Aj úplná „holotina“ SEAT-u Leon v úplne asexuálnej sivej či čiernej farbe vyzerá mimoriadne fajnovo – pre mňa úplne naj v danom segmente. No keď ho odejete do červenej metalízy Desire, pridáte prvky výbavy FR a postavíte na 18-palcové disky kolies Performance II, potom z neho ľudia budú „kakať kockový cukor“.
Doprajte si viac
Pripomeniem, že výbava FR ozvláštňuje Leon špecifickými nárazníkmi s výraznými matnými striebornými lištami v rohoch, ktoré imitujú usmerňovače vzduchu, a rovnakú povrchovú úpravu má aj lip pod prednými nárazníkom, lem masky chladiča, kryty zrkadiel a pozdĺžne strešné lyžiny. Športovejší je aj zadný nárazník a prepojovacia linka medzi zadnými svetlami je funkčná – keď svietia svetlá, svieti aj ona. Samozrejmosťou je logo FR na veku kufra a tiež podsvietené logo FR na prahu dvier. V interiéri vás poteší dobre tvarovaný volant s logom FR, ambientné osvetlenie s možnosťou zmeny farieb, ale najmä sedadlá. Tie potešia dokonca dvakrát. Prvýkrát, keď sa na ne pozriete, pretože majú efektné čalúnenie špecifické pre verziu FR. Druhýkrát, keď si do nich sadnete, pretože sú veľké dobre tvarované a spolu s pozíciou volantu a pedálovej skupiny poskytujú výborný posed.
Osobne som veľký odporca toho, že sa všetko ovláda cez dotykový displej a SEAT to v Leone dotiahol do úplnej „dokonalosti“. Odhliadnuc od sťahovania okien, nastavovania zrkadiel, zamykania dverí, funkcie Hold, ručnej brzdy a pár vecí, ktoré môžete ovládať z volantu, všetko ovládate a nastavujete cez dotykový displej alebo „slajdery“ – akési posuvné plôšky – pod dotykovým displejom. Chýbalo mi priame ovládanie klimatizácie aj priama voľba jazdných režimov.
Lovná zver
V Leone si ešte našťastie môžete dovoliť „plnotučný“ benzínový motor a presne taký mal aj náš exemplár. Preplňovaný dvojliter so 140 kW (190 k) a 320 Nm, ktorý dokáže už aj v štandardnom režime poriadne zatiahnuť a v športovom ešte pridá trochu ostrejšie reakcie na plyn. Pravda, dravým by som ho aj tak nenazval. Novinári majú tendenciu hľadieť iba na červenú stranu otáčkomera, ale veľký motor má svoj význam už od opačnej strany otáčkomera. Práve vďaka objemu motora je totiž turbodiera menšia a v celkom otáčkovom spektre cítiť ľahkosť ako ide motor. V prípade Leonu veľký motor navyše nie je vykúpený nadmernou spotrebou. Dokazuje to aj môj priemer 6,8 l/100 km, ktorý vznikol ako odraz rozumnej jazdy a občasného využívania výkonového potenciálu motora. Ale vzhľadom na to, že ide o verziu FR, ktorá navodzuje emócie, mi chýbal emotívnejší zvuk výfuku, ideálne klapka vo výfuku, vďaka ktorej by pri bežnej jazde výfuk mal taký prejav, ako má teraz, a v režime Sport výrazne odvážnejší. Škoda, že európske predpisy kazia automobilový svet a podobné motory sa stávajú poľovnou zverou pre euroúradníkov. Poponáhľajte sa k dílerom, kým je ešte v ponuke. Z môjho pohľadu je tiež škoda, že tento motor sa dodáva iba s DSG prevodovkou. Manuál by síce ubral komfort, no celkom určite by vyzdvihol ducha FR.
Nie je kontraproduktívny
K výbave FR patrí aj špecificky naladený podvozok, ktorý našťastie nie je príliš tvrdý. Na našich cestách by to bolo kontraproduktívne. Je ľahko ovládateľný a dobre čitateľný, no ja osobne si ho cením najmä za to, že je rýchly aj v rukách priemerného vodiča. Zvlášť by som vyzdvihol, že všetky SEAT-y predávané na Slovensku majú pod dnom kufra rezervu. Náš mal iba dojazdovú, no aj za ňu som bol tisíckrát vďačný. Pichnuté koleso som jednoducho vymenil a nemusel som čakať na asistenciu.
SEAT Leon Sportstourer ani s motorom 2,0 TSI 190 k a výbavou FR nechce byť ostrý ako britva. Chce byť rodinné kombi, ktoré vyzerá dobre a ktoré vie byť rýchle a svojho pána teší pri každej jazde. A to do bodky spĺňa.
Čo treba uznať
- Napriek vysokému výkonu dokáže jazdiť úsporne.
Čo nám chýbalo
- Trochu viac emócií z výfuku.
Čo nás prekvapilo
- Samotný fakt, že motor 2,0 TSI 190 k je v ponuke.
SEAT Leon Sportstourer 2,0 TSI 190 7-DSG FR
Základná cena (základ/test) 17 740
Záruka 5 rokov alebo 100 000 km
Motor
- Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 984 cm3, max. výkon 140 kW (190 k) pri 4 200 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 320 Nm pri 1 500 – 4 100 ot.min-1. Emisie CO2 152 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 7,6 s, vmax=233 km/h, spotreba WLTP/test 6,7/6,8 l/100 km.
Konektivita a batožinový priestor
- 230 V – nie
- AUX – nie
- USB-A – nie
- USB-C – 4×
- Wi-fi – áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 10,0
- Batožinový priestor: 620 dm3