Wiesbaden je druhé najväčšie mesto v spolkovej krajine Hesensko. Kopcovité mesto, porovnateľné s Bratislavou, ktoré sa nachádza na brehu Rýna, je domovom tristotisíc obyvateľov. Verejnú dopravu zabezpečuje firma ESWE Verkehrsgesellschaft GmbH (ESWE) výlučne autobusmi. ESWE bola jednou z prvých poskytovateľov služieb v Nemecku, ktorá oznámila, že do roku 2025 nahradí celý svoj vozový park vozdilami, ktoré majú nulové emisie. Už v roku 2019 si prepravca vo Wiesbadene objednal 56 elektrických Mercedesov eCitaro, ktoré v roku 2020 aj skutočne.
Boli to pekné plány, ale teraz sa zdá, že všetok zhon kvôli elektromobilite znamenal pre formu ESWE dodatočnú záťaž. Ukazuje sa, že úplne nahradiť autobusy so spaľovacími motormi novou technológiou by si vyžadovalo veľa peňazí a ešte viac trpezlivosti, ktorá skôr či neskôr dôjde aj bohatým a inak pokojným Nemcom. V dôsledku toho Wiesbaden nateraz nenakupuje ďalšie elektrobusy a dokonca aj zmluvy na ich nákupy naplánované na tento rok sa buď presúvajú alebo rušia. Plány na extrémne rýchlu elektrifikáciu pribrzdili a pre istotu začli opäť nakupovať aj klasické naftové autobusy.
Mimochodom, túto správu v posledných dňoch prebrala aj európska tlač a Jörg Höhler, zástupca generálneho riaditeľa ESWE, sa to pokúsil napraviť slovami: „ESWE je stále odhodlaná prezbrojiť svoju flotilu na technológie s nulovými emisiami, ale Mercedesy eCitars vo vozovom parku nie sú ešte dostatočne pripravené na to, aby nahradili celý vozový park.
Najväčším problémom je, že tieto vozidlá nedokážu dosiahnuť dojazd, ktorý sľubuje výrobca, v niektorých prípadoch, či ročných obdobiach sa nedokážu dostať ani na polovicu. Situáciu značne zhoršuje aj topografia Wiesbadenu. Preto musia mať v zásobe stále príliš veľa naftových autobusov, aby nahradili práve nabíjané elektrobusy. Modely eCitaro museli byť niekoľkokrát úplne odstavené kvôli problémom so zárukou a opakovanými požiarmi aj u iných prevádzkovateľov týchto autobusov. Kvôli týmto problémom nahrádza klasický naftový autobus až 1,7 elektrobusov, čo je v priemom rozpore s plánom udržateľnosti. Nabíjací príkon elektro autobusov je tiež príliš vysoký, každý nabíjací stĺpec spotrebuje elektrickú energiu na úrovni 75 až 80 bytov. Firme ESWE chce preto aktuálny plán prechodu na elektrické autobusy prehodnotiť a v niektorých prípadoch dokonca úplne zastaviť. Nabíjacie body stĺpy ani veľká trafostanica sa zatiaľ nestavajú a aj tento rok sa snažia zrušiť objednávku na kĺbovýMercedes eCitaro.
Firma ESWE bude v budúcnosti uprednostňovať nákup dieselových autobusov s emisnou normou Euro VIe, prinajmenšom dovtedy, kým elektrické autobusy nedokážu spoľahlivo prekonať väčšie vzdialenosti. Jörg Höhler hovorí, že autobusy Toyota s palivovými článkami sú spoľahlivejšie ako Mercedes eCitaro, ale technológia na báze vodíka je stále veľmi sofistikovaná a neúmerne drahá. ESWE sa však zároveň snaží oživiť projekt trolejbusovej trate, teda sa vracia k technickému riešenie, ktoré bolo známe už niekoľko desaťročí.
Daimler AG bol tiež nútený vyjadriť sa k prípadu vo Wiesbadene, ale vydal iba stručné vyhlásenie, v ktorom uviedol, že nikdy nepovedal, že eCitaro môže nahradiť naftový autobus. Oprávnene sa teda núka otázka, aký zmysel malo vyvinúť 12-metrový, sólo, nízkopodlažný, elektrický mestský autobus, ktorý by nedokázal nahradiť 12-metrový, sólo, nízkopodlažný, naftový autobus?