Spomeniete si ešte, kedy ste na ceste stretli Toyotu Camry? Hovoríte, že nie? Má to dva dôvody. Po prvé, v našich končinách je ako biela vrana, až na ten rozdiel, že keby ste zbadali bielu vranu, určite by ste hlasno zhíkli. No keď prejde vedľa vás Toyota Camry, možno si ju ani nevšimnete. A to je ten druhý dôvod, prečo si nespomeniete, kedy ste ju videli. Je totiž elegantná, ale zároveň nenápadná. Keď vám poviem, že od jej uvedenia na trh v roku 1982 sa predalo viac ako 19 exemplárov, s ročným predajom vyše 700-tisíc kusov je celosvetovo najpredávanejším sedanom vo svojej triede, a že získala veľké kvantum rôznych ocenení, tak asi začnete šípiť, že u nás je nedocenená. Aby ste vedeli, kde sa pohybujeme, Camry je konkurentom Volkswagenu Passat, Škode Superb, Oplu Insignia atď.
Facelift sa dotkol troch hlavných teritórií – dizajnu, infotainmentu a bezpečnosti. V oblasti dizajnu priniesol nový predný nárazník, ktorý opticky rozširuje auto a s pochrómovanými postrannými dekormi mu dodáva punc noblesy. V ponuke sa objavili aj nové disky kolies. Mimochodom, testovaný exemplár jazdí iba na 18-palcových kolesách a absolútne som nemal taký pocit, že by to chcelo väčšie. Novinkou je tiež farba testovaného modelu – Deep Metal Grey, v ktorej vyzerá Camry asi najlepšie. A práve k tejto farbe sa najviac hodí aj zatmavená farebná úprava bočnej časti zadných skupinových svetiel. Aj po facelifte je však Camry naďalej nenápadné auto, čo má jedno obrovské pozitívum – nikomu nebudete tŕňom v oku. Vy sám pritom budete vysoko nad vecou, pretože budete vedieť, že sa do auta vraciate rád.
Na rozdiel od exteriéru je interiér nápaditý a svojím spôsobom aj odvážny. Narážam tým najmä na línie tvoriace akési písmeno Y v oblasti stredového panela. Páči sa mi to. A páči sa mi tiež, že sa všetky dôležité a často používané funkcie ovládajú tlačidlami alebo otočnými ovládačmi. Pritom si všimnite, že prístrojová doska vôbec nie je posiata tlačidlami. Zásadnou zmenou interiéru je nový infotainment s displejom, ktorý vytŕča z prístrojovej dosky ako tablet. Vďaka vyššej polohe je displej v lepšom dosahu očí aj prstov. Samozrejmosťou je zrkadlenie mobilu cez Android Auto či Apple CarPlay. Škoda len, že grafické spracovanie firemného menu Toyoty a rýchlosť systému nedosahuje na top konkurenciu.
Pri rázvore osí náprav 2 825 mm ani nemusím hovoriť o tom, že aj vzadu je dostatok miesta na pohodlné cestovanie. Zaujímavosťou Toyoty Camry je príplatkový balík VIP, ktorý okrem iného obsahuje trojzónovú klimatizáciu, elektricky nastaviteľný sklon operadiel zadných sedadiel, elektricky ovládanú roletu zadného okna, elektricky vyhrievané zadné sedadlá, ovládanie audiosystému zozadu a samozrejme dotykový panel na lakťovej opierke medzi zadnými sedadlami, odkiaľ všetky tieto funkcie môžete ovládať. Ideálne auto pre manažéra. Až je mi ľúto, že bezkľúčové odomykanie funguje iba cez predné dvere. To znamená, že keď vám chce vodič otvoriť dvere a auto je zamknuté, tak musí najprv siahnuť na kľučku predných dverí, až potom na kľučku zadných dverí. Druhá vec, ktorá pri takejto vysokej výbave rozhodne prekvapí, je, že veko kufra nemá elektromotorické ovládanie. Mimochodom, Camry ako také má kufor s objemom 524 dm3, vo verzii s balíkom VIP rovných 500.
Bezpečnejšie, citlivejšie
Tretia oblasť faceliftu sa dotkla bezpečnosti. Prednárazový systém PCS bol doplnený o detekciu protiidúcich vozidiel a pomoc na križovatke. Keď začnete odbáčať a oproti pôjde auto, systém vás upozorní a keď nezareagujete, tak aj sám zabrzdí. Podobne systém zareaguje, aj keď pri odbočovaní zaregistruje chodca. Varuje a v prípade potreby zabrzdí. Adaptívny tempomat po novom spolupracuje s čítaním dopravných značiek a tiež s mapovými podkladmi trasy, takže rýchlosť prispôsobí aj oblúku zákruty. Asistent jazdy v jazdnom pruhu dostal presnejšiu detekciu jazdných pruhov, väčší uhol protiriadenia, systém sa rýchlejšie chytí po zmene jazdného pruhu, riadiaca jednotka dostáva včasnejšiu informáciu o oblúku zákruty, takže zásah je jemnejší. Prekvapilo ma a zároveň sklamalo, že svetlomety ani po facelifte neponúkajú funkciu vykrývania premávky.
Hodnoty ostali zachované
Základné piliere toho, prečo je Camry nesmierne dobré auto, ostali nezmenené. Prvým je hybridný pohon s 2,5-litrovým motorom, ktorý dáva dohromady 160 kW (218 k). Isteže, keď mu podkúrite, „zavysáva si“, no pri bežnej jazde je tento pohon veľmi príjemný. Je tichý a kultivovaný, akcelerácia je plynulá, reakcie na plyn sú príjemné – auto ide za plynom ochotne. A super je aj spotreba – ja som týždňový test uzavrel s hodnotou 5,7 l/100 km, no dalo by sa jazdiť za menej. Druhým pilierom je podvozok, ktorý je mimoriadne príjemný z hľadiska tlmenia prenosu nerovností do karosérie aj kontroly pohybu karosérie. Camry je totiž príjemne mäkké, no nie uplávané, každú nerovnosť „berie“ na jedenkrát, takže sa kolesá nerozvibrujú a na dôvažok ani neodskakujú, takže auto je stabilné. Tretí pilier som už sčasti spomenul, je ním pocit komfortu, ktorý je podporený aj výnimočným komplexným akustickým odhlučnením – motora, podvozka, aerodynamiky aj okolia. Skrátka „božie“ auto, absolútne nechápem, prečo je ich na našich cestách iba tak málo
Čo treba uznať
- Príjemné pohodlné auto.
Čo nám chýbalo
- Funkcia vykrývania premávky.
Čo nás prekvapilo
- Veko kufra nemá elektromotorické ovládanie.
Toyota Camry 2,5 Hybrid 218 k e-CVT Executive
Cena (základ/test) 34 900/46 800 €
Záruka 3 roky alebo 100 000 km
na prvky hybridného systému 5 rokov alebo 100 000 km
Motor
- atmosférický zážihový R4/16V + HEV, zdvihový objem valcov 2 487 cm3, max. výkon 131 kW (178 k) pri 5 700 ot.min-1, max. krútiaci moment 221 Nm pri 3 600 – 5 200 ot.min-1. Synchrónny elektromotor s permanent. magnetmi, max. výkon 88 kW (120 k), max. krútiaci moment 202 Nm; Max. kombinovaný výkon 160 kW (218 k). Emisie CO2 119 – 127 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 8,3 s, vmax=180 km/h, spotreba WLTP/test 5,3 – 5,6/5,7 l/100 km.
Ikonky
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – áno
- AUX/USB – nie/áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 9
- Batožinový priestor: 500 dm3