aj pár litrov benzínu. 

Určite áno, minimálne na štarty. Ale prázdna nádrž je vždy riziková aj kvôli čerpadlu. Ideálne je držať si aspoň štvrť nádrže benzínu. 

Zaujalo ma, že existujú aj systémy LPG, ktoré benzín vôbec nepotrebujú, ako fungujú?

Áno, spomínal som, že je ich pár. V podstate tu cez pôvodné vstrekovače určené na vstrekovanie benzínu, posielame skvapalnený plyn. Ale to je možné iba pri piramovstrekových motoroch a je to skutočne ojedinelé. A v neposlednom rade je to aj omnoho drahšie a vhodné iba pre niektoré autá. 

Koľko teda stojí prestavba bežného auta na LPG? Ak mám jednoduchý, nenáročný motor.

Pri kvalitných talianskych systémoch treba rátať s investíciou zhruba od tisíc eur pokiaľ je to motor s nepriamym vstrekovaním paliva. Priamovstrekový asi o päťsto eur viac. Spomínaný systém, ktorý úplne nahráda benzín stojí takmer 3 tisíc eur. 

Robí vám tým pádom problém štart-stop systém? Ak sa auto štartuje vždy na benzín, tak to elektronika neustále prepína?

Nie, to nie je žiadny problém. Aby elektronika nemusela zakaždým na semafore prepínať medzi plynom a benzínom, tak pokiaľ je motor zohriaty nad 60 stupňov, opätovne naskočí už normálne na plyn. Riešime to cez pokyn v riadiacej jednotke.

 

Dokážete na LPG prerobiť aj hybridné auto?

Dokážeme. Možno nie úplne všetky druhy, to by bolo tiež potrebné skonzultovať, ale v princípe áno, dá sa to a robíme to. 

A na záver ešte jedna zaujímavá otázka: Dá sa auto, ktoré bolo raz prerobené na LPG vrátiť späť do pôvodného stavu?

Áno, zariadenie sa dá demontovať. Treba k tomu protokol o demontáži, treba absolvovať špeciálnu emisnú a technickú kontrolu a je tiež potrebné odhlásenie LPG z technického preukazu.   

cena lpgkontrola lpgLPGprestavba na lpg
Komentáre (0)
Pridať komentár