Horia elektromobily častejšie?
Každý požiar elektromobilu je pre skeptikov ako voda do rozpaléneho olejaa. Samozrejme, všetko, čo je nové, vyvoláva otázky a pochybnosti. Vedeli ste ale, že v spaľovacom aute je viac zdrojov, ktoré môžu viesť k požiaru. Počnúc komponentmi motora, jeho izoláciou, až po horľavé kvapaliny ako paliva, ktoré prúdi po celej dĺžke auta – od nádrže až po motor? Vedeli ste tiež, že podľa správy PSPA z roku 2021 podľa hasičských expertov elektromobily nehoria nebezpečnejšie ani častejšie ako spaľovacie autá. Tým, že elektromobilov pomerne rýchlo pribúda, tak samozrejme, pribúda aj požiarov.
Problémom je však to, že elektromobil horí tak trochu inak. Zdrojom nebezpečenstva je samozrejme batéria, ktorá obsahuje množstvo horľavých chemikálií. Samotná batéria sa skladá z modulov a tie sú zase tvorené článkami, ktoré sú základnou jednotkou na ukladanie energie.Lítium-iónové batérie sú citlivé na teplo, chlad a prebíjanie. Pred následkami takýchto situácií ich chráni množstvo systémov.
Samotná plná akcia v extrémnych teplotách nevedie k požiaru, ale – ako zdôrazňuje správa PSPA – môže viesť k tzv. Tepelným únikom, alebo “proces, pri ktorom sa teplota lítium-iónových článkov nekontrolovane zvyšuje nad určitú hranicu. Následné dôjde k náhlemu uvoľneniu horľavých plynov a nadmerné teplo. Nekontrolovaný nárast teploty je zvyčajne sprevádzaný iskrami a vznikom veľkého množstva tmavého dymu.
Častejšie môže dôjsť k požiaru elektromobilu mechanickým poškodením, napríklad v dôsledku nehody. Nie každá nehoda sa však končí vznietením. Nárazovými testami totiž prechádza aj elektrika.
Zástupcovia Renaultu hovoria, že konštrukcia ich batérií zabraňuje samovznieteniu a takýto prípad ešte nezaznamenali. Je to dosť odvážne vyhlásenie. Samozrejme, došlo k mnohým požiarom elektro-automobilov Renault, ale vždy boli zdrojom vonkajšie faktory alebo úmyselné podpálenie.
Renault Megane E-Tech alebo francúzska recyklovateľná revolúcia? Prvá jazda
Čo presne horí v elektromobile a ako ho uhasiť?
Po zapálení je lítium horiacim činidlom. Vlastne jeho plyn. Na rozdiel od spaľovacích áut tu nie je hasivom pena, ale voda. Náročnosť hasenia batérií je zasa spôsobená ich konštrukciou. Kryt je nielen odolný voči vonkajším teplotám, ale musí byť aj dostatočne tesný, aby zabránil vniknutiu kvapaliny dovnútra. To zároveň sťažuje hasičom dosiahnutie zdroja požiaru. Situáciu neuľahčuje ani fakt, že batérie sú umiestnené v podlahe.
Preto sa hasenie často obmedzuje na chladenie, ktoré si vyžaduje enormné množstvo vody. Často aj 10-krát viac ako pri hasení spaľovacieho auta. A to nezaručuje, že sa po určitom čase znova nezapáli. Z tohto dôvodu sa pred časom rozhodli elektromobily celé uskladniť do naplnených kontajnerov, čo umožňuje bezpečne rozptýliť zvyšnú energiu.
Riešením, ktoré sľubuje rýchly a spoľahlivý zásah, je patent Renaultu s názvom Fireman Access. Spočíva v zabudovaní špeciálneho krytu do vrchného krytu batérie, ktorý sa vplyvom tepla (v tomto prípade plameňov) roztaví a odkryje tak vnútro batérie. To umožňuje hasičom nasmerovať prúd vody cez bočné okno priamo do komôr, pričom požiar uhasia do piatich minút a použijú rovnaké množstvo vody ako v spaľovacom aute. Systém sa už úspešne používa v elektrifikovaných autách Renault a javí sa ako rozumné riešenie v prípade možného nebezpečenstva.
Ako sa však o tomto riešení dozvedieť?
Jedným zo spôsobov je QR kód umiestnený na skle, ktorý automaticky presmeruje na tzv intervenčnú kartu. Tie sa ukladajú do jednej z dvoch aplikácií – Euro Rescue alebo Rescuecode.
Dokument obsahuje všetky informácie o stavbe auta, ktoré môžu byť užitočné počas záchrannej akcie. Intervenčná karta nie je novinkou, hoci riešenie pred časom inicioval Renault. Navyše v súčasnosti vývoj takejto karty vyžaduje EuroNCAP.
Záchranné zbory tak rýchlo rozpoznajú, s akým autom majú do činenia. Tam nájdu aj informáciu, či a kde sa nachádza otvor Fireman Access, kde je najbezpečnejšie a najrýchlejšie prerezať karosériu auta a ako sa zbaviť prvkov, ktoré prekážajú pri akcii.
Medzi hasičmi panuje aj obava, že elektromobil je vybavený vysokonapäťovou inštaláciou. Aj keď systémy v prípade nehody deaktivujú elektrický systém, nie je zaručené, že budú fungovať aj naďalej. Potom musíte použiť tzv servisná zástrčka, ktorá definitívne odpojí vysokonapäťovú inštaláciu. Umiestnenie tejto „zástrčky“ nájdete aj v spomínanej záložke.
Foto: Renault