Novátorské tvary, veľké kolesá, vysoká svetlá výška, robustná ochrana spodnej časti karosérie – tvz. Airbumb aj lemy blatníkov, výrazný lem bočných okien v tvare písmena C, ale najmä opticky dozadu posunutá kabína dávali Citroënu C5 Aircross výnimočnú identitu. K nej inžinieri pribalili komfort typický pre značku, variabilitu potrebnú pre rodinu a úspech bol zaručený. Od roku 2018 sa dohromady predalo viac ako 325 000 modelov C5 Aircross, z toho viac ako 245 000 v Európe. To je na kovidové obdobie veľmi slušný výsledok. Pre zaujímavosť, viac ako 30 % z európskeho predaja tvorila plug-in hybridná verzia. Nadišiel však čas na optickú retuš – na facelift.
Nové svetlá – nová tvár
Všetky základné prvky ostali zachované, medzi nimi aj extra vysoká svetlá výška 230 mm, robustná ochrana spodnej časti karosérie, opticky dozadu posunutá kabína atď., no zmenila sa tvár Citroënu C5 Aircross. Celá predná časť je kolmejšia, v spodnej časti nárazníka totiž pribudla imitácia nábehovej lišty. Najväčšiu zásluhu na posilnení identity však majú svetlomety. Tie dostali nový tvar a zdvojené LED denné svetlá pripomínajúce klavírne klávesy, čím dizajnéri posilnili 3D efekt svetiel. Samotné LED projektory sú tmavšie a diskrétnejšie. Bez toho, aby sa akokoľvek zmenila veľkosť svetlometov, pôsobia celkom inak a dodávajú autu novú, modernejšiu tvár. Z denných svetiel pokračujú dve linky naprieč celou šírkou masky chladiča až ku veľkému logu Citroën uprostred. Takisto v štýle klavírnych klávesov a aby bol efekt klavírnych klávesov dokonalý, tak sa tento prvok opakuje aj na časti nárazníka pod maskou chladiča. Vstupný otvor na chladenie motora je opticky rozšírený a dostal novú štruktúru lamiel. Na boku nárazníka sa objavili funkčné prieduchy optimalizujúce prúdenie vzduchu po boku karosérie. Upravená je, samozrejme, aj zadná časť – skupinové svetlá aj nárazník.
Ešte viac komfortu
V kabíne je najväčšou zmenou priblíženie dotykového displeja k vodičovi. Funkčná plocha má na uhlopriečku 10 alebo 12,3 palca a displej trčí ako tablet – je vyššie aj bližšie k vodičovi, teda v lepšom dosahu aj viac v zornom poli vodiča. A v tej súvislosti sa zmenil aj tvar a umiestnenie stredových výduchov klimatizácie. Ďalšou zmenou, ktorá vám udrie do očí, je nový volič prevodovky E-Toggle a tlačidlový volič jazdných režimov. Osobne mi bude ľúto za pôvodným tvarovaným voličom, ktorý výborne padol do ruky, aj za otočným ovládačom jazdných režimov, no život je zmena. Na oko menej výraznou, no nemenej dôležitou zmenou sú nové sedadlá Advanced Comfort. Majú o 15 mm viac peny a špecifickú štruktúru, takže sú ešte pohodlnejšie na zadok aj chrbát než doterajšie, ktoré už boli bez-tak pohodlné. Navyše špeciálna pena zabezpečuje dlhú odolnosť voči otlačeniu, resp. deformácii výplne sedadla. Obe predné sedadlá môžu byť vyhrievané a masážne. Samozrejmosťou sú nové materiály v interiéri, ktoré pôsobia kvalitnejšie. Samozrejmosťou sú tri samostatné posuvné sedadlá v druhom rade. Dodávam, že k novinkám patrí aj bezdrôtové nabíjanie mobilu.
Čo je dobré, to nemeň
Technicky nebolo treba robiť zásadné úpravy. Z hľadiska bezpečnosti Citroën C5 Aircross už aj doteraz bol schopný autonómnej jazdy 2. úrovne a to stačí, podvozok už aj doteraz patril k najkomfortnejším v triede a z toho by bola škoda upustiť, v ponuke ostali benzínové motory 1,2 PureTech 130 a 1,6 PureTech 180, diesel 1,5 BlueHDi 130 aj plug-in hybrid s kombinovaným výkonom 225 k a dojazdom na elektrinu 55 km. Zaujímavosťou bude PHEV Reward Program, v rámci ktorého vás Citroën bude za každé nabíjanie odmeňovať bodmi a tie si budete môcť zameniť za nejaké výhody či služby. Faceliftovaný Citroën C5 Aircross sa začne predávať čoskoro.
Citroën C5 X – Poznáme slovenské ceny, priaznivci jedného paliva majú smolu