Prvé testy na pretekárskom okruhu už má za sebou. Vysnívaná štúdia sa stáva realitou. Vlani na veľtrhu IAA Mobility v Mníchove mal premiéru elektrický koncept ešte Porsche Mission R. Teraz sa podrobil testom za asistencie elektromobilu Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance.
Automobilka Porsche začala testovať technologické komponenty koncepčnej štúdie Mission R s modelom 718 Cayman GT4 ePerformance. Koncept Porsche Mission R pritom predstavili vlani v bavorskej metropole ako víziu plne elektrického pretekárskeho vozidla GT pre klientský motoršport budúcnosti. Inovatívny koncept do zásuvky Mission R teraz demonštruje svoj potenciál na súťažných okruhoch, pričom Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance slúži ako testovacie vozidlo.
Rovnako ako koncept Mission R používa aj pretekársky automobil s pohonom všetkých kolies podvozok osvedčeného modelu 718 Cayman GT4 Clubsport. Celá technológia elektromotoru a batérie pochádza z konceptu pre IAA Mobility 2021, ktorý v móde „kvalifikácia“ produkuje maximálny výkon 735 kW, teda 1 000 koní a viac. V simulovanom pretekárskom nasadení je k tak dispozícii výkon 450 kW (612 k) po dobu 30 minút – teda celého trvania pretekov Carrera Cup. Pokiaľ ide o časy na kolo a maximálnu rýchlosť, tak model 718 Cayman GT4 ePerformance dosahuje rovnaké čísla hodnoty ako súčasná generácia spaľovacieho Porsche 992 911 GT3 Cup.
„S modelom Mission R sme naznačili, ako si Porsche do budúcnosti predstavuje udržateľné zákaznícke automobilové preteky. Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance teraz ukazuje, ako pôsobivo táto vízia funguje na pretekárskom okruhu. Sme mimoriadne nadšení z pozitívnej odozvy, pretože pohár jednej značky s elektrickými vozidlami by bol dôležitým doplnkom nášho existujúceho klientského pretekárskeho programu,“ uviedol Matthias Scholz, projektový manažér súťažných vozidiel GT. V roku 2030 chce byť nemecká automobilka Porsche uhlíkovo neutrálna v celom reťazci predaných nových automobilov.
/Matthias Scholz/
Do tej doby by mal byť podiel všetkých nových automobilov Porsche s plne elektrickým pohonom prevyšovať 80 %. Rovnako ako v prípade modelu Mission R tak aj u Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance je plne elektrické pohonné ústrojenstvo založené na synchrónnom elektromotore s permanentným budením, ktorý je na prednej aj zadnej náprave. Spoločne môžu poskytnúť systémový výkon až 800 kW (1088 k) a pohon 4×4. Vzhľadom k potenciálu nechýba ani priame chladenie elektromotorov a batérie olejom, vyvinuté spoločnosťou Porsche.
„Integrácia olejového chladenia výrazne ovplyvnila koncepciu vozidla. S odborníkmi v oblasti aerodynamiky a termodynamiky, rovnako ako s vysokonapäťovými špecialistami a expertmi na karosériu vytvoril vývojový tím pozoruhodnú architektúru. Tá po prvý raz využíva plný potenciál batériových článkov, pretože nedochádza ku zníženiu výkonu vplyvom teploty. Vďaka tomu zostáva výkon v pretekárskom režime konštantný po dobu pol hodiny,“ vysvetlil Oliver Schwab, projektový manažér predaja 718 Cayman GT4 ePerformance. Technológia 900 V umožňuje nabitie batérie z 5 na 80 % približne za 15 minút.
/Oliver Schwab/
Pod taktovkou dizajnéra Granta Larasona predstavil tím Porsche Style tvar modelu 718 Cayman GT4 ePerformance. Pretekárske vozidlo je o 14 centimetrov širšie než model 718 Cayman GT4 Clubsport. Asi 6000 dielov navrhli ako úplne nové. Karoséria je vyrobená okrem iného z kompozitných materiálov z prírodných vlákien, pričom výroba samotná generuje menej emisií než produkcia porovnateľných syntetických materiálov. Recyklované uhlíkové vlákna sa rovnako používajú pre testovacie účely. V porovnaní s modelom 718 Cayman GT4 Clubsport poskytujú rozšírené blatníky viac priestoru pre širšie 18-palcové pretekárske pneumatiky Michelin. Tie pracujú rovnako s vysokým podielom obnoviteľných materiálov.
-jj-, zdroj a foto: Porsche